הדתה במערכת החינוך? הורים לילדים בכיתה ה' בבית הספר היסודי שביט ברחובות הופתעו לגלות כי במבחן בגיאומטריה שובצה שאלה שבה התבקשו התלמידים להכין שרטוט של בניית בית המקדש - כשהדגש הוא "לבנות אולם גדול לתפילה ואולם קטן לעזרת נשים".
1 צפייה בגלריה
המבחן שכופה הדתה
המבחן שכופה הדתה
המבחן בגיאומטריה
את המבחן הפיצה ברשתות החברתיות תנועת "ישראל חופשית", והוא תפס תאוצה ברשת. עוד נדרשו התלמידים לשרטט במבחן "חדר לכהנים, חדר בו נמצא ארון הקודש, מסדרון העובר מהאולם הגדול אל חדר ארון הקודש וחדר רחצה לכהנים".
המבחן עורר זעם בקרב הורים לילדים, שטוענים כי מדובר בהדתה. "זו ממש כפייה דתית ומיסיונריות מכוערת ונצלנית. הכיעור של הכפייה שוב ושוב מרים ראש. עד מתי רשעים יעלוזו?", כתב אחד הגולשים. אחרים דרשו שמשרד החינוך יזמן את מנהל בית הספר לשימוע.
"ילדים בכיתה ה' צריכים ללמוד גיאומטריה, לא ללמוד שיש או אין מקום שמיועד רק לנשים, לא להתעסק בבית המקדש בשיעורי חשבון ולא להתעסק בשברים פשוטים בשיעורי תנ"ך", אמר מנכ"ל "ישראל חופשית", אורי קידר. "ישנן דרכים נהדרות לגוון את תכני הלימוד במקצועות שונים שלא עוברות בחינוך למושגים מיושנים כמו 'עזרת נשים', ואנחנו קוראים למוסדות החינוך לבחון היטב את המסרים שמועברים בדוגמאות שהם נותנים לתלמידים".
אורי קידראורי קידרצילום : גיא גלעד
כבר בשנת 2017, נזכיר, הפורום החילוני פרסם מחקר שערך שבמסגרתו נקראו יותר מ-100 ספרי לימוד לבתי הספר היסודיים והוצגו בהם הקטעים המהווים הדתה. "אם המטרה אמורה להיות ללמוד גיאומטריה, אז יש פה ניצול שלה כדי לדחוף אינדוקטרינציה דתית לקהל שבוי של ילדים בדלת האחורית. זה לא 'לימודי יהדות', זה שיעור הנדסה. הנדסת תודעה", נכתב בדף הפייסבוק של הפורום החילוני. "איפה שיקול הדעת של הצוות החינוכי? בדרך כלל במקרים כאלה מתברר שהמורים לקחו את דפי העבודה מאיזה מאגר שמיועד לחינוך ממלכתי דתי או ממלכתי חרדי. אבל פה יש דף עבודה עם סמל של בית הספר. מישהו ממש עבד כדי להכין את דף העבודה הזה ולהגיש אותו לתלמידים באותו בית ספר ממלכתי".
מבית הספר שביט נמסר בתגובה: "במסגרת לימוד נושא שטחים והיקפים בכיתה ה' מתנסים התלמידים במדידת שטחים מורכבים. היות ואנו נמצאים בתקופה שבין פסח לשבועות, שבה לומדים התלמידים במסגרת תרבות ישראל על שלושת הרגלים בהם עלו בני ישראל לבית המקדש, מצאנו לנכון לשלב בין התחומים. חשוב לציין כי בבית הספר הלמידה חווייתית ואנו דוגלים בפלורליזם, ולכן תלמידינו בין השאר מכינים דגמים ומיצגים מגוונים הקשורים לסמלי המדינה היהודית והדת היהודית. לצוות החינוכי לא היה שום עניין לעסוק בהדתה".