1 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ', אלעד גרשגורן )
היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, מתירה לראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול להרגעת הרוחות, בכל הקשור לרפורמה המשפטית. במכתב ששיגר הערב (יום א') המשנה ליועמ"שית, עו"ד גיל לימון, נכתב: "התבטאויות פומביות של ראש הממשלה שעניינן שמירה על הסדר הציבורי והרגעת הרוחות בקרב הציבור, אינן בגדר התחומים עליהם חלות ההגבלות הקבועות בהסדר ניגוד העניינים". נתניהו התייחס בנאום בוועידת הנשיאים להודעה, ואמר: "רציתי לדבר איתכם על הרפורמה. אבל תאמינו או לא - יש לי הוראה שאסור לי. מי אני? אני רק ראש הממשלה".
עם זאת היועצת המשפטית קובעת כי בהתאם להסכם ניגוד העניינים שנערך עם נתניהו, בשל משפטו המתנהל, אסור לו לעסוק בפרטי המהפכה המשפטית. "נקבע עוד, כי בכל מצב שבו ראש הממשלה מצוי בניגוד עניינים ונדרש כי יפעיל את סמכויותיו, עליו להעבירן לשר אחר שימלא את מקומו. כך נהג ראש הממשלה בעבר. ככל שלפי דעתו נוצר צורך לבצע פעולה שהוא מנוע מלבצע אותה, זוהי אחריותו להעביר אותה למי משרי הממשלה", כתב עו"ד לימון.
בפתח המכתב נכתב כי בפסק דינו של בית המשפט העליון, שניתן בשנת 2021, אושרה חוות הדעת למניעת ניגוד עניינים של ראש הממשלה ונקבע כי "אחת מהנחות היסוד שעל בסיסן התאפשרה הרכבת הממשלה ה-35 על ידי נתניהו, על אף כתב האישום התלוי ועומד נגדו, הייתה כי יערך לו הסדר ניגוד עניינים. . בהתאם לכך, ראש הממשלה מנוע מלעסוק בכל עניין שיש לו זיקה מהותית להליך המתנהל בעניינו או לאשר נדון בו.

עם כינון הממשלה ה-37, לפני כחודשיים, נקבע על ידי היועצת המשפטית לממשלה, לאחר שיח שקיימה בנושא עם ראש הממשלה ובהסכמתו, כי הסדר ניגוד העניינים ימשיך לחול. כך גם הודיע לבית המשפט העליון, בתיאום עם ראש הממשלה. בתחילת החודש נשלח אל ראש הממשלה מכתב המבהיר, כי יישום הסדר ניגוד העניינים בעניין היוזמות הנידונות בימים אלו תחת הכותרת "הרפורמה המשפטית", מוביל למסקנה כי ראש הממשלה אינו יכול להיות מעורב ביוזמות האמורות. זאת, בין היתר, שכן מימוש המהלך יוביל למציאות שתיטיב עמו, בהיבט של ניהול משפטו.
בסיום המכתב הוזכר גם השר יריב לוין. "כל זאת, כמובן, מבלי לגרוע מהאחריות של שר המשפטים, המוביל את הנושא", נכתב במכתבו של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה.
מטעמו של ראש הממשלה נמסר בתגובה למכתב: "ראש הממשלה נתניהו לא חיכה למכתב של היועמ"שית כדי לקרוא להרגעת הרוחות. הוא עושה זאת בהתבטאויות פומביות במשך שבועות ולא נדרש לאישור על כך מאיש. לא יעלה על הדעת שבמדינה דמוקרטית יש מי שחשב שניתן למנוע מראש ממשלת ישראל לקרוא לאחדות ולהרגעת הרוחות, או להשתיק את מי שנבחר רק עכשיו באופן דמוקרטי ומייצג מיליוני אזרחים".