חשיפת ynet על אודות היוזמה המחודשת של ח"כ דודי אמסלם להגביל את סכום התרומה של נבחר ציבור ובני משפחתו לצורך פעילות פוליטית ל-100 אלף שקל כדי למנוע מח"כ ניר ברקת להשתמש בהונו בזמן התמודדות, ממשיכה לעורר הדים בליכוד. "אני מניח שהחוק יקבל תמיכה בכנסת כי הוא לא פרסונלי ולא מכוון נגד אף אחד", אמר הבוקר (יום א') לאולפן ynet ח"כ ישראל כץ בהתייחסו להצעת החוק של אמסלם.
קבוצת חברי כנסת ניסתה לקדם לפני כשנה את הצעת החוק שאמורה להגביל את ח"כ ברקת. בשבוע שעבר, עם פתיחת כנס החורף של הכנסת, היוזמה התחדשה באמצעות הצעת החוק שהגיש ח"כ אמסלם, ולפיה יש לקבוע את התקרה המקסימלית להוצאות על 100 אלף שקל בשנה. "מטרה מרכזית של חוקי מימון הפעילות הפוליטית ומימון הבחירות, לצד מניעת שחיתות והגברת השקיפות ואמון הציבור, היא קידום איזון ושוויון בין מועמדים", צוין בהצעת החוק.
לאחר פרסום הדברים, אמר גורם בסביבת ח"כ ברקת: "דודי אמסלם יורה בתוך הנגמ"ש ופוגע בחברי ליכוד, במקום להתאחד נגד ממשלת בנט-לפיד". בלשכת ח"כ אמסלם מיהרו להגיב: "אותו 'בכיר בליכוד' שמנסה להדביק לח"כ אמסלם שותפות לשרן השכל וגדעון סער, כנראה שמעולם לא היה בית"רי או ליכודניק, ולבטח לא גדל בתנועה. כדאי שאותו בכיר בעיני עצמו, שכנראה לא חסר לו כסף ואמצעים כדי לממן קמפיינים של רפש ושנאה, יעשה שיעורי בית ויחדל להכפיש ולתקוף בצונאמי, בהתנהגות לא ליכודית, שמתאימה אולי לימי מפלגת קדימה בירושלים".
3 צפייה בגלריה
ניר ברקת, גדעון סער, דוד אמסלם
ניר ברקת, גדעון סער, דוד אמסלם
ברקת, סער ואמסלם
(צילום: אבי מועלם, אלכס קולומויסקי)
שר המשפטים גדעון סער אכן תומך בהצעת החוק של אמסלם. בכיר הליכוד ח"כ כץ אמר הבוקר בתגובה: "החוק של אמסלם זה חוק שהיה בקדנציה הקודמת, הוא לא מזכיר אף אדם בשמו. הוא מדבר על החלת המגבלות במימון הפריימריז על כולם באופן שווה. אני לא מכיר את הפרטים, אבל אם זה העיקרון - זה עיקרון סביר ונכון".
- אתה בעצם אומר שבן אדם שמממן מכספו בכסף אינסופי את הקמפיין שלו זה לא לגיטימי. צריך לסגור את הפרצה הזאת בחוק. "החוק הזה חל גם עליי, יש פה דבר שלא ברור בפרשנות. אגב, אמסלם עצמו קבע שהמדינה תממן, נדמה לי ב-350 אלף שקל, את מרוצי הפריימריז של הח"כים כדי שלא יצטרכו לגייס תרומות. אז הוא ממשיך את הדבר הזה. כל חוק שהוא כללי לגבי כולם ובא לעשות סדר ושוויון, אני מניח שהוא יקבל את תמיכה בכנסת כי הוא לא פרסונלי ולא מכוון נגד אף אחד".
- השאלה אם זה באמת לא פרסונלי, כי כולם יודעים שברקת הוציא הרבה כסף פרטי כדי "לפנק" את חברי הליכוד שהוא רוצה בטובתם ורוצה שהם יהיו בטובתו בפריימריז. "יש חוק, מבקר המדינה ומי שמפקח. יש כאן חקיקה שבאה להבהיר את החוק הקיים. העיקרון של שוויון ומתן אפשרות לכל אחד הוא עיקרון חשוב. אני עצמי, כמי שממלא תפקידים בכירים בליכוד, הייתי שותף מרכזי בגיבוש התמודדויות וייתנו לכל אחד הזדמנות. הרבה מחברי הכנסת שאתה שומע עליהם היום, שהם כבר שרים, התחילו מהאזורים, מהייצוג המגזרי ומהצעירים.
"נתנו הזדמנות לכל אחד להתחיל ואחר כך זה כבר היה תלוי בו. חייב להיות שוויון, הדמוקרטיה היא אחד הכלים המרכזיים של הליכוד. מתן ההזדמנות זה אחת החוזקות של הליכוד וצריך להקפיד על זה. אני לא חושב שעל פי זה אנשים בוחרים. אנשים בוחרים לפי מה שטוב למדינה, לליכוד, לפי היחס שלהם למועמד או למועמדת".
- אתה לא חושד במניעים של גדעון סער כשהוא תומך בהצעה? "לא שמעתי מה הוא אומר, אבל אני יודע שכל הכנסת כמעט תומכת בהצעה הזאת כי זה חוק שוויוני, ואני מניח שתהיה לזה תמיכה רחבה. זה לא מכוון נגד אף אחד, כי אף אחד לא יכול לצפות שתהיה לו פריבילגיה שאין לאחרים. היה גם אראל מרגלית, אז החוק הזה נגדו? בליכוד הדברים האלה לא קובעים, אבל אם באים להסדיר ברמת המדינה את נושא פיקוח המימון, ראינו כמה זה חשוב היום בכל מיני הקשרים.
"אני לא חושד במניעים של אמסלם, ידוע כאיש ישר, פיו וליבו שווים. הוא אהוד מאוד בליכוד, אף אחד לא חושד שהוא חובר לקואליציה, הוא הלוחם הכי גדול נגד הממשלה".
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ בריאיון באולפן
ישראל כץ בריאיון באולפן
"הדמוקרטיה היא אחד הכלים המרכזיים של הליכוד". ח"כ כץ
(צילום: משה מזרחי)
- אולי סער מאותת לכם שלא נסגרו כל הדלתות. "אנחנו לא צריכים איתותים. העברתי במזכירות הליכוד החלטה שמי שעזב לא יוכל שמונה שנים להתמודד במסגרת הליכוד, או מי שסייע בהפלת הליכוד ומניעת הרכבת ממשלה. הכללים אצלנו ברורים ושוויוניים".
- עושה רושם שהממשלה הזאת תצליח להעביר את התקציב, משהו יכול להכשיל את המאמץ? "יש כרגע את התנאים והנסיבות הפוליטיות להעביר, דבר שלא היה קודם לכן בגלל ההתנגשות. אתה יודע כמה שעות השקעתי כדי לשכנע את גנץ להעביר תקציב חד-שנתי ב-2021? האפשרות להעביר תקציב באופן בסיסי זה דבר חיובי, לייצב את המשק, גם לקחו עשרות רפורמות שהכנתי בכל התחומים והניחו אותם, זה בסדר.
"אבל על הדבר הזה הלבישו שמלה ענקית של מסים וגזירות, מרמת ביקורי הרופאים וארנונות וחשמל והכניסה לתל אביב וכל הדברים האחרים שבאופן אבסורדי נופלים על שכבות חלשות ופריפריה. השורה התחתונה כאן היא תקציב רע מאוד. אתה רואה את הערכים הכלכליים שמתפרסמים, זה עדיין של הממשלה הקודמת - ירידה בגירעון, עלייה בייצוא ובצמיחה, דירוג אשראי גבוה שנשמר. אני אומר באחריות - לא צריך להעלות מסים, יש מספיק כסף ואפשר להביא את החוקים של המאבק במונופולים ותחרות שיכניסו הרבה כסף למדינה. העלאת המסים נובעת משיקולים זרים".
- ראש הממשלה בנט אומר שהוא מנע סגר ולכן הכלכלה ממשיכה לפעול. "הטיפול בקורונה זה עניין נרחב, יש השקפות עולם ונסיבות. צריך להבין שיש הבדל עצום בין מדינה שיש לה חיסונים כמו היום, לבין מדינה שלא היו חיסונים בכלל בעולם והייתה הראשונה לוודא שהחיסונים יגיעו לכאן.
"כל נושא הסגרים היה כדי להיאבק כשלא היו חיסונים. כשר אוצר ניסיתי שיפחיתו בהם, אבל התקבלו איזונים והחלטות. כשיש לך חיסונים אתה נמצא בעולם אחר לגמרי, והרבה מהמתים היו יכולים להימנע אם היו עושים בדרך נכונה, עם אמצעים שהם לא סגר, אבל הממשלה הייתה בוויכוחים ולא קיבלה החלטות. בוא נקווה כולנו שהקורונה תצטמצם ותיעלם, כולנו שותפים לשאיפה הזאת".
3 צפייה בגלריה
אולם ישיבות הממשלה וחדר הקבינט שופצו
אולם ישיבות הממשלה וחדר הקבינט שופצו
"כרגע אנחנו שותפים מלאים". כץ עם נתניהו
(צילום: לע"מ)
- האם ראש הממשלה לשעבר נתניהו אולי יחליט לצאת מהמערכת אחרי העברת התקציב, וייתן לכם לקדם מהלכים פוליטיים? "נתניהו נבחר כמועמד הליכוד לראשות הממשלה, כראש הליכוד, והוא מועמד הליכוד באופוזיציה להרכבת ממשלה".
- הוא יישאר? "אני לא יודע להעריך, כרגע הוא מבהיר שהוא כאן. אם הוא מחליט החלטה לעזוב, יש בליכוד מערכת מאוד מסודרת שתאפשר בחירת מחליף במהירות שיכול לעמוד בראש הליכוד ולפעול להרכבת ממשלה. כרגע אנחנו שותפים מלאים, הוא ורעייתו ביקרו אצלנו בחג הסוכות לארוחת צהריים מאוד נעימה. בחלק הפוליטי החלטנו שנינו לשלב ידיים, הוא כיו"ר הליכוד ואני כיו"ר מזכירות הליכוד, כדי לעשות הכול להבאת ימי קיצור הממשלה שבעינינו היא רעה וגרועה שמסכנת את ההישגים שלנו בבריאות ובכלכלה".