הודו סוערת בימים האחרונים בעקבות עונש מקל שקיבל נער שנהג שיכור במכונית היוקרה של אביו, ודרס למוות שני צעירים. אף שהוא כמעט בגיר, בן 17 ושמונה חודשים, הוא שוחרר בערבות 15 שעות בלבד אחרי התאונה – כשלצד שבועיים של עבודות שירות עם משטרת התנועה, הוא נדרש כעונש לכתוב חיבור בן 300 מילה על בטיחות בדרכים.
זירת הדריסה בהודו
(צילום: X)

התאונה הקטלנית התרחשה בלילה שבין שבת לראשון, בסביבות 2:30 לפנות בוקר, בעיר פונה שבמדינת מהאראשטרה – כ-160 ק"מ מזרחית למומבאי. הנער בן ה-17, שלפי הדיווחים הוא בנו של קבלן עשיר, שתה באותו לילה יחד עם חבריו בשני ברים שונים, ואז נסע במכונית הפורשה טייקן של אביו – במהירות עצומה שלפי הדיווחים עמדה על בין 160 ל-200 קמ"ש.
הנער פגע מאחור באופנוע שעליו רכבו אניס אוואדייה ואשוויני קושטה, שניהם טכנאי IT בני 24, שחזרו בדיוק מארוחת ערב עם חברים. אניס היה זה שנהג באופנוע, ואשוויני הייתה מאחוריו. שניהם נהרגו, ולמרות התוצאה הקשה של התאונה פאנל שיפוטי שאחראי על קטינים הורה לשחרר את הנהג, כשלצד כתיבת חיבור ועבודות שירות עם משטרת התנועה – תנאי השחרור שלו כוללים גם פגישות ייעוץ כדי שיפסיק לשתות אלכוהול.
3 צפייה בגלריה
רכב פורשה של נער ב פונה הודו שדרס למוות שני בני אדם וקיבל כעונש לכתוב חיבור
רכב פורשה של נער ב פונה הודו שדרס למוות שני בני אדם וקיבל כעונש לכתוב חיבור
מכונית היוקרה שבה נהג הנער. גם אביו נעצר, אחרי שניסה לברוח
ההחלטה הזו עוררה זעם אדיר בהודו, וכלי התקשורת במדינה מסקרים את הפרשה בהרחבה ובכותרות הראשיות. בטלוויזיה שודר בין היתר תיעוד ממצלמת אבטחה שבה נראית מכונית הפורשה נוסעת במהירות רבה לפני התאונה, אם כי רגע הפגיעה לא נראה בסרטון. "זו לא תאונה, זה רצח", צוטטו קרוביהם של שני הצעירים שנדרסו. סורש קושטה, אביה של אשוויני, קרא לרשויות לנקוט יד קשה יותר עם הנהג הדורס. "זו הייתה טעות", אמר בקול שבור מבכי לעיתונאים מחוץ לביתו, כשנשאל על כך שהנער לא נשפט כבגיר. "אדם צריך לדעת לנהוג קודם".
לזעם על ההחלטה הצטרף גם סגן ראש הממשלה המקומית של מהאראשטרה, דבנדרה פדנאביס, שאמר כי החלטת הפאנל השיפוטי הייתה "מטלטלת ומפתיעה". פדנאביס הוסיף שמדובר ב"פשע אכזרי", וציין כי על פי תיקון לחוק משנת 2015 אם קטינים מעל גיל 16 ביצעו פשע שמוגדר כאכזרי – ניתן לשפוט אותם כבגירים. "אנחנו סבורים שהחלטת הוועד השיפוטי לנוער מעלה שאלות רבות. הוועד נקט עמדה מקלה בסוגיה. ההחלטה שלו צריכה להיבחן", הוסיף סגן ראש הממשלה, אחרי שנפגש עם מפקד משטרת העיר פונה.
3 צפייה בגלריה
אשוויני קושטה (שמאל) ו אניס אוואדייה שנהרגו ב תאונה ב פונה הודו שמסעירה את המדינה בגלל עונש מקל לנער הדורס
אשוויני קושטה (שמאל) ו אניס אוואדייה שנהרגו ב תאונה ב פונה הודו שמסעירה את המדינה בגלל עונש מקל לנער הדורס
אשוויני קושטה (שמאל) ואניס אוואדייה שנדרסו למוות. "זה רצח, לא תאונה"
גם סביב התנהלות המשטרה עולות כעת שאלות, וכמה פוליטיקאים בהודו תהו אם העניקה יחס מועדף לנער הדורס בגלל ייחוסו המשפחתי. "כשנער ממשפחה עשירה שותה לשוכרה והורג שני בני אדם עם הפורשה שלו, אומרים לו לכתוב 'חיבור'. מדוע אם כן נהגי אוטובוסים, משאיות ומוניות לא נדרשים גם כן לכתוב חיבור (אחרי תאונות)?", תהה רהול גנדי, שעומד בראש מפלגת הקונגרס – מפלגת האופוזיציה הגדולה בהודו. פדנאביס עצמו הבטיח שהתנהלות השוטרים נבדקת: "אם היה יחס מועדף כלשהו, נדיח את הצוות בתחנת המשטרה", אמר.
על רקע הזעם סביב תנאי השחרור המקלים של הנער הדורס, גם במשטרה המקומית מבטיחים כעת לפעול ביתר שאת על מנת לבחון מחדש את ההחלטה – ולאפשר לשפוט אותו כבגיר. במסגרת החקירה נעצר גם אביו של הנער, בחשד שאפשר לבנו לנסוע ברכב אף שידע שאין לו רישיון נהיגה (בהודו מותר לנהוג רק מגיל 18).
3 צפייה בגלריה
העיר פונה ב הודו אילוס ארכיון
העיר פונה ב הודו אילוס ארכיון
העיר פונה. המשטרה העניקה יחס מועדף?
(צילום: Dinesh Hukmani / Shutterstock)
לפי הדיווחים האב ניסה לברוח לפני שנעצר, וכדי להערים על השוטרים דאג שרכב אחד שלו ייסע לגואה, וברכב אחר שלו נסע למומבאי – כשבאמצע הדרך נטש את המכונית ועבר לרכב אחר של ידיד. הוא נתפס בסופו של דבר כיוון שעל אותו רכב הותקן מכשיר GPS, שאפשר למשטרה לעקוב אחריו. שלושה אנשים נוספים, שהגישו לנער אלכוהול בברים שבהם בילה לפני התאונה, נעצרו גם כן.
זו אינה הפעם הראשונה שבה החלטה מקלה לכאורה של בית משפט מעוררת זעם רב בהודו. ב-2015 ביטל בית המשפט העליון במומבאי את הרשעתו של סלמן חאן, כוכב ענק בתעשיית הסרטים של בוליווד, בתאונת פגע וברח שאירעה ב-2002. באותה תאונה נדרסו חמישה בני אדם שישנו על המדרכה, ואחד מהם נהרג. לפי התביעה חאן נהג ברכב אחרי ערב של שתייה, אך הוא טען שלא היה מאחורי ההגה – ובסופו של דבר קבעו השופטים שלא היו די ראיות כדי להרשיע אותו. "על בסיס הראיות שהפיקה התביעה, לא ניתן להרשיע את המערער – ולא משנה כמה אחרת חושב האדם הממוצע", כתבו בפסיקתם.