3 צפייה בגלריה
עימותים ב הר הבית ידויי אבנים
עימותים ב הר הבית ידויי אבנים
מתפרעים פלסטינים מיידים אבנים סמוך להר הבית
(צילום: AFP )
במשטרה נערכים לתפילות יום השישי האחרונות של הרמדאן בהר הבית, אחרי כמעט חודש שבו נאלצו להתמודד עם מתפרעים שהסתננו להר, אגרו סלעים, מקלות וזיקוקים וסיכנו את השוטרים והמתפללים ברחבת הכותל. הפעילות הזכורה ביותר של המשטרה בשבועות האחרונים הייתה בשישי השני של הרמדאן. לאחר תפילת הבוקר פרצה המשטרה להר ואף נכנסה למסגד שם עצרה מאות מתפרעים ממזרח ירושלים, השטחים וחלקם מיישובים ערביים בארץ, בעיקר מאזור הצפון.
בכירים במשרד לביטחון הפנים סבורים שבשב"כ לא היו ערוכים מספיק לאירועים הללו, ואמרו כי "עד כה יש פער בין איסוף המודיעין להתפרעויות בהר". לדבריהם, "המשטרה נאלצת לפעול באפלה מודיעינית ובתגובה לאירועים רק כשהם מתפרצים".

3 צפייה בגלריה
בית כנסת שרוף בלוד
בית כנסת שרוף בלוד
"בשב"כ לא מצליחים להביא מודיעין להתארגנויות להפרת הסדר". בית כנסת שהוצת בלוד במבצע שומר החומות
(צילום: AFP)
בשיחה עם ynet טענו הבכירים כי "בזמן שבמשטרה מסמנים כבר למעלה משנה את ואדי ערה כמקום שממנו יוצאים הקיצוניים תוך קריאות הסתה ברשתות החברתיות, בשב"כ לא מצליחים להביא מודיעין מקדים להתארגנויות ולכוונות של אזרחים ערבים להפר את הסדר".
הפער בהיערכות כבר נגלה לציבור לפני שנה, במבצע שומר החומות. איש במערכת הביטחון לא צפה את גל האלימות שהתפרץ ביישובים הערביים - וגם במשטרה לא היו מוכנים לפרעות. כמעט שלושה ימים חלפו עד שהמשטרה הצליחה לגייס כוחות מילואים, להסיט כוחות מירושלים למוקדי הפרעות בערים המעורבות ולמנוע את מה שנראה כאינתיפאדה שלישית.
עם זאת, הגוף הביטחוני שאמון על הנושא הוא שב"כ, שלפי אותם גורמים לא אוחז מספיק במודיעין כלפי אזרחים ערבים. במשרד לביטחון הפנים החליטו בתגובה להקים חמ"ל מודיעין וניטור רשתי משותף לכלל הגופים שעד כה איתר לא מעט פרסומים מסיתים ברשת ולפעול מול גורמים שניסו או התכוונו לפגוע.
3 צפייה בגלריה
כוחות יס"מ בהר הבית
כוחות יס"מ בהר הבית
מבחן מבצעי ומודיעיני משמעותי. כוחות יס"מ בהר הבית
(צילום: AFP )
גורם במשרד אמר כי "האחריות היא של שב"כ, שמבין שהוא חייב לשפר את יכולותיו באיסוף מודיעין, כך שישמש את מערכת הביטחון בדגש על משטרת ישראל. מודיעין איכותי יאפשר למשטרה ולצה"ל להיערך בצורה טובה יותר, לבצע מעצרי מנע, להסיר תכנים מסיתים מהרשת ולפרק התארגנויות בטרם מגיעים הפורעים להר הבית".
יום השישי האחרון של הרמדאן, שיחול במהלך הסופ"ש הקרוב, הוא מבחן מבצעי ומודיעיני משמעותי עבור המשטרה והשב"כ - ואלו נערכים בכוחות גדולים בכדי להתמודד עם אירועים שיתפתחו.
תגובת שב"כ: "שב"כ ומשטרת ישראל פועלים בשיתוף פעולה מלא אל מול האירועים האלימים בהר הבית בשבועות האחרונים. במסגרת המאמץ המשותף נעצרו מבעוד מועד וטרם תחילת האירועים, מספר רב של פעילים מסיתים ואלימים וזאת לצד סיכולים רבים של פיגועים בזירות השונות, מרביתם על בסיס מודיעין של שב"כ. שב"כ ימשיך לפעול לצד שותפיו במערכת הביטחון על מנת לשמור על ביטחון המדינה".
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב: "אין שחר לטענות. מתקיים שיתוף פעולה פורה ומרשים בין שירות הביטחון הכללי לבין משטרת ישראל, המבוסס על מחויבות, מסירות ומקצועיות גדולות מאוד. משרתי ומשרתות משטרת ישראל ושב"כ עושים ביחד לילות כימים למען ביטחונם של אזרחי ישראל, בתנאים מורכבים ורגישים מאוד - לעיתים תוך סיכון חייהם - ובידיעה שהם מהווים נדבך מהותי בהגנה על מדינת ישראל ואזרחיה, ואני גאה בהם ומודה להם על כך".