היא רק התחילה, וכבר נחה: כמעט 11 שעות אחרי נסיעתה המסחרית הראשונה, הרכבות בקו האדום בגוש דן הגיעו כמה שעות לפני כניסת השבת לצמד מתחמי התפעול (דיפואים) בבת ים ובפתח תקווה. שם הן ינוחו כמעט 29 שעות, עד 21:30 במוצאי השבת, כאשר השירות יחודש לכמה שעות בודדות.
בחברת נת"ע שבנתה את הקו וחברת תבל שמפעילה אותו סיכמו את היום הראשון כמוצלח, ומסרו כי כ-100 אלף נוסעים השתמשו אתמול בקו – שהשירות בו ניתן הפעם, באופן חריג, בחינם. "הרכבות עבדו לפי לוחות הזמנים שנקבעו, ולא נרשמו תקלות מהותיות", מסרו החברות בהודעה משותפת – אבל נאלצו להזכיר גם את השיבושים שנגרמו בעקבות החסימה הממושכת של אחת הרכבות בתחנת אליפלט, שבה אזקו עצמם מפגינים במשך יותר משעתיים לקרונות ומנעו מהדלתות להיסגר – מחאה שגרמה לכך שרכבות אחרות לא יכלו לעצור בתחנה הזו.
14 צפייה בגלריה
מחאה ברכבת הקלה
מחאה ברכבת הקלה
רגב, הרכבת הקלה והמפגינים שאזקו עצמם לקרונות
(צילום: מארק ישראל סלם, AP Photo/Ohad Zwigenberg, JACK GUEZ / AFP)
14 צפייה בגלריה
מחאה ברכבת הקלה
מחאה ברכבת הקלה
(צילום: יריב כץ)
14 צפייה בגלריה
מחאה ברכבת הקלה
מחאה ברכבת הקלה
(צילום: יריב כץ)
14 צפייה בגלריה
מחאה ברכבת הקלה
מחאה ברכבת הקלה
(צילום: יריב כץ)

המפגינים מימשו בכך את הבטחתם למחות על ההחלטה של שרת התחבורה מירי רגב שלא להפעיל את הקו בשבת – בהתאם לסטטוס קוו הקיים – ואלפים מהם השתתפו בהפגנות בתחנות הרכבת השונות בתל אביב וגם באחת בפתח תקווה. המחאה הגיעה לשיאה כאשר חלקם עלו על הרכבת בנקודת המחאה המרכזית בתחנת קרליבך, וכשזו הגיעה לתחנת אליפלט – מנעו ממנה להמשיך. הם כאמור אזקו עצמם לרכבת במשך זמן רב, ואף שכוחות משטרה גדולים רוכזו במקום הם לא ניסו לסלקם בכוח.
"אזקנו את עצמנו לרכבת הקלה כי אנחנו מאמינים שמגיעה לנו תחבורה ציבורית בשבת", סיפרה בשיחה עם ynet אחת המפגינות, ענת. במהלך המחאה המיזוג בקרונות הופסק, ומפגינים רבים שכנראה הצטיידו מראש שלפו מניפות. כשענת נשאלה אם לא חם לה מדי, צעק מפגין אחר שהאזין לשיחה: "חם מאוד – אבל דיקטטורה ומדינת הלכה זה יותר נורא. אנחנו לא מפחדים, ולמרות החום, למרות המשטרה והאלימות המשטרתית – אנחנו לא נוותר עד שתהיה פה מדינה נורמלית".
ליהי דוגה, מפגינה נוספת, הדגישה כי למרות הטענה שאי-הפעלת הרכבת בשבתות תואמת לסטטוס קוו, בתל אביב יש במהלכן תחבורה ציבורית מסוימת: "75% מהציבור הישראלי תומך בתחבורה ציבורית בשבת. הרכבת הזו נוסעת ברובה המוחלט בערים חילוניות. אין סיבה, באמת שאין סיבה, לא לאפשר לה לנסוע בשבת". אסף דיין שהפגין יחד עמה הוסיף: "כשביטלו את הסבירות החוזה עם המדינה נשבר – מה שהיה לא יחזור. לא ניתן להם להמשיך לגרום לנו להיות עבדים במדינה הזו. נילחם עד שיהיה טוב יותר".

14 צפייה בגלריה
מחאה ברכבת הקלה
מחאה ברכבת הקלה
המפגינים ברכבת הקלה. "נבוא כל שישי"
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
14 צפייה בגלריה
מחאה ברכבת הקלה
מחאה ברכבת הקלה
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
14 צפייה בגלריה
מחאה ברכבת הקלה
מחאה ברכבת הקלה
(צילום: יעל צ'כנובר)
במהלך המחאה הממושכת בתוך הרכבת, המפגינים אף ערכו "קבלת שבת" וחילקו יין וחלה. אחת המפגינות אמרה בברכה שנשאה, כשיד אחת שלה אזוקה: "אני מברכת אותנו שאנחנו יוצאים להיאבק למען המקום הזה שנולדנו וגדלנו בו והוא הבית שלנו ושל הילדים שיש לחלקנו, ואני מברכת אותנו על האומץ והנחישות ללכת בדרך שלנו, במה שאנחנו מאמינים – כדי שהמקום הזה יהיה מקום שאפשר לחיות בו, אמן. ויאללה עוד מלא משימות שמוכיחות את מה שמגיע לנו. שבת שלום לכולם".
בכירים במחאה סיפרו אמש ל-ynet כי בכוונתם להמשיך גם בשבועות הקרובים בפעולות המחאה נגד סגירת הקו בשבת - וניכר כי בשבוע הקרוב צפויות עוד מחאות בנושא. גם שני המפגינים שעמם שוחחנו, ליהי ואסף, נשמעו נחושים להמשיך במאבק: הם אמרו כי בכוונתם להגיע למחאה גם בשישי הבא, ו"כל שישי מעכשיו".
נדב גלאון, ממובילי "כוח קפלן", אמר עם כניסת השבת: "קו מחבר בין הדרת הנשים מעמדות הכוח, לדחיקתן לספסלים האחוריים, להפרדה המגדרית במרחב הציבורי, לאי השוויון בנטל ולהשבתת הרכבת בשבת. הכול קשור ומאורגן היטב על ידי הקיצוניים שאוחזים היום בהגה השלטון, המקדמים הפיכה משטרית שתחליש את שומרי הסף, תאפשר פגיעה בזכויות, ולאחריה, תהפוך ישראל לטורקיה".
"מצער שגם הרכבת הקלה הפכה לעוד מכשיר לכפייה דתית על ציבור ליברלי ענק המשרת בצבא ומשלם מיסים. על כן, התייצבנו היום ברציפי הרכבת למאבק חשוב וצודק על שחרור הרכבת הקלה וישראל כולה מכפייה דתית קיצונית ומסוכנת. זה הזמן להבהיר לממשלת החורבן שמה שהיה הוא לא מה שיהיה", הוסיף.
14 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בתל אביב
הרכבת הקלה בתל אביב
הרכבת הקלה בתל אביב
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
14 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בתל אביב
הרכבת הקלה בתל אביב
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
14 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בתל אביב
הרכבת הקלה בתל אביב
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
14 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בתל אביב
הרכבת הקלה בתל אביב
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
14 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בתל אביב
הרכבת הקלה בתל אביב
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
לדברי גלאון, "לא הגיוני שהתושבים בערים בהם עובר הקו האדום סבלו שנים ארוכות מפקקים וחסימות, המיסים שלהם מימנו את הפרויקט – והמוצר לא עובד 21% מהזמן. נגרם נזק כלכלי אדיר כתוצאה מאי ההפעלה בשבת שגזרה עלינו ממשלת החורבן שמקימה כאן דיקטטורה דתית".
עוד בטרם פרוץ המחאות, נושא אי הפעלת הרכבת הקלה בשבת תפס את סדר היום הציבורי בימים האחרונים, וראש עיריית תל אביב רון חולדאי אף החרים את טקס החניכה של הקו שלשום, שנערך במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אני חלק מהמחאה על הדרך שבה אתם מנהלים את המדינה. וחלק ממנה זה שאין תחבורה ציבורית בשבת", אמר חולדאי ל-ynet Live. "הייתה ציפייה שכלי שמסיע 250 אלף נוסעים בקו מסוים שהוא לגמרי אוטומטי, שלא דורש כוח אדם – שינצלו את העניין הזה כדי לעבור על המכשול שנקרא לעצור את התחבורה בסופ"ש. ולכן, אני באי הגעתי מוחה על העובדה שאין תחבורה בסופי שבוע במדינת ישראל בכלל, ובמטרופולין הזה בפרט", הוסיף.
שרת התחבורה לשעבר מרב מיכאלי, אשר הבטיחה בשנה שעברה כי הקו יפעל בשבת – אך לא הספיקה להעביר החלטה שכזו בממשלה לפני הבחירות האחרונות – הביעה אף היא את מחאתה אתמול בבוקר, במהלך סיור שקיימה בתחנת ארלוזורוב. "הרכבת הקלה חייבת להיות זמינה 7 ימים בשבוע, כולל בשבת. כשרת התחבורה הכנתי תוכנית יחד עם מנכ"לית המשרד ויחד עם נת"ע להפעלת הרכבת הקלה גם בשבת. התוכנית כללה את ההשלכות התקציביות, את ההשלכות המערכתיות והכול היה בשיתוף עם משרד האוצר. מדובר בעלות של 120 מיליון ש"ח – מול תועלת למשק ולציבור של כ-800 מיליון ש"ח – כדאיות כלכלית חסרת תקדים למדינה וחיסכון אדיר לציבור", אמרה מיכאלי.


"אין שום היגיון שדרעי וגולדקנופף יחליטו לתושבי רמת גן, תל אביב, פתח תקווה ובת ים שעליהם להיות סגורים ונצורים בכל שבת בבתים. אין שום היגיון בלסגור בבית אנשים שלא יכולים להחזיק ברכב פרטי מסיבות כלכליות או בשל מוגבלות. אני קוראת מכאן לשרה רגב להודיע שהיא מאמצת את התוכנית שלי להפעלת הרכבת הקלה בשבת. זה הצעד הנדרש. זה ההיגיון המתבקש וזה הבסיס של צדק תחבורתי. לאפשר לכל אדם ולכל משפחה תחבורה ציבורית איכותית זמינה בכל ימות השבוע".
רגב עצמה אמנם לא השיבה ישירות למיכאלי – שאותה היא גם לא טרחה להזמין לטקס החניכה – אבל השבוע, בנסיעת הבדיקה שערכה בקו, היא נשאלה על הפעלתו גם בימי שבת והשיבה: "שישי ושבת הם ימי מנוחה, גם למי שלא דתי. במהלך השבוע העומס הרבה יותר גדול, ואנחנו נשמור על הסטטוס קוו שלנו כמדינה יהודית גם ברכבת הקלה".
התנגדות להשבתה בשבת הביעו גם שניים מהמועמדים לראשות עיריית תל אביב, ציפי ברנד ויובל צלנר. ברנד אמרה אתמול: "שילמנו מחיר כבד הן מכספי ציבור על פרויקט התחבורה הציבורית החשוב הזה, ואנחנו התל אביבים ממשיכים לשלם על החפירות שהופכות את העיר וכל זה בשביל רכבת שמושבתת שליש מהזמן?! פניתי לגורמים בנת"ע ואני יודעת שאפשר לקדם פעילות של הרק"ל בשבת בתל אביב-יפו בלבד".
14 צפייה בגלריה
נתניהו גוזר את הסרט של הקו האדום
נתניהו גוזר את הסרט של הקו האדום
נתניהו גוזר את הסרט בטקס חניכת הקו האדום ביום חמישי
14 צפייה בגלריה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
צלנר, שבזמן טקס החניכה אתמול של הקו בפתח תקווה ערך טקס אלטרנטיבי בתל אביב, פנה לרגב ותקף: "את לא סופרת אותנו? גם אנחנו לא נספור אותך וההוכחה שאנו עומדים כאן תושבי העיר לצד בעלי עסקים ופעילי מחאה הדורשים את הפעלת הקו בשבת, כדי לחנוך את הרכבת הקלה לה חיכינו מאז שנות ה-70".
מאחורי הדרישה לאפשר תחבורה ציבורית בשבת עומדת גם התקווה לצמצם את כמות הרכבים על הכביש, ופרופ' גיא הוכמן, ראש התוכנית לתואר שני בכלכלה התנהגותית באוניברסיטת רייכמן, מסביר כי הישראלים יתקשו לוותר על הרכב ללא מתן אופציה אחרת בסופי השבוע. "שינוי התנהגותי מצריך אפשרות, יכולת ומוטיבציה וברגע שהשתיים הראשונות חסרות האחרונה לא מתקיימת. ברגע שהמדינה לא מציעה לאדם ברירה ובעצם אומרת לו בעקיפין שמור על הרכב הפרטי הוא גם ישתמש בו לפחות בחלק מימות השבוע", אמר השבוע בשיחה עם ynet.
פרופ' הוכמן מצביע על סוגיה נוספת – חוסר השוויוניות: "במדינת ישראל יש גישה שטוענת שבשל השבתת התחבורה הציבורית בשבת יש חוסר שוויון, מי שיש לו רכב יצליח יותר להגיע נגיד מפתח תקווה לחוף הים מאשר מי שמסתמך על תחבורה ציבורית". לטענתו, הדבר אף עלול להוביל למעשים קיצוניים: "זה בהחלט יכול להוביל להתנהגויות של הדדיות נקמנית, אנשים שמתוך תסכול יאמרו לעצמם כי אם המדינה לא דואגת להם, מדוע שאני אדאג לה?".

היום כאמור יחודש השירות בקו האדום בשעה 21:30, כשעה וחצי לאחר צאת השבת, והרכבות של הקו האדום יחלו לפעול לכמה שעות בודדות (ללוח הזמנים המלא - לחצו כאן). בניגוד לאתמול, החל מהיום הנסיעות בקו יהיו בתשלום, כאשר בטווח של עד 15 ק"מ (אזור תעריף צהוב) המחיר יעמוד על 5.5 שקלים ונסיעה בטווח של יותר מ-15 ק"מ (אזור תעריף ירוק) תעלה 12 שקלים.
וכשברקע המאבק על פתיחת הרכבת הקלה בשבת, בינתיים נמשכת גם העבודה על שאר הקווים שלה: בסך הכול מתוכננים לפעול שלושה קווים עד 2028, אם כי לנוכח העיכובים הממושכים בקו האדום, איש לא יתפלא אם גם הפעם המועד הזה ישתנה.
הקו הבא שצפוי להיפתח הוא הקו הסגול, שמיועד להיפתח ב-2027 ולחבר את החלקים המזרחיים של גוש דן דרך רמת גן וגבעתיים ועד למרכז תל אביב. יהיו בו 46 תחנות כש-19 מהן בתל אביב, שבעה ברמת גן, אחת בקריית אונו, שש תחנות בגבעת שמואל ואור יהודה ושבע תחנות ביהוד מוסינזון.
הקו הירוק של הרכבת הקלה יהיה האחרון שלה, והוא צפוי להיפתח ב-2028 ולעבור בערים חולון וראשון לציון מדרום, דרך תל אביב ועד להרצליה מצפון. על פי הערכות חברת נת"ע, בקו זה ייסעו 275 אלף נוסעם ביום והוא יכלול 62 תחנות שיתפרסו בין ארבע רשויות ולאורך 39 ק"מ.
פורסם לראשונה: 23:01, 18.08.23