10 אזרחים תאילנדים ואזרח פיליפיני אחד שנחטפו לעזה במתקפת הטרור של 7 באוקטובר שוחררו אמש (יום ו') משבי חמאס, מעט לפני שחרורם של 13 האזרחים הישראלים שנכללו בפעימה הראשונה של העסקה עם ארגון הטרור. קודם לכן הודיע ראש ממשלת תאילנד סרטה תוויסין כי 12 מאזרחי ארצו שוחררו, אך בהמשך התברר שמספר המשוחררים מארצו נמוך בשניים.
המאמצים לשחרור האזרחים התאילנדים מהרצועה נעשו, ככל הנראה, בין ממשלת תאילנד לחמאס בתיווך מצרים ואיראן, והם אינם קשורים לעסקה שהתגבשה בין ישראל לחמאס. לאחר שנקלטו בבסיס חצרים, האזרחים הועברו במסוק לבדיקות רפואיות בבית החולים אסף הרופא, שם חיכו להם גם נציגי השגרירויות. מנהלת בית החולים אסף הרופא, ד"ר אסנת לבציון-קורח, עדכנה אמש: "הם נראו במצב ראשוני טוב, שמחים להיות במקום בטוח ומודים על היחס. גישת הטיפול בהם היא הוליסטית - יש לנו צוות רפואי, סיעודי, מנהלי, דיאטניות ומתורגמנים שמאפשרים את השיח. הקו המנחה הוא לאפשר להם שקט ופרטיות".

3 צפייה בגלריה
תאילנד הורי החטוף התאילנדי נת'פורן מבצע חרבות ברזל עזה חמאס
תאילנד הורי החטוף התאילנדי נת'פורן מבצע חרבות ברזל עזה חמאס
הוריו של אזרח תאילנד נת'פורן שנחטף לרצועה
(צילום: REUTERS/Thomas Suen)
3 צפייה בגלריה
המסוק שמביא את החטופים והחטופות נחת באסף הרופא
המסוק שמביא את החטופים והחטופות נחת באסף הרופא
נחיתת המסוק באסף הרופא עם האזרחים הזרים, אמש
(צילום: דנה קופל)
משרד החוץ הודיע אמש על מבצע "יד אחות" בהובלת צה"ל ומשרדי החוץ והבריאות, שמרכזו טיפול ב-10 האזרחים התאילנדים והאזרח הפיליפיני שהוחזרו אתמול משבי חמאס בעזה. בהודעת משרד החוץ נכתב: "עם חזרתם לארץ הם נשלחו לבדיקות רפואיות בבית החולים שמיר-אסף הרופא על מנת לוודא את מצבם הרפואי. החטופים התאילנדים והפיליפיני ששוחררו צפויים לעבור סדרת בדיקות רפואיות ע"י צוות בית החולים, בין היתר, לוודא את מצב בריאותם הנפשית בעזרת פסיכולוגים ועובדים סוציאליים. האזרחים הזרים צפויים להישאר בבית החולים עד לסיום בדיקותיהם".
משרד החוץ עדכן כי הוא נמצא בקשר שוטף עם שגרירויות תאילנד והפיליפינים והודעה על שחרורם של האזרחים הזרים נמסרה גם למשפחותיהם. לאחר שישוחררו מבתי החולים הם צפויים לחזור למשפחותיהם לאחר כמעט 50 יום בשבי החמאס.
על אף שחרורם של האזרחים התאילנדים אתמול אחר הצהריים, בבנגקוק יימשכו המגעים לשחרור אזרחים נוספים שלהם שמוחזקים בשבי חמאס ברצועה. תאילנד הודיעה החודש כי 23 מאזרחיה נחטפו לעזה ב-7 באוקטובר, ועוד 32 נרצחו במתקפת הטרור. כעת, לאחר שחרור הקבוצה הראשונה שלהם, עדיין מוחזקים ברצועה 13 אזרחי תאילנד.
החטוף הפיליפיני ששוחרר אתמול הוא גאלינור (ג'ימי) פאצ'קו, בן 33, שהיה מטפלו של אמיתי בן צבי ז"ל מניר עוז, שנרצח במהלך המתקפה האכזרית. משפחתו של בן צבי מסרה אמש: "אנחנו נרגשים משחרורו של ג'ימי, ונעשה כמיטב יכולתנו לתמוך באיחודו עם משפחתו. כמו כל משפחת ניר עוז אנחנו נרגשים משחרור החטופים וממתינים בכיליון עיניים לחזרתם של שאר החטופים – מניר עוז ומכל העוטף".
בינתיים, מצרים דיווחה כי במהלך ארבעת ימי הפסקת האש היא תכניס לרצועה 130 אלף ליטר סולר, ארבע משאיות גז ו-200 משאיות הנושאות ציוד הומניטרי בכל אחד מימי ההפוגה. משאיות סיוע הוכנסו לרצועה כבר בשעות הבוקר המוקדמות אתמול, כשעה וחצי לאחר תחילת הפסקת האש, כשעל חלקן כיתובים כמו "ביחד למען האנושות" ו"עבור אחינו בעזה".
3 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי
נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי
א-סיסי: מדינה פלסטינית תוכל להיות מפורזת
(צילום: AFP)
המתווה שסוכם בין ישראל לחמאס, בתיווך קטאר וארצות הברית, לא כלל, כאמור, את שחרורם של האזרחים התאילנדים. לפי המתווה, בארבעת ימי הפסקת האש ישוחררו בסך הכול 50 חטופים. חמאס טוען ש"אינו יודע" איפה כל הילדים והאימהות שלהם, ולכן ככל הנראה ישוחררו בימים אלה 30 ילדים ונערים, שמונה אימהות ו-12 נשים מבוגרות. לפי ההסכם, על כל 10 חטופים נוספים שחמאס "ימצא" וישחרר, הוא יקבל יום הפוגה נוסף ושחרור של עוד 30 אסירים ואסירות פלסטינים.
מלבד הפסקת אש וכניסה נרחבת של סיוע הומניטרי ודלק, 150 אסירים פלסטינים - נערים ונשים - ישוחררו בתמורה לשחרור 50 החטופים, וגם השחרור הזה צפוי להתבצע בשלבים.
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי התייחס אתמול למצב בישראל, והביע תמיכה בהקמת מדינה פלסטינית מפורזת. "אנחנו מוכנים לקבל מדינה שתהיה מפורזת, אך עם כוחות שיספקו ערובה ביטחונית, בין אם אלה כוחות של נאט"ו, האו"ם או כוחות ערביים או אמריקניים, עד שנשיג ביטחון הן עבור ישראל והן עבור פלסטין", אמר במסיבת עיתונאים בקהיר עם ראש ממשלת ספרד וראש ממשלת בלגיה.
א-סיסי הוסיף כי "פתרון פוליטי אמור להיות מבוסס על גבולות 67', ומזרח ירושלים כבירתה. יש למצוא אזורי ביטחון ברצועה שיאפשרו התיישבות של התושבים כדי להימנע מרעיון העקירה שמצרים מתנגדת אליו בכל תוקף". לדבריו, "השלב שאחרי המלחמה ידרוש הכרה במדינה פלסטינית, הכללתה באו"ם - ולאחר מכן שיח על תהליך השלום".
פורסם לראשונה: 15:59, 24.11.23