בתיאטרון אל-קסבה שברמאללה הוקרן אתמול (שלישי) הסרט התיעודי "טנטורה", העוסק בפרשת הטבח בכפר טנטורה ב-1948 כפי שהיא מסופרת על פי הנרטיב הפלסטיני של הנכבה, ובגיבוי עדויות של לוחמי צה"ל שלקחו חלק בכיבושו. להקרנה הגיעו שרים ובכירים ברשות הפלסטינית, חברי ועד מרכזי בפתח, קונסולים של מדינות זרות, אקדמאים וח"כ עופר כסיף מהרשימה המשותפת.
3 צפייה בגלריה
בהקרנת הסרט טנטורה ברמאללה
בהקרנת הסרט טנטורה ברמאללה
"פשע של רצח עם". קהל בהקרנת הסרט ברמאללה
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן העביר הצהרה מיוחדת למשתתפים בהקרנה. "העובדות המוזכרות בסרט מאששות את אמינות הנרטיב הפלסטיני לגבי מעשי הטבח והכיבוש הישראלי שבוצעו בעמנו ב-1948 ומעשי הטבח שבאו לאחר מכן", אמר אבו מאזן. "עובדות אלו שהופיעו בסרט מפריכות את הנרטיב הישראלי, שבמשך שנים רבות הכחיש את ביצוע מעשי הטבח הללו ופעל למחיקת תכונותיהם".
אבו מאזן הוסיף כי "חשיבותן של עדויות חיות אלו היא בכך שהן באו מלשונם של מי שביצעו את הטבח הזה". הוא שיבח את אומץ ליבם של מי שחיפשו את האמת, לדבריו, והראה אותה לעולם כולו, "לאחר כל השנים הללו של ניסיונות שיטתיים של הכיבוש להסתיר ולמחוק את מעשי הטבח".
שר המשפטים הפלסטיני מוחמד שלאלה אמר כי "באמצעות הסרט מתברר כי טבח טנטורה הוא פשע של רצח עם. מנגנון המשפט הפלסטיני יכול להסתמך על הסרט כחקירה פלילית עם ראיות ועדויות, ובאמצעותן נוכל לתבוע את הכיבוש בפני בית הדין הבינלאומי".
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן בהקרנת הסרט טנטורה ברמרללה
אבו מאזן בהקרנת הסרט טנטורה ברמרללה
אבו מאזן. "העובדות המוזכרות בסרט מאששות את אמינות הנרטיב הפלסטיני"
במאי הסרט אלון שוורץ התחקה אחר עבודת המחקר של תדי כץ על המקרה, שנגנזה על ידי אוניברסיטת חיפה על רקע לחץ ותיקי חטיבת אלכסנדרוני שהשתתפו במבצע. חלק מהחיילים הישראלים שהתראיינו למחקר של כץ, מתועדים הפעם כשהם מגוללים את סיפור המקרה מול המצלמה וחושפים מציאות קשה מהשטח כפי שהם זוכרים אותה וזו כללה בין השאר הרג שיטתי של תושבי הכפר, ביזה ואונס.
לצד העדויות המצולמות של הלוחמים שהיו שם, ואלו של תושבים פלסטינים שחוו את ההתרחשויות מהזווית שלהם, הסרט מעמיק גם למאמצי ההשתקה של מדינת ישראל בכל הנוגע לנרטיב של הנכבה, ופשעי המלחמה שנטען כי התבצעו במהלכה. על פי הסרט, קיבוץ נחשולים הוקם על קברי אחים של גופות הפלסטינים, שמאוחר יותר נחפרו והוצאו החוצה לצורך טיוח.
"טנטורה" הופק על ידי הבמאי אלון שוורץ ואחיו הקולנוען שאול שוורץ, ונתמך בין השאר על ידי הקרן החדשה לטלוויזיה וקולנוע וחברת הוט. הוא הוקרן לראשונה בינואר האחרון במסגרת התחרות התיעודית הבינלאומית של פסטיבל סאנדנס היוקרתי בארה"ב. מאז הבכורה הוא עורר הדים בעולם ובעיקר בישראל, והציף מחדש דיון על הטענות לביצוע פשעי מלחמה על ידי הצבא הישראלי במלחמת העצמאות, ועל גבולות השיח בנוגע לנרטיב הפלסטיני שנחשב עדיין לטאבו בחברה הישראלית.
3 צפייה בגלריה
בהקרנת הסרט טנטורה ברמרללה
בהקרנת הסרט טנטורה ברמרללה
קהל בהקרנת הסרט ברמאללה
בימים אלה, "טנטורה" מוקרן בבתי קולנוע בארה"ב והוא זוכה לביקורות מפרגנות מצד ה"ניו יורק טיימס", "לוס אנג'לס טיימס" ואמצעי תקשורת אחרים. ההפצה האמריקנית של הדוקו מתבצעת כחלק ממאמצי הקידום שלו לקראת ההכרזה של האקדמיה אמריקנית לקולנוע על הרשימה הקצרה לאוסקר בקטגוריית הסרט התיעודי הטוב ביותר (ב-21 בדצמבר), קמפיין לו מסייע גם משרד החוץ הישראלי.
בכל הנוגע להקרנות של "טנטורה" ברשות הפלסטינית, הסכם הושג בתיאום עם איש המכירות של הסרט בבריטניה עם בתי קולנוע מקומיים ועם תאגיד השידור הפלסטיני. שוורץ סיפר כי אחרי ההקרנה בסאנדנס ועל רקע השיח שנוצר בעקבותיו, נוצר קשר בינו לבין גורמים ברשות הפלסטינית ובעקבותיו נעשתה הפנייה מצד לשכת אבו מאזן. "בהתחלה היססתי אבל בסוף נפגשנו, הראתי להם את הסרט והסברתי להם שהוא קודם כל ייצא בארץ, ולכשהוא יופץ לקולנוע בחו"ל, הם יוכלו להקרין אותו לציבור שלהם כמו בכל מדינה אחרת בעולם", אמר שוורץ.
הוא סיפר כי כבר בפגישה הראשונה הנציגים הפלסטינים עמדו על כוונתם להיעזר ב"טנטורה" כחלק מהמהלך שלהם להכרה בנכבה במסגרת האו"ם: "ההבנה שזה חשוב ושכדאי ללכת עם זה לאו"ם דוברה כבר אז בחדר. אבל זה תהליך שהם ניהלו בשלב מאוחר יותר בעצמם". שוורץ סבור כי העובדה שאבו מאזן הזכיר את טנטורה בנאומיו האחרונים קרתה גם היא בהשראת הסרט.
"אני שמח לשתף פעולה עם כל מי שרוצה לספר ולחנך להכרה של הסיפור של 1948 והנכבה", אמר שוורץ שסבור שסרטו עזר להניע את המהלך להצעה שקידמו הפלסטינים באו"ם להכרה בנכבה, והתקבלה בשבוע שעבר ברוב מוחץ במועצה הכללית על אף מחאת שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן. "העובדה שהסרט 'טנטורה' מצליח לרתק צופים בכל מקום בעולם לכבוד הוא לי.
"חשוב שגם לצד הפלסטיני תהיה גישה לסרט הזה וגם לסרטים ישראלים אחרים בנושא, ואני שמח שסרט דוקומנטרי ישראלי מופץ פעם ראשונה ברשות", הוא הוסיף. "במיוחד בימים לא פשוטים אלו שבהם הכול נראה שחור, צריך לדבר על הכרת הסיפור של שני הצדדים. כשאני קם בבוקר, אני שואל את עצמי איך ליצור גשר להבנה ושותפות עם הפלסטינים ולא איך להילחם ולעשות רע ולדרוס אחד את הצד השני. הצעד הראשון לפיוס הוא הכרה".
פורסם לראשונה: 22:37, 06.12.22