3 צפייה בגלריה
יספקו תשובות? אושר עד, שופרסל, ויקטורי ורמי לוי
יספקו תשובות? אושר עד, שופרסל, ויקטורי ורמי לוי
יספקו תשובות? אושר עד, שופרסל, ויקטורי ורמי לוי
(צילום: עמית שעל, קובי קואנקס)
מזכירות הכנסת אישרה בצהריים (יום שני) הצעה דחופה לסדר בעקבות תחקיר ynet שחשף כי שורת רשתות גדולות, ובהן רמי לוי, ויקטורי, שופרסל, אושר עד ופרשמרקט, מחייבות את הקופאיות לשלם על חוסרים שהתגלו בקופות. המשמעות: ביום רביעי בשבוע הבא יתקיים דיון פומבי במליאת הכנסת בנוכחות ח"כ ושר תורן, ובהמשך יעבור הדיון לוועדת העבודה והרווחה - שאליה יזומנו הגורמים הרלוונטיים והאחראים לנושא.
לדיון הצפוי בוועדת העבודה והרווחה יזומנו גם נציגי הרשתות, שיידרשו לתת תשובות. עם זאת, הם לא חייבים להגיע לדיון. נזכיר כי כל הרשתות התנערו מאחריות אחרי חשיפת הפרקטיקה הפסולה, ובכולן טענו שהן פועלות לפי החוק - על אף שמשרד העבודה לא מאשר זאת.

בהצעה לסדר, שאותה הגישו כמה חברי כנסת ובהם צגה מלקו (הליכוד), נעמה לזימי (העבודה), ינון אזולאי (ש״ס), שלי מירון (יש עתיד) ואלון שוסטר (כחול לבן), כונתה הפרשה "שערוריית עושק הקופאיות". בין היתר כתבו הח"כים כי "רשתות המזון הגדולות גובות מאות שקלים מהקופאיות בגין חוסרים בקופה. בשבועות האחרונים התוודענו לתחקיר שחשף את ההתנהלות השערורייתית של רשתות המזון הגדולות ביחסן המחפיר לקופאיות".
"ממצאי התחקיר מעלים כי הקופאיות נדרשות באופן קבוע להשלים מכיסן את חוסרי הקופה", נכתב עוד. "מיותר לציין כי דרישה זו הינה בניגוד מוחלט לחוק הגנת השכר שמסדיר את האיסור לנכות את חוסרי הקופה ממשכורתן של הקופאיות. התוצאה של התנהלות רשתות המזון יוצרת ניצול מחפיר כנגד עובדים ועובדות שנדרשים לשלם חוסרים ממשכורתם הדחוקה".
נזכיר, כי רק בשבוע שעבר, ח"כ אפרת רייטן (העבודה) פנתה ליו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) כדי לקיים דיון בעקבות התחקיר. במכתב שעליו חתומים גם חברי הכנסת חילי טרופר (המחנה הממלכתי), דבי ביטון (יש עתיד), יבגני סובה (ישראל ביתנו), וליד אלהואשלה (רע"מ) ועאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל), ציינה ח"כ רייטן: "לאחרונה הובאה לידיעתי תופעה פסולה ורחבת היקף, שבה רשתות גדולות רבות, בהן רשתות מזון, תחנות דלק, חנויות אופנה ומסעדות, מנכות משכרם של עובדים חוסרים בקופות אשר נגרמו מטעויות אנוש, באופן המנוגד לחוק הגנת השכר.
3 צפייה בגלריה
הורדה בתלוש המשכורת עקב חוסר בקופה
הורדה בתלוש המשכורת עקב חוסר בקופה
מתוך תלוש השכר של אחת הקופאיות שהעידה בתחקיר
"לפי עדויות שנאספו מעשרות רבות של עובדים בתחקיר אתר החדשות ynet, עשרות ולעיתים מאות שקלים בחודש נגבים מעובדים עקב חוסרים. זאת, כאשר משכורותיהם מלכתחילה נמוכות, והם נותרים עם סכומים זעומים. העובדים פעמים רבות מגיעים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, מרביתם אינם מכירים את החוק, ואינם יכולים להתנגד לניכויים הגבוהים. עובדה זו מדגישה ביתר שאת כי מדובר בעוולה, ואף בניצול של עובדים מוחלשים".
ח"כ רייטן כתבה עוד: "לפי עדויות העובדים, לעיתים הם נמנעים מלצאת להפסקות, ואף לגשת לשירותים, מחשש שבזמן זה מי שיחליף אותם ישגה בספירה, וייווצר בקופה חוסר עליו ייאלצו לשלם מחיר יקר. כמו כן, כשדרשו עובדים שנגבו מהם סכומים של מאות שקלים לבדוק במצלמות מה גרם לחוסר, סירבו הרשתות לבדוק. לאור זאת, הרינו פונים אליך בבקשה לקיים דיון בנושא הנדון במטרה לכנס את הגורמים הרלוונטיים ולטפל בתופעה".
במסגרת התחקיר הגיעו לידי ynet עשרות פניות מקופאים וקופאיות, שהעידו על רשתות שיווק גדולות, מספרות, תחנות דלק, חנויות אופנה, מסעדות וברים שנוהגים לגבות את החוסרים בקופות מהקופאים ומהקופאיות. בהמשך, רמי לוי הגיב לתחקיר בריאיון לאולפן ynet, וטען כי "קופאית שצריכה 100 שקלים יכולה באותו יום 'ללוות' אותם מהקופה ולחתום שיש לה חוסר. זה קרה לא פעם ולא פעמיים. אני לא אומר שזה מה שקורה ברוב המקרים, אבל זה גם קורה", אמר לוי.
הוא ציין כי "בודקים את העניין לעומק - יש מצלמות - ולא תמיד מחייבים את הקופאיות. גובים מהן את החוסרים אך ורק כשבסופו של דבר הבנו שצריך, ועושים זאת לפי החוק". עוד אמר לוי: "אם נעבוד בצורה רשלנית ולא נפקח על מה שצריך לפקח, אם כל אחת מהקופאיות תיקח לעצמה אפילו רק 50 שקל, העסק שלי יפשוט רגל. לא תהיה לי משכורת לשלם לאותם עובדים".
ממשרד העבודה נמסר בתגובה לדבריו של לוי כי "באופן יבש", הגבייה מתבצעת באופן חוקי, "אך אנחנו לא מקבלים את זה, שכן לא ניתנת לעובדים הזדמנות להוכיח שהם אלו שאחראים לפער בקופות".
בעקבות התחקיר, שהחל אחרי תביעה ייצוגית שהוגשה נגד רשת ויקטורי על-ידי עורך הדין איתן פלג, מתנהלות כיום כמה תביעות ייצוגיות, ובהן נגד פרשמרקט, אושר עד ורמי לוי.
נציין כי הפרשה מעידה על מחדל של ממש, שכן החוק שאוסר את גביית החוסרים קיים, אך רבים מהעובדים לא מכירים אותו ולא יודעים שניתן לפנות למשרד העבודה כשהם מנוצלים. גם הקנסות, כך נראה, לא מאיימים על הרשתות - שמעדיפות לשלם אותו ולהמשיך בנוהל הפסול.
לפי חוק הגנת השכר, חל איסור על מעסיק לדרוש מעובדיו להשלים חוסרים מהקופה. הפעולה אינה חוקית גם במקרה שבו מעסיק מחתים עובדים על מסמך המאפשר לבית העסק לחייב עובדים להשלים משכרם בעבור חוסרים בקופה, כפי שמתארות הקופאיות ברמי לוי שיווק השקמה, בהתאם לסעיף 25(א) לחוק הגנת השכר. בנוסף, חל איסור להטיל על העובד קנסות או עונשים אלא אם כן הדבר הותר בפירוש בהסכם קיבוצי - אך גם במקרה כזה המעסיק נדרש לתת לעובד הזדמנות להוכיח שלא מדובר בטעות שלו.