הניסיונות להוביל לפריצת דרך בעסקה לשחרור חטופים: מקורות מצריים חשפו הבוקר (שלישי) בעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" פרטים על ביקור משלחת ישראלית בקהיר בשבוע שעבר, במקביל לביקור משלחת חמאס בבירת מצרים. לפי מקור של העיתון, המשלחת הישראלית כללה את "אחראי תיק השבויים והנעדרים", ומשימתה הייתה "לבחון מקרוב את עמדת חמאס לגבי ההצעות להפוגה שכוללת חילופי שבויים".
בדיווח בעיתון הקטארי צוין כי המשלחת הישראלית רצתה לדעת אם חמאס דוחה את פרטי ההצעה להפוגה כדי שיהיה אפשר לעשות בה תיקונים, או שיש לארגון הטרור עמדה אחת בנוגע לדחיית הצעות חלקיות. המקור סיפר כי ההצעה המצרית לא נדחתה על ידי חמאס, אך היא כוללת מבחינתו שני עקרונות - אי ניהול משא ומתן תחת אש והפסקת אש כוללת ונסיגה של צה"ל מעזה.
הכותרת
מנהרות הטרור שהפתיעו את צה"ל
28:08
2 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל פתאח א סיסי
נשיא מצרים עבד אל פתאח א סיסי
נשיא מצרים א-סיסי
(צילום: AFP)
בתחילת השבוע דווח כי מצרים הציגה לצדדים יוזמה חדשה בת שלושה שלבים לסיום המלחמה בעזה ולסוגיית "היום שאחרי". השלב הראשון כולל שחרור 40 חטופים משבי חמאס בתמורה לשחרור 120 אסירים פלסטינים מהכלא הישראלי והכנסת סיוע הומניטרי נוסף לעזה. השלב השני כולל הקמת ממשלת מומחים (טכנוקרטית) פלסטינית חדשה בעזה ובגדה, והשלב השלישי כולל נסיגה של צה"ל מהרצועה ושחרור כל יתר החטופים בתמורה לשחרור מחבלים "כבדים".
לפי המקור המצרי שדיבר עם העיתון הקטארי, ארה"ב הגבירה את המגעים עם קהיר ועם דוחה בירת קטאר לנוכח החששות הגוברים למלחמת סחר. לדברי המקור, הלחץ האמריקני מתרחש "לאור רמזים של אפשרות לפגיעה במסחר שקשור לישראל בים התיכון ובגיברלטר".
בהתייחס לשיח על עצירת המלחמה אמר הגורם המצרי ל"אל ערבי אל-ג'דיד": "העניין מוקפא, בציפייה לעמדה חדשה מישראל לאחר ישיבת קבינט המלחמה שלה ביום שני". בנוגע לדיווחים על פעילות של צה"ל באזור ציר פילדלפי אמר המקור: "מה שהועלה בהקשר זה לא נכון. יש ערוץ ביטחוני בין שני הצדדים, שדרכו מתואמים כל העניינים שקשורים לרצועת הגבול". הוא הוסיף: "ישראל הודיעה לקהיר על תקיפה של כמה יעדי התנגדות (חמאס). מצרים נותנת אור ירוק לתקיפות כאלה כי היא בטוחה שאין באזור מנהרות, שישראל טוענת שקיימות".

2 צפייה בגלריה
מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי נחאלה
מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי נחאלה
מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי נחאלה
(צילום: AFP)
בתוך כך, אמש החלו בקהיר הפגישות בין משלחת הג'יהאד האיסלאמי לגורמים רשמיים במצרים, ובכללם ראש המודיעין הכללי עבאס כאמל. גורם בהנהגת הג'יהאד האיסלאמי אמר ל"אל ערבי אל-ג'דיד": "יש אחדות ותיאום בעמדות בין הג'יהאד האסלאמי וחמאס, הג'יהאד לא נוקט עמדה חד-צדדית שאינה עולה בקנה אחד עם עמדת חמאס. אנחנו תומכים או בהפסקת אש מקיפה או בהמשך המלחמה".
הגורם אמר עוד: "ישראל מאמינה שבכל פעם שהיא מפעילה לחץ כרגע היא תשיג ויתורים מההתנגדות, אנחנו רוצים להבטיח לישראל שאם היא רוצה להמשיך במלחמה שנה שלמה, אנחנו מסוגלים לכך. כמו שלה יש שלבים למבצע הצבאי, גם לנו יש שלבים. הרקטות של ההתנגדות עדיין קיימות, וביום ה-80 איבוד היכולות הרקטיות לא עולה על 10%".