אחת השאלות הבוערות של המערכה הנוכחית, היא מתי יוכלו תושבי הצפון המפונים לחזור לבתיהם בתחושת ביטחון מבלי שכוחות חיזבאללה משקיפים עליהם מקרוב. ההערכה בישראל היא כי הסיכויים להגיע להסדר מדיני ליישום החלטה 1701 של האו"ם שתאלץ את ארגון הטרור של נסראללה לסגת מצפון לנהר הליטני, הם נמוכים.
ביום ראשון תנחת בארץ שרת החוץ של צרפת, קתרין קולונה, כחלק מהמאמץ האמריקני-צרפתי להגיע להסדר מדיני שימנע מלחמה בין ישראל וחיזבאללה. בישראל עם זאת, לא תולים בכך תקוות. חיזבאללה, כך טוענים בישראל, לא ממש מתייחס ברצינות לשאריות הממשלה בלבנון - והיעדר נשיא במדינה מונע שיח עם גורמים מוסמכים. " בפועל, רק הישגי הלחימה בעזה יעצבו את היום שאחרי גם בצפון", אמר גורם מדיני.
2 צפייה בגלריה
חיילים ליד גבול מושב קדמת צבי ברמת הגולן
חיילים ליד גבול מושב קדמת צבי ברמת הגולן
טנקים ישראלים ברמת הגולן. ספק גדול לגבי הסדר מדיני
(צילום: Jalaa Marey / AFP)
אותו גורם הוסיף כי מוקדם עוד לקבוע האם מלחמה בין ישראל וחיזבאללה היא בלתי נמנעת. "אחרי שחמאס יוכרע, חיזבאללה יצטרך להחליט האם הוא הבא בתור, או שהוא מתקפל ומוכן להתנתק מאזור הגבול", הוא אמר.
עוד בטרם הגעתה ארצה, שוחח הערב השר בני גנץ עם השרה הצרפתייה. גנץ הדגיש בפניה כי המציאות שבה חיזבאללה, בשליחות איראן, מאיים על תושבי הצפון, לא תוכל להימשך. גנץ שהודה לצרפת על התמיכה בישראל, ציין כי יש לה תפקיד משמעותי יחד עם הקהילה הבינלאומית, ביכולת לפעול מול מדינת לבנון בכדי להביא להסרת האיום.
גורמים בממשל האמריקני הכחישו את הדיווח בעיתון הלבנוני אל-אח'באר המזוהה עם חיזבאללה והערוץ אל-חדת' הסעודי לפיו שליחו של הנשיא ג'ו ביידן, עמוס הוכשטיין, הציע ללבנון עסקה גדולה לפתרון הסכסוך בין ישראל ללבנון. העסקה עליה דווח כוללת ארבעה מרכיבים בתמורה ליישום החלטה 1701 ונסיגת חיזבאללה וכוח רדואן מצפון לליטני: 1. לבנון תקבל בעלות על נקודה B1 בא-נאקורה; 2. פתרון 13 הנקודות שבמחלוקת על הקו הכחול; 3. נסיגה ישראלית מהחלק הלבנוני של הכפר רג'ר; 4. נסיגה ישראלית מחוות שבעא ומסירתה לכוחות בינלאומיים.
2 צפייה בגלריה
שרת החוץ של צרפת קתרין קולונה
שרת החוץ של צרפת קתרין קולונה
השרה קולונה. תגיע לישראל במסגרת המאמצים להגיע להסדר מדיני
(צילום: Frederick FLORIN / AFP)
שר החוץ אלי כהן אמר אתמול בפגישה עם סגן שר החוץ של אוסטרליה טים וואטס כי "אי יישום החלטה 1701 יערער את היציבות האזורית ועלול להוביל למלחמה בלבנון".