לראשונה אחרי שנתיים שבהן הגבלות הקורונה מנעו מהטקס להתקיים במלוא הדרו, אלפי צליינים נוצרים השתתפו היום (שבת) בטקס "שבת האור" בכנסיית הקבר בעיר העתיקה בירושלים, טקס המוכר גם בשם "האש הקדושה", משום שבמהלכו מאמינים נוצרים מהכנסיות המזרחיות שאש נדלקת בקפלת הקבר באופן ניסי.
מדובר באחד האירועים החשובים ביותר לזרמי הנצרות האורתודוקסית, והוא נערך ביום שבת שלאחר יום שישי הטוב, בתחילת חג הפסחא, בכנסיית הקבר שממוקמת באתר שבו לפי המסורת הנוצרית ישו נצלב, נקבר וקם לתחייה. האש שנדלקת במהלך הטקס מועברת בין אלפי מאמינים שמניפים בידיהם נרות, ואלו מודלקים ומאירים את האולם החשוך. בהמשך, באמצעות טיסות מיוחדות, מועברת האש לקהילות נוצריות שונות במדינות אחרות. מקור האש נשמר בסוד לאורך יותר מ-1,200 שנות קיומו של הטקס, וכבר במהלך ימי הביניים היו כאלו שמתחו עליו ביקורת וטענו שמדובר במופע עבור ההמונים.
12 צפייה בגלריה
טקס שבת האור
טקס שבת האור
ההמונים בכנסיית הקבר עם נרות שמונפים אל עבר "האש הקדושה". הטקס היום בעיר העתיקה בירושלים
(צילום: EPA)
למרות שהשנה הטקס נערך ללא הגבלות קורונה, המשטרה עוררה זעם בקרב נוצרים אורתודוקסים בעקבות החלטתה להגביל את מספר המשתתפים בו – שבעבר עמד על כ-11,000 איש – ל-4,000 בסך הכול, כשבתוך הכנסייה עצמה אושרה כניסתם של 1,800 איש בלבד. הסיבה לכך נבעה מהפקת הלקחים של אסון הר מירון בשנה שעברה, שבמהלכו 45 בני אדם נהרגו בדוחק העצום בהילולת ל"ג בעומר בקברו של רבי שמעון בר יוחאי. למתיחות השנה תרמה גם העובדה שחגי שלוש הדתות נערכים במקביל: פסח, פסחא וחודש הרמדאן, כשבעיר העתיקה נרשמו בשבועות האחרונות עימותים אלימים מול המוסלמים בהר הבית.
מוקדם יותר החודש מסרה לשכתו של פטריארך הכנסייה היוונית האורתודוקסית בירושלים תיאופילוס השלישי – מי שהוביל את טקס "שבת האור" – כי היא "מיצתה עם ההגבלות המשטרתיות על חופש הפולחן". בהודעה נאמר עוד: "הפטריארכיה האורתודוקסית של ירושלים החליטה, בכוח האל, כי היא לא תתפשר על זכותה לספק שירותים רוחניים עבור כלל הכנסיות והרובעים".
לאחר התאמות והסכמות מול הכנסייה, קבעה המשטרה את תוכנית הבטיחות לטקס, ובמסגרתה אושרה כאמור מראש הגעתם של 4,000 משתתפים. מהמשטרה נמסר כי מאות שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים נפרסו משעות הבוקר באזור העיר העתיקה במטרה לאבטח את הציבור, ללוות את התהלוכות והמבקרים ולווסת את כמות המשתתפים בטקס בהתאם לעומסים. המשטרה חסמה את כל הגישות לכנסייה, והפרידה את צירי התנועה באזור: יהודים שהלכו לכותל עברו דרך שער יפו, מוסלמים שעלו להר הבית הובלו דרך שער שכם ושער האריות, והנוצרים שעשו את דרכם לכנסיית הקבר הגיעו דרך שער יפו, בשביל נפרד, ודרך השער החדש.
12 צפייה בגלריה
טקס שבת האור כנסייה ירושלים טקס אש קדושה חג הפסחא נצרות
טקס שבת האור כנסייה ירושלים טקס אש קדושה חג הפסחא נצרות
מסורת של לפחות 1,200 שנה. הטקס בכנסיית הקבר
(צילום: EPA)
12 צפייה בגלריה
טקס שבת האור
טקס שבת האור
(צילום: רויטרס)
כצפוי, צליינים רבים הגיעו לטקס, ולא ניתן היה להכניס את כולם עד אשר אחרים לא יצאו ממנו. אלפים המתינו ליד שער יפו מעל קניון ממילא, במתחם ייעודי שתוכנן לשם כך. רבים נוספים ניסו לעקוף את מחסומי המשטרה ולהגיע דרך רחובות העיר העתיקה שהיו חסומים גם הם. סביב המחסומים הללו פרצו מספר חיכוכים בין צליינים לשוטרים.
במקרה אחד שתועד נצפה שוטר יס"מ כשהוא לופת בצוואר את אחד הצליינים שניסה לפרוץ את המחסום. הסרטון הופץ ברשתות החברתיות כשהוא חתוך – וגרר זעם רב בקרב הצליינים. "זה כך כל שנה, וכל שנה יש תירוץ אחר", טענה ד"ר מונה מושהוואר, רופאה שהתווכחה עם הרופאים במהלך ניסיונה לארגן כניסה של משלחת זרה לטקס.
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לתיעוד הזה: "מדובר בתיעוד חלקי שלא מציג את האירוע מתחילתו. במהלך טקס שבת האור שהתקיים היום, פעלו שוטרים רבים על מנת לאבטח את כלל הציבור ופעלו לוויסות הקהל לצורך שמירת שלומם ובטחונם של כלל המתפללים. במהלך פעילות השוטרים במקום הגיע מתפלל שלא נשמע להוראות השוטרים ואף החל לתקוף את אחת השוטרות, בעקבות כך נאלץ השוטר להתערב ולהרחיקו. ככל שיש טענות כלפי מי מהשוטרים שפעלו באירוע, הרי שהם ייבדקו על ידי הגורמים המוסמכים לכך כמקובל".
12 צפייה בגלריה
עימות בטקס שבת האור בירושלים
עימות בטקס שבת האור בירושלים
העימות היום בעיר העתיקה. כמה מהצליינים ניסו לפרוץ את מחסומי המשטרה
(צילום: siluwanic)
12 צפייה בגלריה
עימות בטקס שבת האור בירושלים
עימות בטקס שבת האור בירושלים
(צילום: siluwanic)
לקראת הטקס נערכה הבוקר הערכת מצב שבה השתתפו מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי והשר לביטחון פנים עמר בר-לב. המפכ"ל שבתאי שיבח בתום האירוע את פעילות המשטרה: "בשבועות האחרונים המשטרה פועלת מאירוע לאירוע בכדי לאפשר לכל הדתות והעדות לחגוג את חגיהם בביטחון. השוטרים ימשיכו לפעול בעצימות גבוהה בכדי שאזרחי ישראל יהנו בחגים ובחופשים. אירוע 'שבת האור', אליו מגיעים אנשים מרחבי העולם, עבר בהצלחה לאור היערכות טובה וביצוע מקצועי של מחוז ירושלים".
הוא הוסיף: "משטרת ישראל תמשיך בהיערכותה המתוגברת ובכוננות הגבוהה גם בתקופה הקרובה של חגי הרמדאן לצד ימי הזיכרון והעצמאות במטרה לאפשר את קיום האירועים. לא ניתן לאף גורם לפגוע בשגרת חייהם של אזרחי ישראל לצד ציון כל המועדים הלאומיים שלפנינו".