יוסי עמרני, ראש מטה שר החוץ אלי כהן, הודיע על התפטרותו בעיצומה של המלחמה. גורמים במשרד החוץ אמרו ל-ynet שעמרני התפטר "בשל חילוקי דעות" עם שר החוץ ומנכ"ל משרדו רונן לוי (מעוז) על אופן הפעלת משרד החוץ בתקופה האחרונה. עמרני הוא דיפלומט, ששימש בין היתר כשגריר ישראל ביוון. במשרד החוץ הבהירו כי הוא "ימונה לתפקיד בכיר במערך המדיני במשרד החוץ".
2 צפייה בגלריה
אלי כהן, יוסי עמרני
אלי כהן, יוסי עמרני
הרמ"ט עוזב "בשל חילוקי דעות"
(צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ)
הכותרת
הזיגזג של עמנואל מקרון
21:35
העזיבה מגיעה במקביל, אך ללא קשר, להאשמות של בכירים במשרד החוץ נגד מנכ"ל המשרד, שלטענתם מנסה לבצע "מחטף" של עשרות מינויים בכירים במשרד - לפני שהוא ושר החוץ אלי כהן יעזבו אותו במסגרת החילופים הצפויים - וכניסתו של שר האנרגיה ישראל כץ ב-1 בינואר 2024.
אחרי סחבת של חודשים ארוכים ודחיות חוזרות ונישנות בכינוס ועדות המינויים שגררו ביקורת חריפה במשרד החוץ, הודיע שלשום המנכ"ל לעובדים כי "לאור הפניות שקיבלתי על אודות ועדות המינויים, הוחלט שלאור המצב והלחימה המתמשכת נפעל לכינוסן של שתי ועדות מינויים בסוף חודש נובמבר. כמובן האמור בהתאם למצב הלחימה במועדים שצוינו".
הוועדה היתה אמורה להתכנס במקור בחודש ספטמבר, אך נדחתה ל-26 באוקטובר ועם תחילת המלחמה נדחתה עד להודעה חדשה. כעת הודיע המנכ"ל על החלטתו לכנס את הועדה, חודש לפני מועד כניסתו לתפקיד של השר כץ. גורמים בכירים במשרד אמרו: "עכשיו פתאום באמצע המלחמה מכנסים את הוועדה כאשר המטרה לעשות מחטף לפני שהם עוזבים ולמנות את האנשים שמקורבים אליהם".
2 צפייה בגלריה
רונן לוי
רונן לוי
מנכ"ל משרד החוץ רונן לוי. בכירים מאשימים אותו בניסיון לבצע "מחטף"
(צילום: הילה רביבו משרד החוץ)
בין השאר, אמורות הועדות לאשר שורה ארוכה של משרות בכירים ובהם סמנכ"ל קונסולרית, סמנכ"ל צפון אמריקה, סמנכ"ל מערב אירופה, סמנכ"ל אירו-אסיה וסמנכ"ל אמריקה הלטינית. "מרגע שהם ימנו את התפקיד לישראל כץ לא יהיה את מי למנות. אף משרה לא בוערת עכשיו. האנשים שממלאים את המישרות ממילא יוצאים לחו"ל רק באוגוסט 2024. זו שערוריה לעשות את זה בזמן מלחמה. להתנתק מהעשייה עצמה מתוך מטרה לצ'פר את האנשים שהם רוצים ולא להשאיר את ההחלטה למי שבא אחריהם", אמרו בכירים במשרד.
גורם אחר במשרד אמר כי "אנשים שואלים את עצמם איך בזמן מלחמה המנכ"ל מרשה לעצמו גם להתנתק מהעשייה וגם להכניס את המשרד והאנשים לסחרחורת של ועדות מינויים במקום להמשיך לעסוק בעבודה המדינית שעוסקים בה עכשיו".
במשרד החוץ דחו את הביקורת ואמרו שחלק מהמישרות האלה אינן מאויישות כגון סמנכ"ל צפון אמריקה, ראש חטיבת אמריקה הלטינית וסמנכ"ל קונסולרי. לטענתם, יש צורך דחוף במינויים האלה.