הותר לפרסום: המשטרה עצרה לאחרונה את גיא שפירא (48) בחשד שרצח בחודש שעבר את אשתו רחל (55) בביתם במעלה אדומים. החשוד, שנמלט לדרום וניסה להתאבד לעיני השוטרים, אושפז במצב קשה בבית החולים סורוקה שבבאר שבע. בימים האחרונים לאחר שהתאושש הוא נחקר, הודה במיוחס לו ואף שחזר את הרצח. היום הוארך מעצרו עד יום רביעי הבא. בחקירתו טען שלא תכנן לרצוח את אשתו ותקף אותה במהלך ויכוח ובתגובה לכך שהיכתה אותו. לדבריו הוא בדה את הראיות על מנת להרוויח כמה ימים בכדי להתאבד.
גופתה של רחל נמצאה בשבת שלפני חג הסוכות על ידי שוטרים שהוזעקו לבית על ידי צוות מד"א שהזעיק הבעל החשוד ברצח. הוא סיפר כי הגיע הביתה וראה אותה באמבטיה ללא רוח חיים. לאחר תחקור ראשוני של הבעל הוא לא נעצר אלא הסכים לנתיחת הגופה, והחוקרים חשבו תחילה כי מדובר בהתאבדות. עם זאת, גופתה של רחל נשלחה לנתיחה במכון לרפואה משפטית באבו כביר והממצאים העלו סימנים מחשידים. החוקרים ניסו לאתר את הבעל, אך הוא כבר הספיק להימלט. רחל נקברה למחרת בבית העלמין בכפר אדומים.
ביום שני, ערב חג הסוכות, הגיע שפירא לאזור הדרום וליד צומת בית קמה פרץ מחסום דוקרנים משטרתי. כאשר הגיעו אליו השוטרים, הוא שלף אקדח שהחזיק ברישיון וירה לתוך פיו לעיניהם. החשוד פונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע במצב קשה, מורדם ומונשם.

7 צפייה בגלריה
קברה של רחל אייזנשטדט במעלה אדומים
קברה של רחל אייזנשטדט במעלה אדומים
קברה של רחל אייזנשטדט במעלה אדומים
(צילום: אלישע בן קימון)
7 צפייה בגלריה
גיא שפירא החשוד ברצח אשתו בבית משפט השלום בירושלים
גיא שפירא החשוד ברצח אשתו בבית משפט השלום בירושלים
שפירא בהארכת מעצרו. לפי החשד, רצח וניסה להתאבד
(צילום: יואב דודקביץ')
לפי החשד, הבעל חתך את ורידי ידיה של המנוחה והניח את גופתה באמבטיה כדי להציג מצג שווא שלפיו היא התאבדה. לאחר מכן הוא נעל את דלת האמבטיה והמשיך לעבוד למשך כשעתיים. בהמשך הוא קרא לשכנים וביקש שיעזרו לו להנשים את המנוחה לאחר ש"מצא" את גופתה. ואולם, נתיחת הגופה במכון לרפואה משפטית העלתה חשד שרחל נרצחה ולמעשה נחנקה למוות. טרם גיבוש דו"ח הנתיחה, הובאה גופתה של רחל לבית העלמין במעלה האדומים, שם לקח החשוד ברצח חלק בזיהויה.
שפירא, ששירת בצה"ל כקצין נפגעים, הודה במיוחס לו שלוש פעמים: פעמיים בבית החולים ועוד פעם במשטרה. לאחר מכן הוא נלקח לשחזור המעשה. באחת החקירות אמר שחשש שהיא תיקח לו את כספו. הוא טען שאשתו הייתה "אישה קשה שרבה עם השכנים והיה לי קשה לחיות איתה".
סנגורו עו"ד עידן גמליאלי אמר בתגובה: "מדובר באירוע טראגי וקשה. גיא שיתף פעולה עם החוקרים ומסר את גרסתו להשתלשלות האירועים. לדבריו לא הייתה לו כל כוונה לגרום למותה של המנוחה. אנו ממתינים לסיום החקירה".
7 צפייה בגלריה
בית משפחת שפירא
בית משפחת שפירא
דירת המגורים של משפחת שפירא במעלה אדומים
(צילום: אלי מנדלבאום )
7 צפייה בגלריה
בית משפחת שפירא
בית משפחת שפירא
הכניסה לבניין שבו התגוררו בני הזוג
(צילום: אלי מנדלבאום )

הרב שמעון גרסן, מנהל בית העלמין במעלה אדומים שטיפל בהסדרי הקבורה, סיפר ל-ynet על המפגש שלו עם הבעל החשוד. "המשפחה התקשרה אליי ואמרו שצריך להתארגן לקבורה והלוויה. ידעתי שהגופה נמצאת באבו כביר והבאנו אותה לבית העלמין. כבר אז החלו השמועות להתרוצץ כאילו רחל לא באמת התאבדה. בנותיה של רחל ובעלה גיא הגיעו לבית העלמין ופגשתי אותם.
"הבנות היו שבורות אבל הבעל מאוד מאופק. הכנסתי אותם לחדר הזיהוי על מנת לזהות את גופתה של רחל. גיא נעמד מעל גופתה וזיהה אותה. שאלתי אותו 'זו היא?', והוא ענה 'כן זו היא' בקור רוח. שאר הבנות החלו למרר בבכי ובעצם לא ידעו שהרוצח של אימא שלהן עומד ממש לידן. לאחר מכן הלכתי איתו לחדר אחר ושם הוא חתם לי על מסמכי הקבורה והזיהוי והתחלנו את מסע ההלוויה.
"הוא לא ספד לה וגם לא בכה או הביע רגש כזה או אחר, ממש כלום, נאדה. הבנות ממש מיררו בבכי וכך גם החברים והמכרים של רחל ז"ל. אני ספדתי לה בכמה מילים ולאחר מכן ביצענו את מסע ההלוויה".
7 צפייה בגלריה
בית משפחת שפירא
בית משפחת שפירא
בית המשפחה במעלה אדומים
(צילום: אלי מנדלבאום )
7 צפייה בגלריה
בית משפחת שפירא
בית משפחת שפירא
(צילום: אלי מנדלבאום )
מעצרו של החשוד הוארך כבר פעמיים שלא בנוכחותו בבית משפט השלום בירושלים, בזמן שהוא היה עדיין ללא הכרה בבית החולים. במהלך הדיונים יוחסו לשפירא עבירות של רצח ותקיפת שוטרים. בחקירה, שמלווה על ידי פרקליט ממחוז ירושלים, התברר עוד כי רחל ז"ל הודיעה לחשוד שהיא מתכוונת להתגרש ממנו כמה ימים לפני האירוע. על ידיה התגלו סימני חיתוך ורידים.
בנם המשותף של השניים שהה בבית הספר בעת המקרה. לאחר מכן האב אסף את הבן מבית הספר, ויחד עם עובדים סוציאלים סיפר לו כי "משהו נורא קרה לאימא". עוד התברר כי החשוד הוא קצין צה"ל במילואים שנשא נשק ברישיון. לרשויות לא ידוע על עבירות אלימות מצדו.
בימים האחרונים השתפר מצבו של שפירא והוא נחקר על ידי קציני המשטרה של מחוז ש"י. במסגרת חקירתו הוא הודה במיוחס לו ואף שחזר את המעשה בזירת הרצח. בפרקליטות מגבשים כעת את תיק החקירה לכדי כתב אישום וממתינים לחוות דעת נוספות הקשורות לחשוד וגם לנתיחת הגופה. הערכה היא כי בימים הקרובים יוגש נגדו כתב אישום בגין הרצח.
עו"ד עידן גמליאליעו"ד עידן גמליאלי
בני הזוג, שהיו כפי הנראה בהליכי גירושין, התחתנו ב-2012 ומאז התגוררו במעלה אדומים. לשניים כאמור ילד צעיר כבן 14, ולרחל שעבדה שנים רבות בארכיון במוזיאון "יד ושם" יש עוד שישה ילדים מנישואים קודמים שבהם חיה כחרדית. רחל השקיעה רבות בטיפול בחתולי רחוב. היא גידלה חתולים, האכילה אותם בביתה ומסרה לאימוץ. היא נטמנה כאמור בבית העלמין בכפר אדומים יממה לאחר שנמצאה גופתה.
הבעל החשוד הוא מהנדס במקצועו ועובד בחברה במרכז הארץ. אחד מתחביביו הוא איסוף סמלים וסיכות, והוא אף הקים אתר אינטרנט בנושא. המשטרה מייחסת לו חשד לרצח, שיבוש הליכי משפט ובידוי ראיות.

"לא ידענו על דברים כאלה בבית"

בתה של רחל, ליאה בכר, ספדה לה וכתבה: "למרות שעכשיו יש לי כל כך הרבה מה להגיד - פתאום נשארתי בלי מילים לכתוב. נתת את כל מה שהיה לך גם כשלא היה כלום. הבנתי ממך מה זה להיות אימא. היום התהפכה לי הבטן כל כך הרבה פעמים בלנסות לעכל את מה שקרה. אני מודה לך ולעצמי על שהצלחנו לתקן. אימא שלי, היית אחת הנשים היותר חזקות שהייתה לי הזכות להיות לצדן, ואני לא אוכל להפסיק להודות על התקופה האחרונה שלנו יחד. יהי זכרך ברוך".
גם מכריה וחבריה של רחל הביעו זעזוע מהרצח. "אנחנו בהלם. לא יודעים איך קורה דבר שכזה. רחל הייתה עובדת מסורה ואהובה על כולם, לא ידענו על דברים כאלה שמתרחשים אצלה בבית", אמרו חבריה לעבודה. "איבדנו אישה מיוחדת".
שכנה של המנוחה אמרה: "כל כך מזעזע איך רגע אחד מישהו, נפלא, אופטימי ומלא חיים כמו רחל יכול להיות כאן ואז הולך, שלא אוכל להבין. היא הייתה הדבק של המשפחה שלה וכל כך אהבה את המשפחה שלה".