חודש רמדאן שהחל היום יהיה שונה מבשנים עברו בשל העובדה שהוחלט שלא לקבל את פניו בתהלוכות, וגם לא במראית עין של חגיגות, בשל המלחמה המתמשכת בתוך עזה. בשנים קודמות קושטו בתים רבים, אך השנה הוחלט להימנע מקישוטים ומסממנים צבעוניים.
בחברה הערבית קראו גם שייחים ואנשי ציבור רבים שלא לבזבז מזון ולא לצלם ולפרסם ברשתות החברתיות שולחנות עמוסים במאכלים כדי להתחשב ברגשות המשפחות הסובלות ממחסור בשל המלחמה. בנוסף, לא התבצעה קריאה להקמת שווקים או לעריכת מסיבות לאחר הסעודה, והמשפחות התבקשו לקיים פעילות שקטה בתוך הבתים.
הכותרת
סודות הרמדאן | סמדר פרי
28:06
5 צפייה בגלריה
חג הרמדאן ברמאללה
חג הרמדאן ברמאללה
הרמדאן ברמאללה
(צילום: WAFA)
5 צפייה בגלריה
חג הרמדאן ברמאללה
חג הרמדאן ברמאללה
(צילום: WAFA)
בימים שלפני רמדאן נהגו רבים לנסוע לשטחים כדי לקנות מוצרים רבים במחירים נמוכים, אלא שבשל המצב הביטחוני, המחסומים והסגרים, הדבר נמנע מהם בתקופה האחרונה.
מוחמד עאזם מטייבה אמר: "אנחנו מנסים להיכנס לטול כרם, אבל ללא הועיל. אין כבישים פתוחים, הכל סגור. רציתי לקנות למשפחה מוצרים במחירים נמוכים יותר לקראת רמדאן, אבל בגלל התנאים והמצב הביטחוני אני לא יכול להיכנס לאזור כמו בכל שנה. באופן אישי, המשכורת שלי מאפשרת לי לקנות רק דברים מסוימים ואני צריך כעת לבחור מה לקנות ועל מה לוותר".
גם תושבת כפר קאסם אמרה כי המצב השנה אינו מזכיר את האווירה בעבר. "הכל עצוב. כמעט אין אווירה של חודש רמדאן. כולנו רוצים שהמלחמה תיפסק. השנה נמנעה מאיתנו גם האפשרות להיכנס לשטחים ולקנות מזון ומוצרים אחרים. נשב בבתים ללא חגיגות", ציינה.


בנוסף, משפחות רבות אינן יכולות לבקר את בני משפחותיהם בשטחים בשל הסגרים. "כדי לבקר משפחות נאלצים לעיתים לנסוע יותר משש שעות, וגם אז לא בטוח שנגיע. במצב כזה, לא כדאי לנסוע אלא להמתין עד שהכל יחזור לשגרה", סיפר אחד החוגגים המאוכזבים, והוסיף: "בחודשים שחלפו היו המון הקלות במחסומים, אבל דווקא בתקופה הזו של רמדאן אין כלום ‑ רק קשיים".
יותר מ-20 אלף מתפללים ערכו תפילות ביום שישי האחרון במסגד אל אקצא. הם הגיעו מאזורים רבים. ביניהם היו גם מתפללים מוואדי ערה, מהנגב ומהגליל. בסביבת אל־אקצא נרשמה נוכחות מוגברת של כוחות הביטחון. מתפללים רבים בחרו להתייחס בדבריהם לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. אחד מהם, אחמד מסארווה, תושב כפר קרע, אמר: "גם אם ההגבלות יימשכו, ההחלטות אינן אומרות לי דבר. אמשיך להשתתף גם אם אתפלל בסביבת מסגד אל אקצא. בן גביר לא מחליט אם נתפלל או לא, עדיף לו לשמור על שתיקה".
מתפלל נוסף ממזרח ירושלים הוסיף כי "ישנן הגבלות רבות, מתפללים הוחזרו הביתה. בן גביר הוא האיש שגורם לכל הבעיות בהצהרות שלו. על כל המוסלמים להגיע ולהתפלל כאן ברמדאן".

דריכות בירושלים

תפילת התראוויח הראשונה של חודש רמדאן עברה בשקט יחסי בהר הבית. לטענת מקומיים המשטרה מנעה מצעירים רבים להיכנס לתפילה, ואלו נאלצו להתפלל מסביב לשערי הר הבית. במשטרה חוששים מאירועי "פייק ניוז" שאותם מקדמים ארגוני טרור במטרה ליצור מצג שווא של שינוי מדיניות ישראל בשטח ההר, דבר שעלול להביא לתסיסה.
מאות שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים יוצבו בעיר העתיקה בחודש הקרוב על מנת לאפשר את תנועת המתפללים ולמנוע פרובוקציות. במשטרה כבר החלו לתרגל תרחישי פריצה להר הבית לפני מספר חודשים, פריצות שאם יהיה בהן צורך יתבצעו על ידי לוחמי מג"ב, יס"מ. בתפילות יום השישי יוצבו יחידות מיוחדות של המשטרה כדי לתת מענה לאירועי קיצון כדוגמת תרחיש של חטיפת שוטר לתוך שטח ההר.
בתוך כך, בימים הקרובים צפויה עיריית ירושלים לקבל החלטה אם להרוס מסגד בבית צפאפא, מדובר בבקשה לצו הריסה שהוגשה לפני יותר משנתיים ועתה על העירייה להשיב כיצד בכוונתה לפעול ביחס לבקשה. אם אכן יוחלט לבצע הריסה של המסגד, הדבר צפוי להעלות את המתיחות בעיר עוד יותר.
נקודה נוספת שהרשויות יצטרכו לתת עליה מענה היא סוגיית הריסת הבנייה הבלתי חוקית במזרח ירושלים במהלך חודש רמדאן, לדברי גורם בעירייה "כל החלטה נבחנת בקפידה ומתקבלת בפני עצמה". בשבוע האחרון הגבירה המשטרה את התייחסותה לפרסומים מסיתים ברשתות החברתיות וחשודים רבים נעצרו, בנוסף, במשטרה מיפו את אותם מסיתים פוטנציאליים וחלקם הורחקו מירושלים ואף בוצעו מספר מעצרים מנהליים. בשבוע האחרון פורסמו כרוזים בשכונות מזרח ירושלים, המתריעים בפני תושבי השכונות להימנע ממעורבות באירועי הפרת סדר.
5 צפייה בגלריה
תגבור כוחות ביטחון לקראת הרמדאן בעיר העתיקה בירושלים
תגבור כוחות ביטחון לקראת הרמדאן בעיר העתיקה בירושלים
תגבור כוחות הביטחון לקראת הרמדאן בעיר העתיקה
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
תגבור כוחות ביטחון לקראת הרמדאן בעיר העתיקה בירושלים
תגבור כוחות ביטחון לקראת הרמדאן בעיר העתיקה בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
תגבור כוחות ביטחון לקראת הרמדאן בעיר העתיקה בירושלים
תגבור כוחות ביטחון לקראת הרמדאן בעיר העתיקה בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
בהערכת מצב התייחס מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן להיערכות המשטרה: "אנחנו מבינים שרמדאן שונה לגמרי מאתגרים ובאיומים וגם בשיח סביבו עוד בטרם התחיל. בסוף צריך להרגיש את הדופק של ההר. ניכרת עבודת מטה סדורה, בסוף מה שינצח זו הגמישות ויכולת התגובה שלנו למצב מתפרץ".
גם בפיקוד המרכז ובאגודת איו"ש מעלים את רף הכוננות הגבוהה לקראת רמדאן. צה"ל ומג"ב פרסו 23 גדודים של צה"ל ועוד כ-20 פלוגות מג"ב. לכך יש להוסיף עוד אלפי חיילי הגמ"ר המגנים על היישובים ביהודה ושומרון מתחילת המלחמה.
בנוסף לאבטחה על היישובים והצירים, הכוחות גם פרוסים לאורך קו התפר ובמעברים השונים לאורך יהודה ושומרון. מספר גדודים נפרסו באזור מנשה ואפרים וגם באזור הר חברון במקטעים שבהם ידוע כי מנסים להסתנן לישראל פלסטינים באופן בלתי חוקי. בשונה משנים קודמות שבהן החל צה"ל את ההכנות לקראת רמדאן שבועות לפני, היום מדובר על פעילות אגרסיבית ואינטנסיבית שצה"ל ושב"כ מבצעים כבר מאז תחילת המלחמה. עד כה, מאז תחילת המלחמה, נעצרו כ-3,500 חשודים ומעל 1,500 מהם משויכים לארגון חמאס. בנוסף לכך סוכלו מאות מחבלים ונעצרו עשרות מסיתים.
באוגדת איו"ש עדיין ממשיכים את המצוד אחר המחבלים שביצעו את פיגוע המטען סמוך לחומש ביום שישי האחרון שבו נפצעו 7 לוחמים. בצה"ל מייחסים לאירוע חשיבות גדולה, שכן מדובר בפיגוע מתוכנן מראש עם תעוזה והתארגנות של חוליית המחבלים. החשש הוא שאותה חוליה תבצע פיגוע נוסף במתווה דומה של הטמנת מטען.
בנוסף בוצעו הערכות מצב עדכניות ותרגולים בכיתות הכוננות ביישובים. המטרה היא לחדד את הנהלים אצל הלוחמים שנמצאים בעמדות שידעו להגיב מהר לכל אירוע ומתווה של פיגוע שעלול לצאת לפועל. העובדה כי המפגע מסוכל והפיגוע לא מצליח משפיעה דרמטית על האפשרות לכך שמפגעים אחרים יבצעו פיגועי חקיינות.

"המסעדות ריקות, הרחובות קודרים"

רמדאן בצל המלחמה משפיע לא רק על תושבי רצועת עזה אלא גם על תושבי הגדה המערבית שחיים בצל מצב כלכלי קשה ואפילו עוני.
"יש הרבה אבות שאין להם כסף להאכיל את ילדיהם. אני מובטל, משותק כלכלית, רמדאן הגיע בזמן הכי לא נכון שיסלח לי האל", אמר בכאב ג'מיל מוחמד, שעד לפני 7 באוקטובר עבד אצל קבלן ישראלי בראשון לציון והיום הוא חסר כל עבודה. "עולמנו חרב, אני מתוסכל ורואה רק שחור. אני שומע את הסיפורים על האנשים מעזה שאיבדו הכול וזה עושה לי רע. גם אצלנו המצב קשה והוא אף יחמיר עוד יותר", הוא מוסיף.
שאהר סעד, יו"ר ארגון הפועלים הפלסטינים, עומד חסר אונים מול כ-190 אלף פועלים שלפני המלחמה עבדו בישראל באופן מסודר. "כרגע כולם מובטלים", הוא אומר, "אין חלופות לעבודה בישראל. אין מספיק מקומות עבודה", אומר סעד.
המופתי של ירושלים והשטחים הפלסטיניים, השייח מוחמד חוסיין, אמר: "האנשים שלנו מזדהים עם המצב בעזה ובערי הגדה. השנה לא יהיו חגיגות וקישוטים בשערי אל אקצא, אבל למרות כל התנאים הקשים העם שלנו חוגג את כניסתו של חודש רמדאן המבורך".
עיריית רמאללה דואגת מדי שנה לקשט את רחובות העיר בפנסי רמדאן ובסממנים שמייחדים את החודש הקדוש, אלא שהשנה נותרו השווקים ריקים מקונים.
גם שכם שנחשבת למעוז המסעדות, הקניות והבילויים במיוחד בחודש רמדאן, מושפעת מהאווירה העכורה. "יש הרבה מחסומים בקרבת העיר שמפריעים למבקרים לבוא אלינו, וזה גורם לשיתוק כלכלי מוחלט", סיפר איימן עטאללה, בעל רשת מסעדות בעיר. בתקופות רמדאן קודמות היו מסעדותיו עמוסות וכיום הוא אינו יודע אם יפתח אותן לאחר שכבר פיטר את רוב עובדיו ונותר עם צוות של שמונה עובדים במקום 80.