סירוב לכבד הפניות והמלצות רפואיות, השפלה מכוונת מצד המפקדים ורמיסת כבודו של חייל בטירונות של כפיר: חייל שהתגייס לפני כחודשיים לשרת כלוחם בחטיבת כפיר טוען שהושפל על ידי מפקדיו, שני מפקדי כיתות, מול יתר חבריו למחלקה, בבסיס האימונים של היחידה בצפון בקעת הירדן.
1 צפייה בגלריה
"המפקדים ידעו שהחייל סובל מבעיות רפואיות בגב". חיילים מחטיבת כפיר, ארכיון
"המפקדים ידעו שהחייל סובל מבעיות רפואיות בגב". חיילים מחטיבת כפיר, ארכיון
"המפקדים ידעו שהחייל סובל מבעיות רפואיות בגב". חיילים מחטיבת כפיר, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
לדברי הלוחם, המפקדים נהגו להורות לו להוריד את שרוכי נעליו הצבאיות, שוב ושוב ובמשך שעה ארוכה, לייצר מהן צורות הנדסיות של ריבועים ומגן דוד, מול חבריו ברחבת הפלוגה, ואז לשרוך אותן חזרה, וכל זאת תחת הגבלת זמן. החייל טען בפניהם כי הדבר מקשה עליו בריאותית ומכאיב לו כי הפעולה דורשת התכופפות. בתקופה האחרונה ביקש החייל לעבור מתפקיד קרבי לתפקיד אחר, בגלל שהתגייס עם בליטה חמורה בשלוש חוליות בגב, לאחר תאונת דרכים שעבר בתקופה שקדמה לגיוסו.
מסמכים רפואיים שהחייל הביא עימו ליחידה, ובהם המלצות לשרת בתפקידים שאינם מצריכים מאמץ פיזי, עזרו אבל באופן חלקי. בצבא החליטו לשלוח אותו לוועדה רפואית לקביעת פרופיל חדש, אולם בסוף התחרטו, רגע לפני יציאתו.
לאחר פניית ynet לצה"ל בנושא, הוחלט בצבא כי להעביר את החייל ממסלול הלחימה לתפקיד שמתאים יותר ליכולותיו ולמצבו הבריאותי. בנוסף, אחד משני המ"כים הודח מתפקידו, אך בצה"ל טוענים כי הסיבות לכך אחרות ואינן נוגעות להתעמרות בפקוד. קצין בכיר בחטיבה אף שוחח אישית עם הטירון בעקבות חשיפת המקרים, וגינה את התנהגות המפקדים הזוטרים.
קרוביו של החייל סיפרו כי "המפקדים ידעו שהחייל סובל מבעיות רפואיות בגב, ועדיין דרשו לעמוד ממנו בשלשות במשך 25 דקות. הם ידעו שבחלוף שמונה דקות של עמידה רציפה הוא מתחיל לחוש בכאבים עזים בגבו התחתון. זה הגיע למצב שהוא בקושי יכול לקום מהמיטה. כשהתלונן בפני מפקדים בכירים יותר על התנהגות שני המ"כים, נאמר לו שהתנהלותם מותרת".
מצה"ל נמסר בתגובה: "לחייל ניתן מענה רפואי מקיף שכלל הפניות לרופאים לפי הצורך ובדיקה של תלונותיו. המלצותיהם של הרופאים האזרחיים שבדקו אותו נשקלו בכובד ראש על ידי גורמי הרפואה בצה"ל. לאחר התייעצות עם כמה רופאים מומחים ובכירים, לרבות ראש התחום הרלוונטי בצה"ל, נמצא, על בסיס תוצאות הבדיקות האחרונות, שאין עילה לקיום ועדה רפואית עבורו. החייל עודכן על כך על ידי הסגל הרפואי ולצד זאת ימשיך בטיפול, ככל שיהיה צורך.
"בנוסף, החייל ירד מתפקיד לוחמה ולא יסיים את הכשרתו בבסיס האימונים. באשר לאירוע שבו היה מעורב מפקד הכיתה, הנושא טופל והתקיימה שיחה פיקודית של המג"ד עם מפקדו של החייל. צה"ל רואה בחומרה כל התנהגות לא מכבדת בין משרתיו".