עשרות רקטות שוגרו הבוקר (יום שלישי) מרצועת עזה לעבר נתיבות והיישובים הסמוכים לה במועצות האזוריות בני שמעון, שדות נגב ואשכול. אחת הרקטות פגעה ישירות בחנות חשמל בעיר, וזירות נפילה אותרו במקומות נוספים בתחומה ובעוד יישובים. לא היו נפגעים בגוף. חמאס לקח אחריות לשיגור הרקטות. המטח הכבד שוגר זמן קצר לפני פגישת קבינט ניהול המלחמה עם ראשי רשויות מעוטף עזה בפיקוד דרום בבאר שבע.


עיריית נתיבות מסרה כי המטח החריג כלל כ-50 שיגורים, ובחנות שנפגעה הופתעו התושבים מכך שחמאס עדיין מסוגל לבצע פעולות כאלה אחרי 102 ימי לחימה. הירי בוצע מאזור העיירות שבמרכז הרצועה, אל-בורייג' ונוסיראת, שאוגדה 36 יצא מהן אתמול כחלק מדילול הכוחות המשמעותי ביותר מתחילת התמרון הקרקעי.
השר גדעון סער מסר אחרי המטח: "זו דרישת שלום מהמציאות. היעדים עדיין לא הושגו. אסור להפסיק את המלחמה לפני השגת היעדים. שגוי להוריד את הלחץ הצבאי. יש להגבירו".
4 צפייה בגלריה
יורם ביתאן
יורם ביתאן
יורם ביתאן, בעל החנות שספג פגיעה ישירה
(צילום: אילנה קוריאל)
יורם ביתאן, בעל החנות בנתיבות שספגה פגיעה ישירה, אמר: "בדרך כלל אני תופס מחסה ושוכב איפה שהקסאם פגע היום. שכבנו בצד השני אני והבן שלי ולא קרה כלום. היה מטח כבד של קסאמים ויירוטים. כנראה פספסו קסאם אחד וזה פגע בחנות. הייתי בטוח שזו אזעקת שווא כי חודשיים- שלושה היה רגוע. המטח הזה הפתיע. אנשים יצאו והלכו למסעדות. היום זה השתנה. לא האמנתי שזה אצלי בחנות, חשבתי שלי זה לא יקרה. צה"ל צריך לעבוד יותר חזק".
בתחומי המועצה האזורית שדות נגב נגרם נזק לרכוש במשק במושב גבעולים. בנוסף נגרם נזק לחצר בית מנפילת רסיסים ביישוב מעגלים ולרכוש במושב כפר מימון. רסיסים נפלו גם בגן ילדים במושב מעגלים מבלי לגרום לנזק. במושב בית הגדי נפלה רקטה מבלי להתפוצץ.
תמיר עידאן, ראש מועצת שדות נגב, פנה לממשלה ולקבינט: "אתם צריכים להתעורר, ואם לא תתעוררו אנחנו נעורר אתכם ואם צריך נצא למאבק גם בתוך המלחמה".
4 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה של רקטה במשק בגבעולים שדות נגב
פגיעה ישירה של רקטה במשק בגבעולים שדות נגב
פגיעה ישירה של רקטה במשק בגבעולים

המטח לנתיבות והאזור שוגר כאמור זמן קצר לפני שחברי קבינט ניהול המלחמה נפגשו בפיקוד הדרום בבאר שבע עם ראשי הרשויות באזור, כדי לדון בין היתר בהחזרת התושבים שפונו בתחילת המלחמה לבתיהם ביישובי עוטף עזה ובשדרות. הדיון נערך לבקשת יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ.
לדיון הוזמנו שרים נוספים על מנת לייצר עבודה מסודרת עם כל הזירות והמשרדים שעוסקים בסוגיה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מעדכן במתווה הפיצויים, שר החינוך יואב קיש מוסר פרטים על החזרה ללמידה בבתי הספר ובגני הילדים, שר השיכון יצחק גולדקנופף מעדכן בנושא הבנייה ושרת התחבורה מירי רגב מעבירה פרטים על תשתיות בתחום משרדה.
4 צפייה בגלריה
זירת נפילת הרקטה בנתיבות
זירת נפילת הרקטה בנתיבות
זירת נפילת רקטה בנתיבות
(צילום משטרת ישראל)
4 צפייה בגלריה
זירת נפילת הרקטה בנתיבות
זירת נפילת הרקטה בנתיבות
(צילום משטרת ישראל)
מוקדם יותר היום מסר צה"ל כי לוחמי צוות קרב של חטיבה 401, שפשטו על סביבת העיירה בית לאהיה שבצפון הרצועה, איתרו כ-100 מתקני רקטות וכ-60 רקטות מוכנות לשיגור. בקרבות במקום חוסלו עשרות מחבלים, לפי צה"ל. בצפון מחנה שאטי, גם הוא בצפון הרצועה, חוסלו עוד תשעה מחבלים בשיתוף פעולה בין לוחמי צוות קרב מחטיבה 5 לחיל האוויר. הפעילויות התבצעו במסגרת פשיטות ממוקדות שעורכים הלוחמים ברצועת עזה זה כבר שלושה שבועות.
בשבועות האחרונים, ועל רקע המעבר לשלב ג' בצפון הרצועה, צה"ל מסיג חלק ניכר מהכוחות חזרה לשטח ישראל. אתמול יצאה כאמור מעזה אוגדה 36, הכוללת את חטיבת גולני, במהלך שמסמל יותר מכל את המעבר לשלב הבא. ברצועה נותרו כעת שלוש אוגדות לוחמות, לצד כוחות מיוחדים אשר ממשיכים להילחם בכלל חלקי הרצועה. מדובר באוגדה 98 שבחאן יונס, באוגדה 99 שמחזיקה את פרוזדור נצרים ובאוגדה 162 שנכנסת לפשיטות חטיבתיות קצרות בצפון הרצועה ואחראית על ציר החוף הצפוני.

מצה"ל נמסר כי כחלק מתוכנית הלחימה אוגדה 36 תצא לתקופה של הגברת מוכנות. בצה"ל אמרו כי הם מקיימים הערכת מצב שוטפת תוך כדי המלחמה, שתכליתה לתכנן את פריסת הכוחות בהתאם להערכת מצב, תוך שמירה על גמישות מבצעית וכשירות הכוחות.
בהמשך לכך, ציינו, הוחלט על יציאה של כוחות אוגדה 36 לתקופת רענון, אימון והגברת כשירות. לפי ההודעה, בתום תקופת ההתרעננות ובהתאם להערכת המצב יוחלט על המשך הפעילות המבצעית של כוחות האוגדה לפי הצורך המבצעי.
אוגדה 36 לקחה חלק משמעותי בלחימה ברצועת עזה בחודשים האחרונים, והשתתפה בפירוק המסגרות הצבאיות של חמאס בצפון הרצועה.
זה היה כאמור דילול הכוחות המשמעותי ביותר של צה"ל מתחילת התמרון, לפני חודשיים וחצי. אוגדת החוד הסדירה 36 הייתה השנייה להיכנס לרצועה אחרי אוגדה 162. היא פרצה את פרוזדור נצרים, וכוחותיה - ובהם חטיבות גולני וגם הצנחנים בתקופה הראשונה של התמרון - לחמו בשכונות דרום העיר עזה כמו שייח עג'לין, רימאל, זיתון ושג'אעיה. בשלושת השבועות האחרונים פעלה האוגדה במחנות המרכז נוסיראת ואל בורייג'.