2 צפייה בגלריה
שוודית שורפת נייר לבן במקום לשרוף ספר תורה
שוודית שורפת נייר לבן במקום לשרוף ספר תורה
הציתה נייר, ולא ספר תורה. שבדיה, היום
כמו בפעם הקודמת, אף ספר קודש לא נשרף: האזרחית השבדית שקיבלה אישור מהמשטרה המקומית בשטוקהולם להצית ספר תורה מול שגרירות ישראל בבירה השבדית לא עשתה זאת - והציתה בצהריים (שישי) נייר לבן במקום. אותה אזרחית, בעלת רקע של הפרעות נפשיות, הצהירה בבקשתה כי האירוע שביקשה לכנס עוסק במחאה על "הפרה שיטתית של זכויות הילדים בשבדיה". כשהציתה את הנייר אמרה כי מדובר ב"סמל למערכת השבדית".
מוקדם יותר היום שוחח שר החוץ אלי כהן עם מקבילו השבדי טוביאס בילסטרום. כהן הבהיר לשר השבדי כי ישראל רואה בחומרה את השימוש באיומים על שריפת ספרי קודש וספרי תורה בארצו והוסיף כי אם ייצא לפועל האיום, עלול האירוע לפגוע ביחסים בין המדינית.
לדברי השר כהן: "אני מזועזע מהאיום הנוסף לשרוף ספר תורה בשבדיה. יש לשים סוף לשימוש באיום בפגיעה בספרי קודש ובספרי תורה. שוחחתי עם ידידי שר החוץ של שבדיה והבהרתי לו כי אנחנו מצפים ממשלת שבדיה למנוע אירועים כאלה אשר עלולים לפגוע ביחסים בין המדינות".
שר החוץ השבדי בילסטרום אמר לכהן כי כי שריפת ספרי קודש מנוגדת לערכים של ממשלתו והבטיח שהם בוחנים שינוי בחוקה, אך ציין יחד עם זאת כי מדובר בשינוי מאוד מסובך.
שבועיים אחרי שירדה מהפרק כוונה קודמת לשרוף ספר תורה בשבדיה, אישרה אתמול משטרת שטוקהולם לאישה שמוכרת כבעלת רקע של הפרעות נפשיות לבצע את המעשה במהלך הפגנה מול שגרירות ישראל. דובר המשטרה המקומית אמר אתמול כי מתנהלים מגעים עם מארגנת ההפגנה ועם גורמים נוספים שעלולים להיות מושפעים, ובהם שגרירות ישראל.

2 צפייה בגלריה
אחמד עלוש והתנ"ך
אחמד עלוש והתנ"ך
אחמד עלוש והתנ"ך. התחרט ולא שרף
(צילום: AFP)
אחמד עלוש, שביקש לשרוף ספר תורה לפני שבועיים בתגובה להצתת ספר קוראן מול מסגד מרכזי בעיר הבירה השבדית, התחרט בסופו של דבר והודיע שאין לו כוונה לעשות זאת.
כשהתייצב מול השגרירות, הסביר עלוש כי רצה לוודא שהרשויות בשבדיה לא מקיימות אכיפה בררנית - על רקע הצתת הקוראן. "זה לא אנטישמי או פשע שנאה", הוא אמר לנוכחים במקום. המשטרה בשבדיה מסרה אז כי האישור ניתן כך שהמבקש יוכל להביע את דעותיו. הם ציינו כי לא ביקשו שיציג את מניעיו כי בשבדיה יש חופש ביטוי.
הזכות להפגנות ציבוריות בשבדיה מוגנת על ידי החוקה. המשטרה מעניקה אישור לכינוס אם ניתן לקיימו כל עוד אין סכנה לביטחון הציבור וניתן לערוך אותו ללא הפרעות קשות. "אנחנו לא מעניקים אישור לפעולות שונות, אנחנו מעניקים אישור לכינוס ציבורי. זה הבדל חשוב", אמרו במשטרה המקומית.