רשת אל-מנאר של חיזבאללה פרסמה הבוקר (יום רביעי) מכתב שמיוחס למזכ"ל הארגון חסן נסראללה, שנכתב בכתב ידו. "בהתאם לקרב המתמשך עם ישראל מאז 7 באוקטובר, נא להתייחס להרוגים כמי שנהרגו כ'שהידים בדרך לירושלים'", מסר לפעילי ארגון הטרור.
נסראללה, שעד כה שתק ונמנע גם מלהופיע מול המצלמות, הבהיר כי כך יש להתייחס להרוגי הארגון גם בהצהרות, גם בהלוויות וגם באירועי זיכרון שונים. הוא הוסיף: "אני מבקש מאללה, עבור כל השהידים, שאללה יברך אותם בקבלה ורחמים ואת משפחותיהם בעמידה איתנה וכבוד בעולם הזה ובעולם הבא".
3 צפייה בגלריה
חסן נסראללה מזכ"ל חיזבאללה פגישה עם  זיאד נחאלה ו- סאלח אל-עארורי
חסן נסראללה מזכ"ל חיזבאללה פגישה עם  זיאד נחאלה ו- סאלח אל-עארורי
נסראללה עם נחאלה ואל-עארורי
3 צפייה בגלריה
מכתב של נסראללה
מכתב של נסראללה
המכתב של נסראללה
הכותרת
המחדל, הלחימה, וההבטחה: מאחורי הקלעים של פעילות שב"כ
20:20
לפי הדיווח באל-מנאר, נסראללה גם נפגש עם מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה ועם סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס סאלח אל-עארורי, ששניהם מתגוררים בלבנון. בפגישה דנו השלושה "באירועים האחרונים והמלחמה בזירות השונות", וב"מה צריך לעשות בשלב זה כדי להגיע לניצחון אמיתי של ההתנגדות בעזה, והפסקת התוקפנות הישראלית נגד העם הפלסטיני בגדה המערבית ובעזה". באל-מנאר נכתב כי הצדדים "הסכימו להמשיך בתיאום ולעקוב אחר ההתפתחויות על בסיס יומי".
ניכר שבפרסום המכתב ובפגישה עם מנהיגי ארגוני הטרור הפלסטיניים רוצה נסראללה להדגיש את "אחדות הזירות" ואת ציר ההתנגדות המשותף. הצגת מספר ההרוגים של חיזבאללה מהווה מעין הוכחה לכך שהארגון משתתף בלוחמה "בדרך לירושלים", לצד חמאס והג'יהאד. בנוסף, יש בהצהרה גם אזכור של יהודה ושומרון - ובכך נסראללה מנסה לחזק עוד יותר את המחויבות שלו למתרחש בזירה הפלסטינית.

בקרבות בגבול הצפון מנסים אנשי חיזבאללה, לצד מחבלים פלסטינים מחמאס והג'יהאד האיסלאמי שפועלים גם הם בדרום לבנון, לתקוף את כוחות צה"ל בשלל אמצעים. למרות זאת, במערכת הביטחון מעריכים בימים האחרונים שלאיראן ולחיזבאללה אין בשלב זה אינטרס להסתכן במלחמה שתוביל הלכה למעשה להחרבת לבנון, כולל חלקים מביירות ואזור העיר השיעית בעל-בק.
מפרוץ הלחימה, נזכיר, לקח חיזבאללה אחריות על ירי נ"ט לעבר כוחות ישראליים בגבול לבנון, על שיגורי רקטות וכטב"מים לצפון ועל פגיעה באמצעים של צה"ל בגדר. כתוצאה מפעולות אלו היו הרוגים ופצועים ישראלים, וצה"ל תקף בתגובה בלבנון, אך במערכת הביטחון מגדירים זאת "מתחת לסף המלחמה הכוללת". לפי דיווחים, בין שר הביטחון יואב גלנט לראש הממשלה בנימין נתניהו שוררת מחלוקת באשר לדרך הפעולה נגד חיזבאללה, כשגלנט רוצה להפתיע את ארגון הטרור ולפתוח במתקפת מנע - ואילו ראש הממשלה מצדד בעמדה האמריקנית שמנגד.
בכל מקרה, מפרוץ הלחימה דיווח חיזבאללה על 37 הרוגים משורותיו, ועל עוד שני הרוגים מהפלוגות שמשתייכות עליו. במערכת הביטחון הישראלית מעריכים שמספר ההרוגים גבוה עוד יותר, ובכל מקרה ישנם הרוגים נוספים שלא מקרב הארגון בימי הלחימה האחרונים בגבול לבנון.
עד היום נסראללה שמר על עמימות בכל הנוגע לעתיד המערכה, ושתק. חסן פדלאללה, חבר פרלמנט מטעם חיזבאללה שנחשב למקורבו, טען השבוע כי נסראללה עוקב באדיקות אחרי ההתפתחויות בדרום לבנון ובעזה, ומפקח על ניהול הקרבות מול מפקדי השטח. "מסרתי למשפחות הקדושים מנסראללה ש'כל הקדושים הם בניו'", אמר פדלאללה. "הוא מנהל בצורה ישירה את העימותים עם מפקדי השטח והיעדר ההופעות שלו בתקשורת זה חלק מניהול הקרב. כשהוא יראה שיש צורך, הוא יופיע", טען.

בלבנון חוששים ממלחמה

לאור ימי הלחימה והחשש מהסלמה נוספת, פונו בימים האחרונים יישובים ישראליים הסמוכים לגבול לבנון. בצד השני, אלפי לבנונים שחיים ביישובים הסמוכים לגבול עם ישראל ברחו מבתיהם באופן עצמאי. הפינוי בדרום לבנון לא נעשה לעת עתה באופן רשמי, אבל הרשויות כן נערכות לפי הדיווחים לאפשרות של מלחמה הרסנית: לפני ימים אחדים דווח ב"אל-אחבאר" כי כחלק מההיערכות הזו מועברות סחורות חיוניות ממקומות מסוכנים למחסנים בטוחים יותר. בלבנון, שמצויה ממילא במשבר כלכלי חסר תקדים כבר שנים ארוכות, חוששים גם מקשיים בחלוקה של מוצרי יסוד ומההשלכות של המצב על המחירים שכבר האמירו בשל האינפלציה.
3 צפייה בגלריה
לבנונים שברחו מאזור בינת ג'בייל אל העיר צור מחשש למלחמה ב לבנון מול ישראל
לבנונים שברחו מאזור בינת ג'בייל אל העיר צור מחשש למלחמה ב לבנון מול ישראל
לבנונים שברחו מאזור בינת ג'בייל מחשש למלחמה עם ישראל
(צילום: Mahmoud ZAYYAT / AFP)
מוחמד אבו חידר, מנכ"ל משרד הכלכלה בביירות, העריך כי לארצו יש מלאי של ציוד בסיסי שיספיק לשלושה עד חמישה חודשים. לפי הבדיקה שקיים, כמות הנפט, הסולר והגז שקיימת מספיקה לכ-20 יום בלבד, וישנה גם בעיה עם אספקת תרופות ומזון לתינוקות – סחורות שמיובאות פחות ללבנון בשל המצב הכלכלי הרעוע שלה. החיטה, הוא העריך, מספיקה לחודשיים.
גם בבתי המרקחת מתכוננים למלחמה ומכירת התרופות למחלות כרוניות גדלה משמעותית: "הלחץ על סוכרת ותרופות לב הוכפל בהשוואה לחודש שעבר, ומי שמסוגל להרשות זאת לעצמו רוכש כמויות של תרופות המספיקות למספר חודשים", סיפרה ל"אל-אחבאר" רוקחת מדרום לבנון. לפי העיתון, ממלא מקום נגיד בנק לבנון, ווסים מנסורי, הכין תוכנית מגירה שמטרתה להבטיח מטבע חוץ לשימוש במצבי קיצון, שיוכלו להספיק לצרכים כמו חיטה, תשלום משכורות וצרכים ביטחוניים.
גם מדינות בעולם נערכות לאפשרות של הסלמה, ושגרירויות ארה"ב ובריטניה קראו בשבוע שעבר לאזרחיהן לעזוב את המדינה, כל עוד הטיסות ממנה נמשכות.
ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי, אמר השבוע כי ביירות מקיימת "מגעים דיפלומטיים" בזירה הבינלאומית ובזירה הערבית במטרה "לעצור את ההתקפות הישראליות על לבנון" – מבלי שהתייחס לעובדה שההתקפות הללו מגיעות כתגובה למתקפות מצד חיזבאללה. "בעלות הברית של לבנון ממשיכות להשקיע איתנו את כל המאמצים להחזרת המצב לקדמותו ולמנוע התפתחות שלילית", אמר מיקאתי.