הוועדה לתשתיות לאומיות הודיעה היום (ב') שתעביר לאישור הממשלה את התוכנית לחלקו הדרומי של קו M1 - הקו הארוך ביותר בפרויקט המטרו של גוש דן. אורכו של החלק הדרומי של קו מטרו M1S הוא כ-45 ק"מ וכולל 31 תחנות. הקו צפוי לשרת את חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד.
2 צפייה בגלריה
מטרו הבימה
מטרו הבימה
הדמייה. תחנה בפרויקט המטרו
(צילום: אדר׳ טל אייל ושרון שפירא עריכה גרפית: שירה שטינברג)
הקו עודכן כך שייתן מענה למרכזים משמעותיים במטרופולין - בית החולים אסף הרופא, בית החולים קפלן ומכון וייצמן, לאזורי התעסוקה – מרכז עסקים בן צבי, פארק המדע רחובות, צומת ביל"ו, ולתוכניות התחדשות עירונית בהיקפים גדולים בהם תל גיבורים, ציר יוספטל, שכונת ג'סי כהן בחולון, כפר גבירול ברחובות, מרכז ראשון לציון, שכונת גיורא ברמלה, מרכז העיר, העיר העתיקה וצפון לוד.
לפי התוכנית, קו M1S יהיה בממשק עם קווי מערכת תחבורה ציבורית נוספים: קו מטרו-3M בחולון, תחנות רכבת ישראל יוספטל-חולון, רמלה, באר יעקב (תחנה חדשה), לוד גני אביב, ראשונים, רחובות, ותחנות של קווי הרכבת קלה: הקו הירוק-צומת חולון ומנחם בגין בחולון.
הוועדה מסרה כי במהלך הליך התכנון התוכנית שונתה מעט והשינויים כוללים "צמצום הריסת מבנים וצמצום ושינוי מיקום של אתרי התארגנות ומתקני תשתית, וזאת על מנת להקטין ככל הניתן את הפגיעה הקניינית. כמו כן, התקיים הליך של פרסום נוסף שבמהלכו נשמעו מתנגדים נוספים".
יו"ר הוועדה ויו"ר מטה התכנון הלאומי, שלומי היילזר, ציין כי "אישור חלקו הדרומי לקו M1 מהווה נדבך נוסף בהקמת מערכת המטרו המקודמת במטרופולין תל אביב אשר תהיה לה תרומה רבה לשימוש בתחבורה ציבורית במטרופולין ולפתרון בעיות הגודש בדרכים".

באפריל המליצה הוועדה לאשר את קו M3, שאורכו 40 ק"מ וכולל 25 תחנות. הקו מתחיל בהרצליה, עובר ברמת השרון, תל אביב, פתח תקווה, גבעת שמואל, קריית אונו, רמת גן, אור יהודה, אזור, חולון ומסתיים בבת ים. כמו כן, הקו כולל שלוחה לנתב"ג מאזור התעסוקה הדרומי המתוכנן באור יהודה.
מערכת קווי המטרו עתידים לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון, ופתח תקווה במזרח. הקווים ייתנו מענה נוסף ועיקרי להקלת הגודש בכבישים והגדלת ההשקעה בתחבורה הציבורית ולקיצור מרחקי הנסיעה למרכזי התעסוקה במטרופולין.
פרויקט המטרו מתוכנן במקביל לעבודות על פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן (הקו האדום, הקו הסגול והקו הירוק). בשונה מהרכבת הקלה, שלושת קווי המטרו יעברו מתחת לפני הקרקע, ינועו במהירות גבוהה יותר ויוכלו להסיע אלפי אנשים נוספים.
2 צפייה בגלריה
המפה שמציגה את 2 חלופות קו M2 של המטרו
המפה שמציגה את 2 חלופות קו M2 של המטרו
שתי החלופות לקו M2 של המטרו
(צילום: נת"ע)
פרויקט המטרו מורכב משלושה קווי רכבת תחתית באורך כולל של 145 ק"מ שיעברו ב-109 תחנות ב-24 רשויות מקומיות במרכז הארץ. העלות המוערכת של המיזם היא 150 מיליארד שקל, ובמשרדי הממשלה מבטיחים שרשת התחלתית של המטרו תחל לפעול בין השנים 2030 ל-2032.
קו M1 – יחבר את השרון לראשון לציון ויהיה הארוך ביותר ברשת (85 ק"מ). בראשון לציון יתפצל הקו, זרוע אחת תעבור דרך באר יעקב, רמלה ולוד, והשנייה דרך נס ציונה, רחובות ותסתיים בבית החולים קפלן. קו M2 ייצא מפתח תקווה לחולון וקו M3 – מהרצליה לבת ים.
מחקר שנערך על ידי צוות מומחים ומשרדי ממשלה שפורסם ביולי האחרון העלה שהתועלת מהקמת רשת קווי המטרו במרכז הארץ תעמוד על כ-33 מיליארד שקל בשנה. אם המערכת לא תוקם כמתוכנן - צופים החוקרים קיפאון כלכלי במדינה. כדי להבטיח את התקדמות הפרויקט, דנים בימים אלה ב"חוק המטרו" בוועדה לתשתיות לאומיות בכנסת, במסגרת חוק ההסדרים. החוק המקורי שאמור היה להיכלל בהסדרים היה רחב בהרבה אך הוחלט לבסוף לקדם את יתר החלקים בהליך של חקיקה רגילה.
ראש מנהלת המטרו בנת"ע מאיר שמרה אמר כי "אישור התוכנית הזו הינה אבן דרך חשובה למהפכה של התחבורה הציבורית והסעות ההמונים במטרופולין תל אביב. בחברה נערכים להמשך ביצוע המטרו".