נרצח בדיוק 50 שנה אחרי שהאח נפל

סעיד משה ז"ל
חמישים שנה בדיוק אחרי שסמל ששון משה ז"ל נפל בקרבות החזית הצפונית במלחמת יום הכיפורים, אחיו סעיד נרצח בקיבוץ ניר עוז על ידי מחבלי חמאס. "דודי סעיד לחם לצד אבי במלחמת יום הכיפורים והסתובב כשבועיים עם הבשורה עד ששיתף את המשפחה. זה היה בשמחת תורה לפני 50 שנה, והסוכה הפכה לסוכת אבלים", סיפר יריב משה, בנו של ששון.
2 צפייה בגלריה
סעיד ז"ל ועדינה משה
סעיד ז"ל ועדינה משה
סעיד ז"ל ועדינה משה. נרצח 50 שנה אחרי שאחיו נפל במלחמת יום הכיפורים
(צילום: באדיבות המשפחה)
בימים שלפני פרוץ המלחמה בדרום עסקה המשפחה בתכנון טקס הזיכרון במלאות 50 שנה לנפילתו של ששון. "ב-7 באוקטובר הדודים שלי, סעיד ועדינה, התעוררו לצלילי צבע אדום. הדודים הסתגרו בממ"ד עד בערך 9:45 בבוקר, אז המחבלים פוצצו את החלון ודרכו רצחו את דוד שלי וחטפו את הדודה עדינה. מאז החיים של כולנו התהפכו".
"אנחנו מתמודדים בחזית אחת של דוד שנרצח, בשנייה דודה שנחטפה, ובשלישית בן דוד שלי שאין לו לאן לחזור. והכל קורה בדיוק 50 שנה לאחר האסון הראשון שחווינו", הוסיף יריב. "סעיד תמיד תמך בנו, והיה לצידנו לאורך כל השנים. הוא גם היה אחראי על הנצחתו של אבי".

משפחתו של המפקד הנערץ ממג"ב

יזהר, גילה ודניאל פלד ז"ל
דניאל פלד החליט בסוף השבוע הנורא להישאר לישון אצל הוריו, יזהר וגילה, בכפר עזה ולא לחזור הביתה לבאר שבע. בבוקר של אותה שבת התעוררו השלושה הישר למתקפת הפתע של חמאס על הבית בקיבוץ.
"התעוררנו מהטילים ומצבע אדום וזה היה משהו יוצא דופן", סיפרה ניצן פלד, כלתם של יזהר וגילה. ברחבי הקיבוץ היו פזורים בני המשפחה הנוספים – שניצלו כולם מהטבח. ההודעה האחרונה שהתקבלה מגילה הייתה בשעה 7:15, אז כתבה לשאר בני המשפחה "להיכנס לממ"ד ולסגור".
2 צפייה בגלריה
אלט: גילה, דניאל ויזהר פלד ז"ל
אלט: גילה, דניאל ויזהר פלד ז"ל
גילה, דניאל ויזהר פלד ז"ל
(באדיבות המשפחה)
רבע שעה לאחר מכן שוחח בעלה של ניצן עם אחיו דניאל, שהיה עם ההורים בממ"ד. "הם דיברו בסלולרי ופתאום דניאל צועק 'הם נכנסים'. האח הצעיר שם את הטלפון על השתק ושומע הכל בלייב. הבנו שמשהו רע קרה בבית של ההורים. הקשר נותק, אבל בכל זאת נאחזנו בתקווה, למרות שהסיכויים לכך קלושים".
תת-ניצב בדימוס יזהר פלד היה עד לפני כשלוש שנים מפקד מג"ב באיו"ש. "היינו חברים טובים והלכנו יחד כל השירות שלנו הוא היה המפקד הנערץ, האיש שאחריו הלכו הלוחמים בעשרות שנות שירותו במג"ב", סיפר מפקד מג"ב לשעבר ניצב בדימוס עמוס יעקב. גילה הייתה אחות במשך עשורים ואז פתחה מרפאת אשפוז יום באשקלון. "היא הייתה פשוט מלאך, דמות נערצת בקיבוץ, טיפלה בכל מי שפנה אליה", סיפרה ניצן.

"הג'ינג'י הכי בולט וחייכן"

עומרי לביא ז"ל
עומרי יעקב לביאעומרי לביא ז"ל
עומר לביא, בן 25 מצפת, יצא לבלות במסיבת הטבע סמוך לקיבוץ רעים, ונרצח על ידי מחבלי חמאס שפשטו על המקום. "ב-4:00 בבוקר כתבת לי שאתה אוהב אותי וזכיתי להגיד לך בפעם האחרונה כמה אני אוהב אותך. שלוש שעות אחר כך התעוררתי לכאב הכי גדול בחיים. הייתה לי הזכות להיות אחיך", סיפר אחיו ברק.
מאות חברים ובני משפחה הגיעו ללוות למנוחות את מי שכינו בחיוך "הג'ינג'י הכי בולט וחייכן שיש". דודתו שרית ספדה לו: "אנחנו מבטיחים להילחם בשבילך ברוע הזה ולנצח אותו. הלב שלנו איתך, אנחנו אוהבים אותך".

"ינאי פרח כשעזר למישהו אחר"

סג"מ ינאי קמינקא ז"ל
ינאי קמינקא שירת כמפקד מחלקת טירונים בבסיס ההכשרה של פיקוד העורף בזיקים. "הוא היה מ"מ של טירונים שהתגייסו רק באוגוסט, והטירונים האלה בעצם תפסו את כל העמדות ההיקפיות של הבסיס שהיה בהתקפה ארטילרית מסיבית מהבוקר", סיפרה אימו אילנה.
סג"ם ינאי קמינקאסג"מ ינאי קמינקא ז"לצילום: דובר צה"ל
"מאז ומעולם ינאי הרגיש שהוא לא רק המפקד של החיילים האלו, הוא גם אבא שלהם. הם קודם כל הכניסו את כל הטירונים שהיו בבסיס למיגוניות, ואז ינאי והמפקדים האחרים רצו לעמדות ההיקפיות והחליפו את החיילים. עד קצת אחרי 8:00 הם פשוט ניהלו קרב מול שלוש חוליות חמאס שתקפו את הבסיס והדפו אותם. בבא"ח זיקים לא הייתה השתלטות של החמאס, ולא רק שהבסיס נשאר בידי צה"ל גם קיבוץ זיקים ניצל, זה נתן להם זמן להתארגן ולהבין שיש אירוע".
האם אילנה הוסיפה: "ינאי פרח כשהוא עזר למישהו אחר. הוא לא אהב שעושים לו קוצי-מוצי, הוא היה שמח כשהרגיש משמעותי עבור אחרים. היו לו עיני רנטגן לראות את האנושיות של כל אחד, לשמוע אותם, להכיר אותם. כל אחד מהחיילים הרגיש שינאי רואה אותו".

תמי נרצחה באותו תאריך של הבת והאח

תמי נאור פלג ז"ל
תמי נאור פלג הרוגה תמי נאור פלג ז"ל
בכניסה לקיבוץ זיקים נמצאות שתי אנדרטאות לקרובי משפחה שמעולם לא הכירו – נמרוד גרינברג ז"ל, שנפל בליל שמחת תורה 1973 במלחמת יום הכיפורים, ואחייניתו עינת נאור ז"ל, שנרצחה בפיגוע בליל שמחת תורה 2004. חמישים שנה אחרי נפילתו של האח, ו-19 שנה אחרי רצח הבת, נרצחה תמי נאור פלג במתקפת הטרור הרצחנית בכפר עזה.
החברים מספרים שמאז הרצח של הבת עינת, חייה הפכו לכבויים ועצובים. "תמי הייתה בגן הראשון שלי, היא הייתה הכי קטנה, יפיפייה, בלונדינית עם עיניים כחולות", נזכרת נומי גרטל, חברת המשפחה שגם הייתה הגננת של האם תמי והבת עינת.
"אני זוכרת שניסינו לשכנע את עינת לא לנסוע לסיני כי היו התרעות ושאלתי בזמנו את תמי מה עושים? והיא אמרה לי 'מה אני יכולה לעשות?'", הוסיפה נומי. "זו טרגדיה שאי אפשר להאמין – שלושה בני משפחה נרצחים באותו תאריך, זה גורל בלתי נתפס".

"איך משהו כל כך יפה יכול להיהרס ככה?"

אבשלום הרן ז"ל
אבשלום הרןאבשלום הרן ז"ל
אחרי ימים ארוכים של חיפושים הגיעה הבשורה המרה – אבשלום הרן, מעמודי התווך של קיבוץ בארי ולשעבר מנכ"ל משקי הקיבוצים, נרצח בטבח בקיבוץ בשבת השחורה. שמונה מבני משפחתו מוגדרים עדיין נעדרים.
"אבא, אני לא מאמין שזה אמיתי", ספד לו בנו יובל. "היית אבא טוב כל כך, אהבת אותנו ואנחנו אותך. רציתי להתקשר אליך, וכל השבוע אין לי למי. רק ביום רביעי, לפני שבועיים, ישבנו בחדר האוכל ודיברנו על החופשה המשפחתית. היית השראה לכל דבר בחיי. אני בטוח שעשית כל מה שאפשר כדי לשמור עלינו".
שקד, בתו, אמרה בדמעות: "אבא, אני כל כך כועסת. זה לא פחות מבלתי אפשרי להיפרד ממך עכשיו. איך נפרדים מהאבא הכי טוב בעולם? תמיד אמרת שאין דבר שלא תעשה בשבילנו. היית אדם חכם ואוהב, שנגע בלבבות של רבים. ועכשיו יש לך משימה קריטית שם למעלה - להחזיר את המשפחה הביתה מהר, בריאים ושלמים".
"אבשלום, בני, אנשים יפים חיים בבארי. זה בלתי נתפס כיצד משהו כל כך יפה יכול להיהרס בצורה כזו", ספדה אמו של אבשלום, רות הרצמן. "אני למדתי מהמלחמות ועברתי לא מעט, ואתה היית אזרח נאמן, אדם טוב ומסור למשפחה. נתגעגע אליך, אבשלום, בני".

"אתה מלך, אני גאה בך"

רס"ר במיל' שחר אביאני ז"ל
שחר אביאנישחר אביאני ז"ל
לקראת 7:00 בבוקר של אותה שבת קיבל שחר אביאני, הרבש"צ של כפר עזה, דיווחים על חדירת מחבלים לקיבוץ. "הודעת לכיתת הכוננות שמדובר באירוע אמת של מחבלים צמאי דם שניסו לרצוח את כל מה שהם יכלו", ספד לו בנו. "אני גאה בך, מעריך אותך ומעריץ אותך על כל מה שעשית למען כולם. אני שמח בשבילך שהיית מסוגל פיזית ומנטלית לעשות את מה שהיית מצפה מעצמך לעשות. אתה מלך, אני גאה בך".
"תמיד אמרתי לך שאתה הכי מושלם שיש. הבן הכי מושלם להורים, האח הכי מושלם לאחים שלך, החבר הכי טוב לחברים שלך", ספדה לו רעייתו שרון. "אני מבטיחה להמשיך לשמור על המשפחה שלנו מאוחדת". אחד מחברי כיתת הכוננות ספד: "היית כמו אבא ואמא של כיתת הכוננות. רוצה לומר לך תודה על מי שהיית. תמיד תמשיך לשמור עלינו".