שגרירת סעודיה בארה"ב, הנסיכה רימה בינת בנדר אל-סעוד, התייחסה בראיון ל"ניו יורק טיימס" לסיכויי הנורמליזציה עם ישראל: "למרות המלחמה בעזה הממלכה מאוד מאוד יציבה בעמדתה. אנחנו שמחים לא רק להכיר בישראל, אלא לעשות את העבודה הדרושה. אבל חייב להיות פתרון של שתי מדינות, והוא לא יכול להיות 'סוף פתוח'. כרגע, זה חייב להיות נתיב סופי וודאי, עם תאריכים מאוד ספציפיים".
2 צפייה בגלריה
יורש העצר מוחמד בן סלמאן מדבר עם הנסיכה רימה שגרירות סעודיה לארה"ב
יורש העצר מוחמד בן סלמאן מדבר עם הנסיכה רימה שגרירות סעודיה לארה"ב
יורש העצר מוחמד בן סלמאן מדבר עם הנסיכה רימה בשגרירות סעודיה לארה"ב
(צילום: AFP)
בכתבת פרופיל על השגרירה נכתב כי סיפרה שהבטיחה למחוקקים אמריקאים ולפקידי ממשל ביידן שהיחסים הדיפלומטיים עם ישראל עדיין בהישג יד למרות המלחמה, אבל סעודיה לא תחתום על הסכם כזה ללא התחייבויות קונקרטיות בנושא הפלסטיני.
בחודש מרץ האחרון היא הייתה בג'דה לצורך פגישות עם יורש העצר, הנסיך מוחמד בן סלמאן, ומזכיר המדינה של ארה"ב, אנתוני בלינקן, על התוכניות לנורמליזציה שנתקעו בגלל המלחמה בעזה ושבוע לאחר מכן היא נפגשה בריאד עם נסיך הכתר והסנאטור הרפובליקני מדרום קרוליינה, לינדזי גרהאם - תומך מרכזי בהסכם הפוטנציאלי של סעודיה וישראל - כדי לדון באמצעי ההגנה של ארה"ב עבור הסעודים כחלק מכל הסכם שכזה.

אישה סעודית המקדמת חזון חדש

בסופו של דבר יורש העצר מקבל את ההחלטות, ולא ברור כמה השפעה יש לנסיכה רימה בשיחות ("אני יכולה לקבל את זה שאנחנו לא תמיד הולכים להסכים"), אבל הערך הגדול ביותר שלה לריאד, מסכימים פקידי ממשל אמריקנים, הוא כאישה סעודית המקדמת חזון חדש של הממלכה לארצות הברית, וכפנים ידידותיות עם קשרים משפחתיים ותיקים בוושינגטון המרגיעים אגו ומתחים בגבעת הקפיטול.
2 צפייה בגלריה
הנסיכה רימה. שימשה כנציגת ספורט הנשים בממשל
הנסיכה רימה. שימשה כנציגת ספורט הנשים בממשל
הנסיכה רימה. שימשה כנציגת ספורט הנשים בממשל
לבושה בחיג'אב רופף כששערה הארוך זולג החוצה, היא מבקרת תכיפות בוועדות החשובות לסעודים בבניין הקפיטול ובנתה מערכות יחסים ענפה עם הדמוקרטים והרפובליקנים כאחד. היא נפגשת עם פקידים אמריקאים על מתוקים מזרח-תיכוניים בביתה במקלין וושינגטון, אותו מקום שבו גדלה כבתו של בנדר בן סולטן אל סעוד, ששימש כשליח ריאד בוושינגטון במשך יותר משני עשורים. היא נוהגת לנסוע ברחבי ארצות הברית, להגיע לכנסים ואירועים ולהפיץ את הבשורה על המודרניזציה הסעודית.
לפני פרוץ המלחמה, היא אמרה שיש לה אינטרס אישי מובהק לראות קץ לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ודיברה על מאמצי העבר של אביה: "הוא הקדיש את חייו לפתרון המצב הזה. לכן, שום דבר לא משמח אותי יותר מאשר להיות הדיפלומטית הסעודית הראשונה בארצות הברית ולראות פתרון למשבר הזה"
הנסיכה היא זאת שעומדת מאחורי המהלך להשכרת חברת התקשורת והלובינג האמריקאית LS2 Group, תמורת כמיליון דולר בשנה - נתח קטן אך בולט מתוך 56 מיליון הדולרים שהוציאה הממלכה על לובינג, פרסום ופעולות אמריקאיות בשנה שעברה. המשימה של LS2 הייתה דחיפה של לובינג שמכוון יותר למיינסטרים האמריקאי לטובת ערב הסעודית ברחבי המדינה. החברה שלחה מיילים וטקסטים לעסקים מקומיים, לקבוצות אזרחיות ולעיתונאים בניסיון לדחוף נרטיב על תפקידה החשוב של ערב הסעודית כשותפת סחר אמריקאית ויוצרת מקומות עבודה, תוך אימוץ המושגים של שוויון מגדרי וגיוון במדינה.
היא נולדה בריאד, כילדה השנייה מבין שמונה ילדים לנסיך בנדר ולאשתו, הנסיכה חיפה אל-פייסל, אבל עברה להתגורר במקלין בגיל 7. היא סיימה את לימודיה באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון ב-1999 עם תואר בלימודי מוזיאונים, עבדה בירידים בארה"ב כקניינית של בגדים ומוצרי קוסמטיקה עבור בוטיק כושר משפחתי בממלכה, ילדה שני ילדים, ואז חזרה לסעודיה בגיל 30, אותה שנה שאביה פרש מתפקיד השגריר בוושינגטון. בממלכה היא עבדה כמנהלת קמעונאית, פעילה להעלאת מודעות למחלת סרטן השד ונציגת ספורט נשים בממשלת סעודיה בתקופה שבה חדרי כושר, שטחי אצטדיון ושירותים ציבוריים לנשים במתחמי ספורט היו נדירים. עד לתפקיד שגרירה בפברואר 2019, היא הייתה גרושה ועל פי חוקי האפוטרופסות המחמירים של הממלכה, היא נזקקה לאישורו של אביה לנסוע לארצות הברית.
לפני פרוץ המלחמה, היא אמרה בפסטיבל באספן שיש לה אינטרס אישי מובהק לראות קץ לסכסוך הישראלי-פלסטיני, וציטטה את מאמצי העבר של אביה: "אני מתאבלת על 23 השנים האלה שהוא הקדיש ולא היה איתנו. הוא חי במטוס על הקו, הקדיש את חייו לפתרון המצב הזה. לכן, שום דבר לא משמח אותי יותר מאשר להיות הדיפלומטית הסעודית הראשונה בארצות הברית ולראות פתרון למשבר הפלסטיני-ישראלי, כי זה משבר שלקח אותי מאבי".
היא אמרה אז כי הסכם שלום ישראלי-פלסטיני עולה בקנה אחד עם "חזון 2030" - פרויקט הרפורמה החברתית של הממלכה: "אנחנו רוצים לראות את ישראל פורחת באותה מידה שאנחנו רוצים לראות את פלסטין משגשגת". היא אף הוסיפה כי "אנחנו לא מדברים על 'נורמליזציה', אנחנו מדברים על מזרח תיכון משולב, מאוחד כמו אירופה, שבו לכולנו יש זכויות ריבוניות ומדינות ריבוניות. נורמליזציה היא שאתה יושב שם, אני יושב כאן, ואנחנו מתקיימים יחד, אבל בנפרד. אינטגרציה פירושה שאנו משתפים פעולה, העסקים שלנו משתפים פעולה, והנוער שלנו משגשג".