לאסון קריסת המבנים במרכז רצועת עזה אתמול (שני), שבו נהרגו 21 חיילי מילואים, קדם ירי של RPG של מחבלים. אחד מהם נורה לעבר טנק וגרם למותם של שני לוחמים, ומהתחקיר הראשוני עלה כי אחר כך שוגר RPG נוסף לעבר קומפלקס של שני בתים צמודים, בהם נערכו עשרות לוחמים לפיצוץ וגרם להפעלת המוקשים שהוטמנו בהם. ה-RPG נחשב לאמצעי הלחימה של חמאס שכנראה מסב הכי הרבה נזק לכוחות צה"ל במלחמה - והוא משתמש בו נגד טנקים, נגמ"שים - וגם נגד מבנים שבהם שוהים חיילים.
ארגוני הטרור הפלסטיניים ברצועה לא פרסמו טענה כלשהי הנוגעת לתקרית הספציפית במחנות המרכז, מול כיסופים. חמאס טען אמש כי מחבלי הארגון ירו פעמיים לעבר מבנים - אך לא פירט על תקרית במקום, אלא על תקרית מדרום-מערב לעיר עזה שבמסגרתה טען שירה לעבר מבנה ובו חיילים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)

חמאס, כך או כך, מתגאה בחודשים האחרונים בטיל ה"יאסין" TBG שלו. לפי גדודי עז א-דין אל-קסאם, הוא נכנס לשירות בנובמבר האחרון. כשהציגה אותו, טענה הזרוע הצבאית של חמאס שגם הוא בייצור עצמי - קרי ברצועת עזה. ה-TBG, כך נטען, מיועד לשימוש נגד מבנים ונגד ביצורים, ומורכב מראש נפץ כפול ש"חודר קירות ומתפוצץ בבניין". הטווח האפקטיבי שלו, לפי חמאס, הוא 100 מטר.
לצד ה-TBG, משתמש חמאס בטילי "יאסין 105", שגם הם נכנסו לשימוש בימי המלחמה. לפי רשת אל-ג'זירה, "יאסין 105" מבוסס על פגז בקוטר 105 מ"מ, שמיועד לחדור משוריינים או מבנים. כמו ה-TBG, גם הוא אמור לפעול בשני שלבים: יצירת חור בשכבה החיצונית של המטרה בפיצוץ ראשון, ופיצוץ נוסף – של מטען נפץ גדול יותר – שמנצל את החדירה מהפיצוץ הראשון כדי לגרום לפגיעה גדולה יותר.
בכתבה של ניצן סדן בכלכליסט תוארה ההיסטוריה של ה-RPG, טיל שמיועד במקור לשימוש נגד טנקים - ונכנס לשירות בשנת 1961. הוא יוצר על ידי ברית המועצות, במחיר זול למדי והגיע במהירות לכוחות של ברית המועצות. כבר במלחמת ששת הימים שוגרו לעבר טנקי שרמן של צה"ל. גם במלחמת וייטנאם פגשו כוחות אמריקניים RPG.
רוסיה לבדה בנתה לפחות תשעה מיליון משגרי RPG ומאות מיליוני טילים, ועשרות מדינות בנו עוד בעצמן. כך עושה גם חמאס - שבשנת 2004 הכניס ל"קו הייצור שלו" את טילי ה"יאסין", לפני שהכניס את אלה המשודרגים יותר.
5 צפייה בגלריה
התחמושת של מחבלי חמאס מוצגת לתקשורת בקריית מלאכי
התחמושת של מחבלי חמאס מוצגת לתקשורת בקריית מלאכי
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
5 צפייה בגלריה
נשק צפון קוריאני שחמאס עושה בו שימוש
נשק צפון קוריאני שחמאס עושה בו שימוש
חלקי F-7 ששימש את חמאס, בייצור צפון קוריאני
חמאס נוהג להשתמש לרוב בטילי RPG ממשגר סטנדרטי - RPG-7 - שמסב אבדות ונזקים לכוחות צה"ל, אבל לרוב דווקא כשהם מחוץ לרכבים המשוריינים שלהם. כל חוליית חמאס מסתובבת עם מטולי RPG, והמחבלים מרבים לירות על מבנים שבהם נמצאים חיילים וכך לפצוע ואף להרוג.
חמאס, כך פורסם לפני כשבועיים, עושה גם שימוש ב-RPG מסוג F-7, שיוצר בצפון קוריאה. סוכנות הביון של דרום קוריאה NIS פרסמה תמונה שבה נראה המרעום, ועליו שילוב של מספרים ואותיות קוריאניות כמו 비저-7류 ו-시8-80-53. ה-F-7 הוא למעשה שם אחר ל-RPG-7 שמיוצר בצפון קוריאה. לפי כל ההערכות בישראל, אין מדובר במכירה ישירה של נשק צפון-קוריאני לחמאס - אלא בהעברה עקיפה של הנשק.
הרבה מה-RPG שבידי אויבי ישראל הגיעו לשם מאיראן: הם מייצרים בעצמם גם משגרים וגם טילים. למשגרים האיראניים יש גם ידית אחיזה נוספת, שנועדה להקל על היציבות בזמן שיגור. לחמאס יש משגרים איראניים, ועליהם הם מרכיבים את הטילים - דוגמת ה"יאסין".
5 צפייה בגלריה
מצעד צבאי בעזה לציון 36 שנים להקמת ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי
מצעד צבאי בעזה לציון 36 שנים להקמת ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי
איראן מסייעת, וגם מחבלי הג'יהאד האיסלאמי תועדו עם RPG
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
5 צפייה בגלריה
ציוד בלחימה של מחבלי החאמס שנתפס בשטחי ישראל
ציוד בלחימה של מחבלי החאמס שנתפס בשטחי ישראל
ה"שלל" שנתפס על מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר. מסומן בעיגול: משגר RPG-29 הכבד, המסורבל והמסוכן - שמשמש גם את חיזבאללה
(צילום: ניר בן זקן )
בעזה קיים סוג נוסף של RPG - פיתוח מאוחר יותר ומתקדם יותר, RPG-29. מדובר במטול נ"ט מסוכן, אבל גם בכזה שמקשה על פעילות מחבלי חמאס: הוא דורש רקטה גדולה וכבדה, והמשגר שלו ארוך ומסורבל. כדי לשגר מהמטול נדרשת חצובה כבדה. האופן שבו פועלים מחבלי חמאס - התגנבות למטרה תוך נשיאת המשגר ששוקל 19 ק"ג, זחילה ושיגור - מקשה עליהם להשתמש בו ולא להתגלות.
לפי רשת אל-ג'זירה, במלחמה ברצועת עזה נעשה שימוש על ידי חמאס גם בטילי קורנט. מדובר בטיל מונחה רוסי, עתיר חומר נפץ, שמיועד לשימוש נגד טנקים. הטווח המרבי שלו עולה על רוב הטילים נגד טנקים האחרים ומגיע ל5.5 ק"מ. חיזבאללה נוהג להשתמש בו בין השאר בימי הלחימה בצפון. חיזבאללה עצמו גם עשה שימוש נרחב ב-RPG-29 בימי מלחמת לבנון השנייה בצורה אינטנסיבית.
חמאס, כאמור, נוהג להשתמש ב-RPG גם נגד טנקים ונגמ"שים של צה"ל. כדי לחדור את הרק"ם, הטיל נדרש לעבור שריון מתקדם מאוד, וגם את המיגון האקטיבי - מערכת "מעיל רוח". אלפי טילי RPG, לכל הפחות, נורו לעבר כלים של צה"ל מתחילת התמרון - ורובם יורטו ולא פגעו. למחבלים לרוב אין מושג היכן לפגוע, אך לעיתים הם מצליחים מאחר שהמיגון והשריון של הכלים אינם סימטריים וקיימות נקודות "דקות" יותר, שבהן טילי RPG עם ראש כפול יכולים לחדור.