1 צפייה בגלריה
עלה ביידי הנימין נתניהו יצחק גולדקנופף אריה דרעי משה גפני בצלאל סמוטריץ' איתמר בן גביר
עלה ביידי הנימין נתניהו יצחק גולדקנופף אריה דרעי משה גפני בצלאל סמוטריץ' איתמר בן גביר
אבות המהפכה
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן, קובי קואנקס, יואב דודקביץ)
למה נועדה המהפכה המשפטית? מה דחוף כל כך לשמחה רוטמן לקדם אותה אל נגד התנגדויות ואל מול ביקורת מקיר לקיר? את התשובה קיבלנו ביום ראשון בין להבות הפוגרום בחווארה. המטרה אינה לשנות את המאזן בין הרשות המבצעת והרשות המחוקקת (בישראל מדובר דה-פקטו ברשות אחת) לבין הרשות השופטת. המטרה היא לקעקע את שלטון החוק ולאפשר פריעת חוק ברשות.
שכן החוק, כפי שהוא נתפס בחשיבה המערבית המודרנית, הוא טריטוריאלי ולא אישי. הוא אמור לחול על כל אזרחיה של מדינה במידה שווה. גבר, אישה, לבן, שחור, דתי, חילוני. הצדק עיוור. אך לא כך הוא החוק היהודי, המהווה מקור השראה של שותפיו הקואליציוניים של בנימין נתניהו. החוק הזה מבדיל בין גברים לנשים (גברים שווים יותר), בין יהודים ללא יהודים (יהודים שווים יותר), ובין תלמידי חכמים לעם הארץ (תלמידי חכמים שווים יותר), בין שומרי שבת למחלליה (שומרי שבת שווים יותר). עבור השותפים הקואליציוניים, תפיסת השוויון שאותה מייצגת מערכת המשפט - ובישראל רק היא מייצגת אותה במלואה - היא בעיה שאותה יש לפתור.
לא יעלה על דעתם של בצלאל סמוטריץ', שמחה רוטמן, אריה דרעי, איתמר בן-גביר ומשה גפני שהכול שווים. במדינה "המתוקנת" שלהם, נשים עלולות לטמא את רשות הרבים בנוכחותן, חילונים צריכים לעבור חינוך מחדש שיעשה אותם קצת יותר (ויותר) דתיים, ושחשוב מכל - הערבים צריכים לדעת מה מקומם. בעצם, אין להם באמת מקום בארץ הקודש. עד שיסולקו מכאן בעזרת השם, עליהם להיות כפופים לחלוטין לשרירות ליבם של היהודים.
זאת משמעותה האמיתית של ממשלת הימין-מלא שקמה כאן. אם יהודי רוצה אדמה, היא שלו. אם יהודי רוצה נכס, הוא שלו. כל שקל המוענק ללא-יהודי הוא בזבוז. כל זכות הניתנת ללא-יהודי ניתנת לו על תנאי, כל עוד אין היא עומדת בניגוד לצרכיו ולרצונותיו של יהודי. לא כל יהודי, אגב. חשוב להבהיר: מדובר ביהודים הנחשבים, בכלי הקודש שרוח אלוהים שורה עליהם לטענתם, והם מייצגים את כלל האומה, אף אם רוב רובה של האומה חולק עליהם.
תמונתו של אביעד קליינברגפרופ' אביעד קליינברגצילום: מיכל קליינברג
ההליך הדמוקרטי הוא לשיטתם חמורו של משיח. מגיעים באמצעותו לשליטה ואז מפרקים את הדמוקרטיה, לבנה אחר לבנה. הפוגרום בחווארה הראה מהי תפיסת הסדר של חבורת "מחזקי המשילות". סדר הוא כאוס. סדר הוא אלימות. סדר הוא מצב שבו איש הישר בעיניו יעשה ובלבד שהוא מאנשי שלומנו. מה יגידו החילונים? למי אכפת. מה תגדנה אומות העולם? לא חשוב. מה יגידו הערבים? שישרפו.
ולמה יריב לוין ונתניהו, אנשים לא משיחיים בעליל, משתפים פעולה עם זה? כי הם רואים את היתרונות הכבירים שיש בפירוק מערכת החוק. לא על מנת לייצר את מלכות השמיים של המתנחלים והחרדים, אלא על מנת לייצר מערכת שליטה לא שוויונית שבה העיקרון המארגן אינו המורשת הדתית, אלא האינטרסים של המעגל הפנימי. הדרך הטובה ביותר לעקוף מכשולים היא כאשר אין מכשולים בנמצא. כך לימדנו רבנו ויקטור אורבן. השילוב הזה, של שתי אג'נדות האנטי-שוויון, הוא סכנה קיומית. מה שיעלה בלהבות הוא לא רק כפרים פלסטינים אלא הדמוקרטיה הישראלית.
  • פרופ' אביעד קליינברג הוא היסטוריון
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il