סגן-אלוף אורי רון היה סמ"פ בגדוד 601 בתקופת הקרבות בעומק לבנון ב-2006. עם תחילת הלחימה קיבל רון משימה לפקד על צוות קטן שהיה אמור לפלס את הדרך לכוחות המתמרנים לעומק לבנון. הכוח נתקל במחבלים ורון נפצע קשה. ב-2013 הוא נפצע שוב באורח קשה בפיצוץ מנהרה ברצועת עזה. "אני נשאר בצבא ומאוד אוהב את מה שאני עושה", אמר היום (ב') סא"ל רון בריאיון לאולפן ynet במלאת 15 שנה למלחמת לבנון השנייה.
4 צפייה בגלריה
אורי רון
אורי רון
אורי רון
(צילום: דובר צה"ל )
4 צפייה בגלריה
אורי רון
אורי רון
אורי רון בתקופת מלחמת לבנון השנייה
(צילום: דובר צה"ל )
"האיש שכמעט מת פעמיים" הוא התואר המלווה של הקצין שמסיים החודש את תפקידו כמג"ד 603 בחיל ההנדסה הקרבית אחרי שתי פציעות ושני שיקומים. "15 שנה והזמן טס", אמר היום רון. "הרבה פעמים אני עדיין חי במלחמה, אני והצוות שהיה איתנו שם. זה מסוג האירועים שאתה מבין אותם רק אחרי. כשאתה נמצא בתוך זה, במיוחד שאתה בן 22, אז צריך להגיד שזו חוויה ייחודית ומכוננת, לא משהו שהכרתי לפני ולמעשה גם לא אחרי אחרי כשהשתתפתי בעוד מספר מבצעים.
"הייתי סגן מפקד פלוגה, אבל בפועל הפלוגה התפצלה לשניים. פיקדתי על לוחמים של הנדסה קרבית, כשהמשימה הייתה בעצם לפרוץ את הצירים ואת כל המכשולים בדרך ולאפשר את התמרון של צה"ל לתוך עומק השטח הלבנוני. במהלך פריצת הציר ממרחב החטיפה (רגב וגולדווסר) אנחנו פורצים לתוך השטח הלבנוני. התכלית היא כמובן להכניס כוחות לתוך שטח לבנון וכשאנחנו מגיעים לקראת סוף המשימה, אנחנו נקלעים למארב של חיזבאללה. הקרב נמשך כ-28 שעות, אני נפצע מפגיעת טיל נ"ט".
- אתה זוכר את זה? "אני זוכר את זה היטב, תודות לצוות לוחמים מאוד רציני שיושב איתי גם בכלי וגם צוות שנמצא איתי, אז אנחנו מבצעים איזשהו קרב חילוץ. אחרי שסיימנו את המשימה, ובעיניי זה הדבר החשוב ביותר, אנחנו בעצם יוצאים החוצה. משם אני מתחיל איזשהו פרק אחר בחיים של שיקום וחוזר לצבא".
4 צפייה בגלריה
אורי רון
אורי רון
עם שר הביטחון לשעבר יעלון אחרי הפציעה ב-2013
(צילום: דובר צה"ל )
4 צפייה בגלריה
אורי רון
אורי רון
בתדריך עם לוחמיו
(צילום: דובר צה"ל )
- צריך להגיד שאתה בשיקום אחרי פגיעה לא פשוטה. "היה לי ברור מאוד שאני חוזר לצבא. המתנה האדירה הזאת לפקד על הנוער המדהים הזה ולהפוך אותם ללוחמים ולהוביל אותם למשימות זאת בעיניי זכות אדירה".
- כאדם שכמעט נהרג פעמיים תוך כדי לחימה, זה משנה משהו בראייה על החיים? "כן. אני יכול להגיד שלחוות אירוע כזה בגיל 22 זה מסוג הדברים שרק הזמן שאחרי אתה מסתכל אחורה ומבין מה עברת. אני חושב שזה מאוד מבגר אותך בגיל מאוד צעיר. זה אירוע שמקפיץ אותך כמה שנים טובות, גם בבגרות וגם במנעד הערכי שלך".
- אתה עוזב תפקיד, אבל נשאר בצבא. "בעוד שבוע אני מסיים את תפקיד חיי - פיקוד על גדוד קרבי. זאת אחת הסיבות שגם בשבילה נשארתי בצבא פעם אחר עם ואני נשאר בצבא ומאוד אוהב את מה שאני עושה".