2 צפייה בגלריה
התושב שנעצר
התושב שנעצר
הגבר שהתלונן - ונעצר
גבר בשנות ה-50 לחייו מבאקה אל גרבייה, שהתנדב בעבר במשטרה, דיווח בחודש שעבר על גניבה של קורקינט. בזכות הדיווח המשטרה מצאה את הקורקינט ועצרה חשוד, אך אז התרחשה תפנית בעלילה שבסופה מצא את עצמו המתלונן עצור בעצמו ביחד עם בנו. שופט בית משפט השלום בחיפה שחרר אותו ונזף במשטרה.
"המשטרה הגיעה אחרי 25 דקות ובמקום שיטפלו בחשוד שגנב הם טיפלו בי והתחילו לדבר איתי כאילו אני החשוד", סיפר המתלונן. "עצרו את בני ללא שום סיבה, הלכתי לתחנת המשטרה ופתאום השוטר שהיה מעורב באירוע התקרב אליי והתחיל לדבר אליי בצורה משפילה, ואז החליטו פתאום לעצור אותי, על אף שלא עשיתי דבר.
"אני חושב שזה בגלל הסרטון ששלחתי למפכ"ל המשטרה שבוע לפני בעניין דרישה לטפל בקבצניות שמסכנות את חייהן וגורמות לעומס תנועה. הבנתי שהמפכ"ל שלח את הסרטון להמון מפקדים שיטפלו והדבר ככל הנראה עצבן את הקצינים בתחנה בבאקה אל-גרבייה שהחליטו לנקום באמצעות המעצר. חשבתי שהם יגידו לי תודה רבה על המעשה, אבל לצערי זה לא קרה אלא הפכו אותי לחשוד. גם כשהייתי בתחנה, לפני המעצר, הגיע מישהו ממרכז השיטור הקהילתי והייתה סוג של סולחה והתנצלות – אבל למרות הכל נעצרתי".
במשטרה טענו מנגד כי המתלונן היה אלים, אולם שופט השלום אלכס אחטר קבע כי גם אם מדובר באלימות שהופעלה, היא הייתה מינימלית והשוטרים פעלו לא בסמכות. "מדובר באדם נורמטיבי ללא עבר פלילי", כתב השופט בהחלטתו, הוא עשה מעשה והודיע למשטרת באקה אל גרבייה כי הבחין באדם אחר שמחזיק רכוש החשוד כגנוב. הודעתו נקלטת בתחנת המשטרה ולאחר זמן מה שוטרים מגיעים לזירת האירוע. החשוד שמחזיק ברכוש הגנוב נתפסם במקום, כך גם הרכוש עצמו, ואירוע משני מינורי תופס את עינו של אחד השוטרים שנמצא במקום והוא מחליט על דעת עצמו, לכאורה ללא הצדק סביר כלשהו, להרחיב את סמכויותיו במסגרת האירוע ולבצע ברכבו של החשוד הקונקרטי חיפוש.
2 צפייה בגלריה
תחנת באקה אל גרבייה
תחנת באקה אל גרבייה
תחנת המשטרה בבאקה אל גרבייה
"החשוד הביע טרוניה ביחס לחיפוש שנעשה ברכבו וזאת ללא הסבר כלשהו, וכשלא קיבל תשובות מתאימות התפתח האירוע לאירוע פחות נעים שמלווה לצערי באלימות פיזית ומילולית. לא מצאתי בחומר החקירה הצדק סביר כלשהו ולא לכאורה לביצוע החיפוש ונראה שהשוטר לכאורה השתמש בסמכות שאמנם אולי מוקנית לו על פי הוראות הדין אבל במידה ובצורך הלא ראוי.
"מכאן מחליטה משטרת ישראל במקום להודות לאזרח על שירותו, לעצור אותו, להביאו לתחנת המשטרה, לחקור אותו כחשוד תחת אזרה ואם לא די בכך הרי שבנסיבות אלה לא מופעל שיקול דעת מתאים ונבחנת האפשרות של שחרורו בתנאים כאלה או אחרים, מגדילה ועושה היחידה החוקרת, עוצרת אותו ומביאה אותו לבית המשפט במסגרת בקשת המעצר הנוכחית, לפיה היא עותרת למעצרו של החשוד למשך חמישה ימים לצורך השלמת פעולות חקירה שרובן ככולן אינן קשורות לחשוד, במובן זה שאינו יכול לשבשן וכאלה שיכולות להתבצע על ידי היחידה החוקרת בהיות החשוד משוחרר, לטעמי ללא תנאים כלשהם".

"על השוטרים להתנהג כפי שהם מצפים מהאזרחים"

השופט הוסיף וכתב כי "אין בכל כמובן כדי להקל ראש מעצם חומרת האירוע כשלעצמו, ודאי ככל שזה נוגע בנוגע לאלימות כלפי השוטרים, אולם גם השוטרים האמונים על אכיפת החוק, עליהם להתנהג במידה הראויה כפי שהם מצפים מהאזרחים, להפעיל שיקול דעת מתאים, לנסות ולצפות את התקלחות האירוע והתפתחותו מעבר לסטואציה הקונקרטית, לגלות רגישות והבנה כלפי האזרחים, גם אם מדובר באזרחים הנמצאים בסערת רגשות, מצופה מהשוטרים לגלות רגישות, הבנה ואיפוק.
"נכון לשוטרים מוקנית סמכות על פי חוק, לבצע פעולות רלבנטיות ובמקרה הצורך הפעלת כוח. אולם סמכות של הפעלת כוח יש להפעילה במסורה, במקרים קונקרטיים בלבד, ורק כאשר נשקפת סכנה לביטחון השוטרים. לא סברתי שכך היה במקרה הזה, כמובן מבלי לפגוע בטענה כלשהי מטענות הצדדים, ודאי שאין הצדקה למעצרו של החשוד. טוב היתה עושה היחידה החוקרת מפעילה את שיקול הדעת המוקנה לה ובוחנת את האירוע מנקודת מבט אחרת, אובייקטיבית ומקצועית, ולא מנקודת מבט סובייקטיבית של השוטרים בלבד, ושוקלת בחיוב את שחרור החשוד בתום חקירתו. זאת ועוד, גם האלימות ומבלי להקל בעצם חומרתה, אשר לכאורה הופעלה כנגד מי מהשוטרים, היא בדרגה מאוד פחותה, מינימלית ומינורית ואם יצטרך החשוד לתת את הדין על כך הדבר יהיה בעתיד, ודאי לא על חשבון חירותו בעת הנוכחית".
עו"ד אביב חוזה מהסניגוריה ציבורית אמר כי "מדובר באירוע מצער שבו החליטה תחנת משטרת באקה אל גרבייה לעצור אזרח נורמטיבי ושומר חוק ולהביאו לדיון לבית המשפט בחיפה לשם הארכת מעצרו, כל זאת לאחר שהבחין באדם המחזיק רכוש החשוד כגנוב. טוב עשה בית המשפט בכך שביקר באופן חריף את שיקול הדעת של תחנת המשטרה על כך שמצאו לנכון לעצור דווקא את פ', שעה שזה ביקש לעזור להם באכיפה של עבירת רכוש שהיה עד לה. לדאבון הלב מדובר במקרה נוסף של שימוש בסמכויות שוטרים שהופעלו באופן לא ראוי, כאשר לא הייתה כל הצדקה לבקש את המשך מעצרו, שהוא עצמו בעבר היה מתנדב בשורות המשטרה".
מהמחלקה לחקירות שוטרים נמסר כי "התלונה התקבלה והתיק מצוי בבדיקה".
ממשטרת ישראל נמסר: "מדובר באירוע חשד לגניבת קורקינט שאליו הגיבו שוטרים כעבור כ-10 דקות בלבד. במהלך הטיפול באירוע הותקפו השוטרים על ידי שני המתלוננים ואחת מהם אף נזקקה לטיפול רפואי בעקבות כך. למותר לציין כי זו הסיבה היחידה בגינה נעצרו החשודים וכל טענה אחרת אינה במקומה. לצד זאת, ככל שמושמעת ביקורת שיפוטית הרי שהיא נלמדת, ובמידת הצורך מופקים הלקחים הנדרשים בהתאם. משטרת ישראל תמשיך לאכוף את החוק מול כל גורם וללא משוא פנים".