לכבוד כנס הורוביץ לכלכלה שיחל מחר (שלישי), המכון הישראלי לדמוקרטיה ערך סקר מחקרי הנועד לבחון את עמדות הציבור, שממנו עולה כי הנושא שהכי מעסיק את הציבור בימים אלה הוא יוקר המחיה, ובפרט – מחירי הדיור. למעשה, שני הנושאים הללו חשובים יותר לישראלים מאשר האיום האיראני, האיום הביטחוני וחזרת הקורונה.
נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה יוחנן פלסנר אמר הבוקר לאולפן ynet כי "יש פער בין ההתנהגות הפוליטית של הציבור למה שחשוב לו". לדבריו, "אנשים רוצים להביא פרנסה הביתה, וכשהם קמים בבוקר – זה מה שמטריד אותם. כשזה מגיע להתנהגות פוליטית, זה לא כל כך מתורגם. זאת אומרת, אין קשר בין הסוגיה הזאת לבין אופן תפקוד הממשלה. בגדול, הפערים בין הממשלות בנושאים הללו הם לא כל כך גדולים". למרות זאת, פלסנר הוסיף כי לדעתו, אם יהיו בחירות – הנושאים המדוברים יעמדו במרכז הקמפיינים.
2 צפייה בגלריה
מחאת האוהלים ברוטשילד, תל אביב
מחאת האוהלים ברוטשילד, תל אביב
חוזרים לשנת 2011? מחאת האוהלים החדשה ברוטשילד, תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
2 צפייה בגלריה
יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה
יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה
יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה
(צילום: משה מזרחי)
כשאתה רואה את נתוני הסקר, זה מחזיר אותך למחאה של 2011? "כן. לדעתי אנחנו במצב דומה, רק במובן מסוים – הרבה יותר חמור. אם אנחנו מסתכלים על המדדים האובייקטיביים, אז מבחינת היכולת לרכוש דירה – העלייה של מחירי הדירות ביחס לשכר הממוצע עלתה הרבה יותר ב-11 השנים האחרונות. עם זאת, כשאנחנו מסתכלים על הסוגיות ארוכות-הטווח שמטרידות את הציבור, אנחנו מקבלים תמונה דומה, אבל לא זהה. לפי הנתונים, 18% מאוד מוטרדים עדיין ממחירי הדיור, אך גם מנושאים אחרים כמו המתחים בחברה, הפערים הכלכליים ועתיד מערכת החינוך. צריך להבין שהדברים האלה קשורים – כשאנחנו מסתכלים לטווח הרחוק ואנחנו רוצים לייצר ניידות חברתית-כלכלית – צריך לשפר באופן דרמטי את מערכת החינוך, ולקדם אזורים במדינה שיש להם פחות הזדמנויות".
לדבריו, "המערכת הפוליטית היום היא מהונדסת, ובנויה בצורה כזאת שהיא מתמרצת חשיבה קצרת-טווח. אם מבחינת הפוליטיקאים בקרוב לא תהיה ממשלה, אז אין טעם לחשוב על בניית רפורמות ארוכות שנים שיטיבו עם הציבור". הוא הוסיף כי "צריך לשנות את שיטת הבחירות בצורה כזאת שתייצר הרבה יותר יציבות. אני חושב שדווקא עכשיו, עקב המשבר הפוליטי, זו ההזדמנות לעשות זאת".