ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, התראיינה לאולפן ynet - יומיים אחרי ההחלטה הדרמטית של ה-FDA, לפיה בינתיים הומלץ רק לאמריקנים בני 65 ומעלה להתחסן במנת חיסון שלישית. "אנחנו מחליטים רק לפי המדע", הבהירה.
"הגענו ל-FDA לא מתוך מטרה לשכנע אף מדינה בשום דבר. כל מדינה צריכה לקבל את ההחלטות שלה", אמרה ד"ר אלרעי פרייס בריאיון. "ה-FDA מקבל החלטות לארצות הברית ומסתכל על הנתונים של ארצות הברית. הנציגה של ה-CDC אמרה שהם לא רואים ירידה במועילות החיסון והציגה בדיוק את אותם נתונים שאני הצגתי בישראל לפני שלושה חודשים. הם לא רואים את זה כרגע ולכן התועלת בלתת חיסון אצלם לא כל כך ניכרת, אצלנו היא מאוד ניכרת, אנחנו שלושה חודשים לפניהם בכל מבצע החיסונים הזה".
1 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס
שרון אלרעי פרייס
ד"ר אלרעי פרייס בריאיון
(צילום: אבי חי)


לדבריה, "ב-15 באפריל היו בישראל 50% מחוסנים בשתי מנות, חלקם מחוסנים חודשיים ושלושה כי חוסנו בינואר-פברואר. בארצות הברית היו 25%, לכן הם לא רואים את התופעות האלה. אנחנו פשוט שלושה חודשים קדימה".
-מה את אומרת לישראלי שחושש או מהסס כרגע בעקבות החלטת ה-FDA? "הייתי מפנה את אותו בחור או בחורה בני 16 עד 40 למאמר שמראה שהסיכון של צעירים לחלות בקורונה ולקבל תופעות לוואי כולל מיוקרדיטיס הוא פי 4 עד 6 מהסיכון לקבל את זה מחיסון, ובנוסף יש להם עוד הרבה סיכון לדברים אחרים, להתקפי לב, קרישיות יתר. אגיד גם מילה על התו הירוק. אומרים שמנסים להכריח. כל הרעיון של תו ירוק מלכתחילה היה לייצר תנאים של סיכון מופחת להדבקה. זה לא היה כדי לאלץ אנשים להתחסן. בכל רגע אמרנו שיש אופציה של בדיקות, שמי שלא רוצה להתחסן שייבדק".
איך את מגנה משפטית על ההחלטה שלכם? "ההגדרה בישראל היא שהחל מ-1 באוקטובר יהיה תו ירוק רק למי שיש לו חיסון בתוקף מהחצי השנה האחרונה. באותה מידה אפשר להגיד איך ישראל עשתה בוסטר בלי FDA. אז קודם כל בוסטרים נתנו בלי אישור FDA. ברגע שהראשון אושר אפשר לתת בוסטר בלי אישור FDA כי התהליכים שם יותר ביקורתיים ואיטיים, אנחנו מגיבים למגפה שיש בישראל, אנחנו רואים לפני כל העולם כי חוסנו ראשונים, שהחיסון לא מגן באותה מידה".



ד"ר אלרעי פרייס אמרה כי הוכן מתווה לכיתה ירוקה לקראת חזרת הילדים לשגרת בית הספר בתום החגים. "בינינו מתווה והוא הוקם. משרד הבריאות ממליץ להתחיל בפיילוט ב-200 כיתות. אפשר יהיה לעשות בדיקות PCR ואנטיגן בבית על ידי ההורים ברגע שהתגלה חולה בכיתה. הילדים עדיין יהיו בבידוד בערב - הם לא אמורים ללכת לחוגים ומסיבות, אבל בזכות בדיקות האנטיגן אפשר לשלוח אותם לבית הספר. נבדוק ב-200 כיתות אם זה בטוח ואם כן זה יורחב לכל הכיתות".
פרייס הבהירה כי משרד הבריאות ימשיך לדרוש מהממשלה עוד הגבלות. "כל הזמן אנחנו דורשים את זה, קבינט אחרי קבינט, ואנחנו אומרים שצריך הגבלות גם בתו ירוק. אומרים את זה כבר שבועות".
מעל שלושה מיליון התחסנו בבוסטר, עכשיו הסיפור של התו הירוק. רואים את האור בקצה המנהרה של הגל הרביעי או שעוד לא? "התמלאתי תקווה אחרי שראיתי את האפקט של החיסון בגל השלישי וההבנה שרואים את זה במחלות זיהומיות אחרות, שמה שפותר מגפות זה חיסון ולא חסינות עדר אלא רק חיסון, ומה שהיה מאוד משמח וממלא תקווה בגל השלישי זה לראות את זה, שמחסנים מהר, ואנחנו פותחים את המשק ומקדם ההדבקה יורד ובאותו אופן אפשר לעבור את הגל הזה. אנחנו עוד לא שם, יש עלייה במונשמים וקשים ואקמו ויש שתי זירות: להסביר לצעירים שעוד לא התחסנו שזה יציל את החיים שלהם וכמובן אנשים שעבר יותר מחצי שנה מהחיסון שלהם והם בסיכון. וכמובן מסכות. זה המפתח לנצח".
פרייס דחתה את מה שהגדירה כקונספירציות, על בלעדיות כביכול של ישראל עם פייזר, ואף הוסיפה שכבר עכשיו מי שמתחסן בחיסון ראשון ושני עושה זאת עם חיסון של מודרנה. "כבר שבועות שלא נותנים פייזר למתחסנים ראשונים, לגבי בוסטר החסם של מודרנה היה מול החברה - הם לא רצו לתת חיסון שלישי - אבל הם אישרו ובזמן הקרוב יהיה אפשר לקבל בוסטר של מודרנה באופן די נרחב. אנו הולכים לקבל גם אספקה של אסטרהזניקה, אך שם האספקה תהיה מצומצמת יותר.