5 צפייה בגלריה
זיר לוז
זיר לוז
זיר לוז
(צילום: גיל נחושתן )
זה קרה לפני 75 שנה, אבל מי שהיה שם זוכר את זה כאילו זה היה אתמול: רבבות נצמדו לרדיו כדי לשמוע את דיוני האו"ם, ורמקולים הותקנו במקומות ציבוריים לטובת העוברים והשבים ברחובות. כשהתקבלה ההחלטה, המדינה החדשה התמלאה בחגיגות ובריקודי שמחה.
רחל כפרי וזיר לוז הם בין אלה שזכו לחוות את הרגעים ההיסטוריים בזמן אמת. "עבדתי באותם ימים במכוורת של הקיבוץ", סיפר זיר לוז (94) מקיבוץ עין חרוד, "ובאותו יום העברנו כוורות מפרדס לפרדס בגבעת השלושה. בערב כולנו ישבנו ליד הרדיו ושמנו את ה'יס, נו, ססטיין'. היינו חבר'ה מעין חרוד ומגבעת השלושה, וכששמענו שהגיעו ל-33 לעומת 13 כולם קפצו משמחה".
5 צפייה בגלריה
זיר לוז
זיר לוז
זיר לוז בצעירותו
(באדיבות המצולם)
לוז, שממשיך ללמד כגימלאי בבית הספר הרב תחומי עמל עמק חרוד, המשיך ונזכר: "עלינו על משאית של המכוורת ונסענו לתל אביב. רקדנו עם כולם, הייתה אווירה מחשמלת. אחרי 2,000 שנה פתאום יש החלטה על מדינה! כל תל אביב רקדה. קפצנו גם על המכוניות הבריטיות. החגיגות נמשכו עד השעות הקטנות של הלילה, ולקראת הבוקר חזרנו לקיבוץ. מאז אני לא זוכר כזה פרץ חגיגות טבעי וספונטני".
ביום הכרזת המדינה לוז כבר היה בצבא. "בכלל לא התייחסנו להצהרה של בן גוריון", הוא סיפר. "היינו עסוקים במלחמה שנכפתה עלינו. זה היה בדיוק יום הפלישה ולכן לא יכולנו לחגוג, זה לא היה בראש שלנו".
5 צפייה בגלריה
רחל כפרי
רחל כפרי
רחל כפרי
(צילום: גיל נחושתן)
5 צפייה בגלריה
רחל כפרי
רחל כפרי
(באדיבות המשפחה)
גם רחל כפרי (101), ילידת תל אביב ודור שני למייסדי מושב נהלל, זוכרת את השמחה הגדולה. "אומרים שאני בת 101, אבל אני לא מרגישה כל כך זקנה", צחקה. "אני זוכרת את ההצבעה באו"ם, כולם בנהלל היו צמודים למקלטי הרדיו. הייתי כבר אמא לשני ילדים קטנים, אני זוכרת שכולנו התאספנו בחצר בית הספר, זה היה מגרש משחקים גדול, והתחלנו לרקוד. אבל לא אני, כי אני לא רקדנית מטבעי. מישהו אמר כמה מילים, זה לא היה נאום מתוכנן".
כפרי, שחובקת 14 נכדים ו-30 נינים, ציינה שמדובר ברגע היסטורי עבורה. "כולנו התלהבנו, זה היה היתר לפתוח את המדינה. זה יום היסטורי שמאוד חשוב לי, שתעודת הלידה שהייתה לי הייתה מנדטורית באנגלית ובערבית. כולם יצאו מהבתים, הגיעו לחצר בית הספר ושרו ורקדו עד אמצע הלילה. הייתה תחושה שאנחנו שותפים להקמת המדינה".
"כ"ט בנובמבר הוא אירוע לאומי משפחתי מכונן עבורנו", הוסיפה אורית כפרי כהן (67), בתה של רחל. "בתור ילדים קטנים שמענו וחווינו את כל אירועי קום המדינה, ואמי שילמה מחיר כבד במלחמה. כ"ט בנובמבר הוא תאריך מכונן וחשוב עבור ילדי עמק יזרעאל וכל ילדי ישראל, הוא הביא את תחילת המדינה שכולם רצו".
5 צפייה בגלריה
עוגת החגיגות האימתנית שנאפתה בקפולסקי מיד אחרי ההכרזה - שחזור ומקור
עוגת החגיגות האימתנית שנאפתה בקפולסקי מיד אחרי ההכרזה - שחזור ומקור
העוגה שנאפתה בקפולסקי מיד אחרי ההכרזה - המקור והשחזור
(צילום: איל רגב, אוסף מיתר, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית )
בתוך כך, במסגרת אירועי 75 שנה להחלטת האו"ם, יזמה ההסתדרות הציונית שחזור של עוגת הענק המפורסמת שהוכנה בבית הקפה "קפולסקי" בתל אביב לכבוד החגיגות וחולקה לתושבים. בדיוק כמו אז, גם הפעם העוגה נפרסה וחולקה לעוברים והשבים, יחד עם דף המסביר את המאורע המשמח.
שחזור העוגה והתמונה נעשו בקונדיטוריה של אור שפיץ, המרוחקת שני קילומטר מ"קפולסקי" של 1947, שכבר לא קיים היום. יו"ר ההסתרות הציונית העולמית, יעקב חגואל: "75 אחרי המאורע ההיסטורי מהדהדת השורה שקרא דוד בן־גוריון בהכרזת העצמאות: 'זוהי זכותו הטבעית של העם היהודי לחיות ככל עם ועם, עומד ברשות עצמו במדינתו הריבונית'".