3 צפייה בגלריה
תחנת רכבת השלום תל אביב
תחנת רכבת השלום תל אביב
רכבת בתחנת תל אביב השלום
(צילום: נדב אבס)
רכבת ישראל הודיעה הערב (ראשון) כי בסוף החודש יתחילו העבודות לחשמול קו הנגב המזרחי. המשמעות היא פגיעה בשירות לנוסעים: במהלך העבודות התנועה בו תסתיים בשעה מוקדמת, וכן הוא לא יפעל בסופי השבוע. לא ידוע כמה זמן יימשכו העבודות.
החל מ-25 בדצמבר, הנסיעות בקו המחבר בין תל אביב לבאר שבע דרך לוד וקריית גת יסתיימו מדי ערב בסביבות 21:00. כמו כן הקו לא יפעל בימי שישי ומוצאי שבת. השיבושים צפויים להימשך לפחות עד סוף שנת 2022.
3 צפייה בגלריה
מפת קווים ותחנות בימי חול בין השעות 06:00-21:00
מפת קווים ותחנות בימי חול בין השעות 06:00-21:00
(צילום: דוברות רכבת ישראל)
3 צפייה בגלריה
מפת קווים ותחנות בימי חול בין השעות 21:00-24:00, בשישי ובמוצ"ש
מפת קווים ותחנות בימי חול בין השעות 21:00-24:00, בשישי ובמוצ"ש
(צילום: דוברות רכבת ישראל)
הרכבת מסרה כי בשעות הערב יופעלו הסעות בין תחנות לוד וראשון לציון הראשונים, מתחנת תל אביב מרכז לתחנות קריית גת ובאר שבע מרכז, מתחנת תל אביב מרכז לתחנת בית שמש, ומתחנת תל אביב מרכז לתחנות רחובות ומזכרת בתיה.
בשל העבודות באזור לוד ובקו שבין לוד לרחובות, החל מ-25 בדצמבר ועד לסיום העבודות, תופסק פעילותו של קו ראשון לציון הראשונים-לוד, ויופעלו הסעות בין התחנות בתדירות של אחת לשעה לכל כיוון. העבודות בשני מוקדים אלו ישפיעו גם על התחנות ברחובות, באר יעקב, בית שמש, קריית גת, להבים רהט, קריית מלאכי יואב ומזכרת בתיה.
עם זאת יש נקודת אור. עבודות החשמול בקו שבין אשקלון להרצליה קרובות לסיום, והקו החשמלי יתחיל לפעול במוצאי שבת 25 בדצמבר. זאת לאחר שהפעלתו שתוכננה לנובמבר נדחתה בשל עיצומי ועד העובדים. המשמעות היא שתדירות הרכבות בקו תוגבר, שעות הפעילות שלו יוארכו והוא יפעל גם בימי שישי בבוקר ומוצאי שבת.
הקו שבו ייחנכו הרכבות החשמליות מחבר בין אשקלון, ראשון לציון, תל אביב והרצליה. הרכבות החשמליות בקו יחליפו את קרונות הדיזל הפולטים זיהום אוויר שפעלו בו עד כה. בימים ראשון עד חמישי בשעות השיא תופעל בקו זה רכבת מהירה בין תחנת אשדוד עד הלום להרצליה דרך תחנות טבעת השרון, שלא תעצור בתחנות חולון ובת ים. גם בתחנות שדרות, נתיבות ואופקים, אשר צפויות לעבור חשמול בעתיד, יוארכו שעות הפעילות וכן יפעלו רכבות בימי שישי ומוצאי שבת.

פרויקט חשמול הרכבת נועד להעביר את רשת הרכבות בישראל לקרונות חשמליים, שלא פולטים זיהום אוויר, כפי שנעשה שנים ארוכות במדינות רבות בעולם. הפרויקט מפגר אחר לוח הזמנים, אך הואץ בשנים האחרונות. אחת הסיבות לכך היא שכל הקרונות החדשים שהוזמנו כדי להחליף את הקרונות הישנים ההולכים ומתבלים הם קרונות חשמליים.
על אף חשיבותו, פרויקט החשמול פוגע משמעותית בציבור הנוסעים, וברכבת מסרבים לפרסם לוחות זמנים עם מועדי סיום העבודות בחלק מהקווים.
בארגון נוסעי התחבורה הציבורית "תחבורה בדרך שלנו" אמרו כי לוח הזמנים החדש "מהווה הרעת שירות יחסית לרמת השירות של 2019, טרם החשמול". בארגון מחו על כך ששירות הרכבות מתחיל במוצאי שבת רק בשעה 21:00, חרף העובדה שבזמן בשעון חורף השבת יוצאת כבר בסביבות השעה 17:30. כך הרכבת הראשונה מהרצליה לבאר שבע תצא רק בשעה 21:58, מהרצליה לירושלים ב-21:20, ומאשקלון לתל אביב רק בשעה 20:48. "אנו מבקשים לשנות את זמן תחילת השירות בקווים שפועלים במוצ"ש, כך שהרכבות הראשונות ייצאו עד כדי חצי שעה מצאת השבת או זמן מינימלי דומה, בדומה לשאר התחבורה הציבורית ובדומה למה שהיה מאז ומתמיד", כתב יו"ר הארגון מקס מורוגובסקי במכתב ששיגר לשרת התחבורה מרב מיכאלי.