הדרמה הפוליטית בכנסת הובילה לקריסת השיחות בבית הנשיא - ולקרב האשמות בין האופוזיציה לקואליציה, שכעת נאלצת לחשב מסלול מחדש ולתכנן את צעדיה העתידיים. ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הודיעו הערב (יום ד') על הקפאת שיחות הפשרה בנוגע למהפכה המשפטית, למרות הניצחון המפתיע של האופוזיציה בבחירות החשאיות בכנסת, שבהן נבחרה נציגתה קארין אלהרר (יש עתיד) כחברה בוועדה לבחירת שופטים. אלא שבגלל התרגיל שהוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו, שניסה לדחות את הבחירות לשני הנציגים אבל נכשל בחסימת נציגת האופוזיציה - לא נבחר הנציג השני, זה שייצג את הקואליציה, והוועדה לא תוכל להתכנס לפיכך.
לפיד וגנץ טענו כי מדובר בהפרת הסיכומים בין הצדדים וכי נתניהו נכנע לשותפיו ה"קיצוניים" - והקפיאו את המשא ומתן. שעה קלה לאחר מכן נתניהו תקף אותם בחריפות, וטען כי לפיד וגנץ רצו מהרגע ראשון לפוצץ את המו"מ. "היום התברר שגנץ ולפיד חיפשו כל דרך לפוצץ את השיחות", הוא תקף. "לפני שלושה חודשים הם אמרו שאם רק נעשה פסק זמן בחקיקה - הם ייכנסו להידברות. עשינו פסק זמן, אבל הם לא נכנסו להידברות - הם דחו כל הצעה, אפילו המינימלית ביותר, שהנציגים שלנו הביאו בבית הנשיא. והיום הם עשו דבר חדש: אתמול הם אמרו שאם לא תיבחר נציגה שלהם בוועדה למינוי שופטים, הם יפוצצו את השיחות. אבל נבחרה נציגה שלהם - ובכל זאת הם פוצצו את השיחות. אז גנץ ולפיד לא רוצים מו"מ אמיתי", טען.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
בנימין נתניהו בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
חילופי האשמות אחרי הדרמה בכנסת. גנץ, נתניהו ולפיד
(צילום: שלו שלום, EPA)
5 צפייה בגלריה
בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
לפיד עם אלהרר, שנבחרה לנציגה בוועדה לבחירת שופטים. הערב
(צילום: שלו שלום)
מוקדם יותר, בהצהרה המשותפת עם גנץ, שיבח לפיד את חברת מפלגתו אלהרר שנבחרה לוועדה, אבל הדגיש כי למרות שלאופוזיציה יש בה נציגה כעת - הוועדה עצמה לא יכולה לפעול עדיין: "נתניהו מנע היום את הקמתה, ושם קץ להעמדת הפנים שפניו להידברות. נתניהו היה פעם רמאי וחזק, עכשיו הוא רמאי וחלש. האיום על הדמוקרטיה לא הוסר". יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ האשים בהצהרה המשותפת כי "נתניהו בחר להיכנע ליריב לוין ולהתכופף בפני גוטליב, סמוטריץ' ובן גביר".
"אני מודה לחברי הקואליציה שפעלו איתנו באחריות ובממלכתיות", אמר לפיד. "נתניהו ידע בדיוק את ההשלכות. הן הובהרו לו בידי הנשיא וגם בידינו. בלי ועדה לבחירת שופטים, לא נגיע לבית הנשיא. אין ועדה - אין שיחות. נתניהו התחייב בפני הנשיא, אבל אז קרס תחת הלחץ של שותפיו. הוא הפסיד בהצבעה כי אפילו בקואליציה שלו יש אנשים הגונים שהדמוקרטיה חשובה להם והחליטו לשים קץ לשקרים".
ראש האופוזיציה הוסיף: "נתניהו אמר היום 'תפסיקו עם האיומים ועם התירוצים'. היחידים שאיימו עליו הם יריב לוין וסמוטריץ' - והוא נכנע להם כמו תמיד. הממשלה הקיצונית ביותר בתולדות המדינה היא אסון מתגלגל. היא לא מצליחה לנהל את הכלכלה, לא את הביטחון, לא את יחסי החוץ ואפילו לא את עצמה. אין להם מנדט להרוס את הדמוקרטיה ואת המדינה. אין להם מנדט לרסק את בית המשפט. הם לא ראויים לאמון ולא מסוגלים לנהל את המדינה".
עוד אמר: "אנחנו לא נפסיק להילחם, אנחנו לא נוותר, אנחנו לא נפסיק להיאבק, עד שהממשלה האיומה הזו תעבור מן העולם ותשחרר את מדינת ישראל מן הכאוס והזעם שהיא מביאה עלינו כל יום מחדש".
5 צפייה בגלריה
בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה פנינה תמנו-שטה
בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה פנינה תמנו-שטה
גנץ עם חברת מפלגתו תמנו שטה - שנבחרה לוועדה למינוי דיינים
(צילום: שלו שלום)
5 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
"נושא דרעי לא עלה בחדר". יו"ר ש"ס במליאת הכנסת, היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גנץ הצטרף לדברי לפיד, ואמר כי "מה שקרה כאן היום, הוא שראש הממשלה החליט ללכת נגד המדינה. בחמש מילים: בנימין נתניהו נגד מדינת ישראל. אני מוטרד משום שנתניהו קרס. הוא נכנע לקיצונים. נכנע לשורפי האסמים שרוצים לפרק את החברה הישראלית. ההתנהלות שלו מעלה סימן שאלה גדול על שיקול הדעת שלו בנושאים הרי גורל. מעלה שאלה לגבי היכולת שלו לשלוט בקואליציה ולעמוד בסיכומים. במצב העניינים הנוכחי, שאין ועדה מתפקדת כפי שמתחייב - אין טעם בקיום שיחות בבית הנשיא".
הוא הדגיש: "לא נכנסנו לשיחות בשביל נתניהו, אלא למרות נתניהו. נכנסנו אליהן למען מדינת ישראל. כפי שאמרנו מההתחלה - הוועדה לבחירת שופטים היא אבן הראשה. עד שלא נסדיר את הסוגיה הזו, לא יהיו הסכמות על שום נושא, ואכן - לא היו הסכמות בשום נושא".

גנץ התייחס לדבריו של מזכיר הממשלה יוסי פוקס, שטען מוקדם יותר להסכמה על השבת יו"ר ש"ס אריה דרעי לממשלה - ואז חזר בו. "שמעתי את הספין שהסכמנו לצמצום עילת הסבירות באופן שיסייע להחזרת דרעי", אמר גנץ, "נושא דרעי לא עלה בחדר, ועל עילת הסבירות, כמו על כל הנושאים, לא היו כל הסכמות".
לדבריו, "נתניהו ידע היום שהתוצאה של מעשיו עלולה להיות פגיעה קשה בכלכלה, בחברה ובביטחון. במקום לפעול כדי שננצח בטהרן, נתניהו בחר להיכנע ליריב לוין. במקום להוריד לאזרחי ישראל את יוקר המחיה, הוא החליט להתכופף בפני גוטליב, סמוטריץ' ובן גביר. כבר היינו שם - ראינו את הכלכלה קורסת, את הביטחון נפגע, את הקרע העמוק שהוביל אותנו לחשש ממלחמת אחים. את כל אלו נתניהו בחר היום להחזיר".
הוא סיכם: "מצד שני, אני מברך על כך שיש גם בצד השני חברי כנסת אחראים שרוצים בהידברות והסכמות כמו רוב העם, גם זה מסר חשוב. לכן, אנחנו נמשיך להיאבק למען הדמוקרטיה. אנחנו עושים זאת ברחובות, ועשינו זאת בבית הנשיא. הציבור ימשיך להשמיע את קולו ובצדק. אני מדגיש, שאני, אנחנו, נמשיך לפעול מתוך פטריוטיות ונאמנות למדינה. לעולם לא נשים את השיקול האישי או הפוליטי מעל לשיקול הממלכתי. אני גאה בכך, ולא משנה מה יקרה - אמשיך ללכת בדרך הזו".

5 צפייה בגלריה
בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
אלהרר. מזהירה: "השופטים קורעים תחת הנטל, לכנס את הוועדה"
(צילום: שלו שלום)
בהצהרה של גנץ ולפיד השתתפה גם ח"כ אלהרר, ובדבריה היא הדגישה כי לוועדה שכעת נבחרה אליה יש חשיבות רבה עבור כל אזרח ואזרח. "הוועדה לא צריכה להיות כלי משחק של פוליטיקאים. הוועדה הזו נועדה כדי שלאזרחים יהיו שופטים. כדי שיהיה להם משפט צדק", אמרה. אלהרר קראה לכנס במהירות האפשרית את הוועדה, כדי למנות שופטים נוספים ולצמצם את העומס והעיכובים במערכת המשפט, וציינה כי 80 תקנים של שופטים לא מאוישים כיום.
"תיקים שיכלו להיסגר לפני שנים וחודשים - עדיין מתנהלים. שופטים היום חסרי אונים מול ריבוי תיקים ומתקשים לספק את השירות הראוי בזמן סביר. הם קורעים תחת הנטל", אמרה - ותקפה את המהלך של הקואליציה, שהביא לדחיית הקמת הוועדה לבחירת שופטים: "ברגע שדחו את הקמת הוועדה, הם גזרו על האזרחים להמשיך ולהמתין לדיונים ופסקי דין. מערכת משפט בלתי תלויה היא בסיס לשלטון דמוקרטי".
אלהרר, נזכיר, נבחרה היום בהצבעה החשאית שנערכה בכנסת ושבה אמורים היו להיבחר שני נציגים בוועדה לבחירת שופטים. היא נבחרה בפער זעום של 58 קולות מול 56 מתנגדים, אבל עדיין הייתה זו דרמה של ממש - כיוון שלפחות ארבעה ח"כים מהקואליציה "מרדו" והצביעו בעדה. המועמדת השנייה שהתמודדה, טלי גוטליב (הליכוד), לא נבחרה וקיבלה רק 15 קולות מול 59 מתנגדים.

גוטליב סירבה לפני תחילת ההצבעה להסיר את מועמדותה, ובעקבות זאת נתניהו וראשי הקואליציה הורו להצביע נגדה וגם נגד אלהרר, כדי להביא לבחירות חוזרות בתוך חודש, אבל למרות זאת אלהרר נבחרה בעקבות אותו מרד פנימי של כמה ח"כים, שזהותם אינה ידועה. התרגיל הוסבר ברצון להימנע מהפרת ההסכם עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר - שחבר מפלגתו אמור לקבל את נציגות הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים - אבל באופוזיציה האשימו שמדובר בתרגיל פוליטי, אולי כדי לחכות ולראות מה יהיו תוצאות הבחירות בשבוע הבא לראשות לשכת עורכי הדין, שגם לה יש שני נציגים בוועדה - והקרב שם עשוי להשפיע על מאזן הכוחות העתידי.
התרגיל הפוליטי של נתניהו אולי נכשל, אבל עדיין הביא לדחיית הבחירות עבור נציג הקואליציה בוועדה, וזו כאמור לא תוכל להתכנס עדיין. הבחירות החוזרות לנציג השני ייערכו בתוך חודש - אולי לפני כן - אבל גם אם ייבחר והוועדה תוכל להתכנס, לא בטוח ששר המשפטים יריב לוין, שהסמכות הזו נמצאת בידיו, יסכים לעשות זאת. לוין, נזכיר, מתנגד נחרצות להרכב הוועדה הנוכחי, והשינוי שהציע בה הוא מרכיב מרכזי במהפכה המשפטית שיזם - במטרה לאפשר לקואליציה למנות שופטים מטעמה. ההצעה לשינוי ההרכב הוקפאה בעקבות המחאה הנרחבת נגד הרפורמה, אבל לא נגנזה ובאופן תיאורטי הקואליציה עדיין יכולה לאשר אותה במהירות: כל שנותר לעשות לשם כך הוא להצביע עליה בקריאה שנייה ושלישית, כפי שדרש הערב בן גביר.
בבחירות החשאיות היום נבחרה גם נציגת אופוזיציה אחרת, פנינה תמנו שטה מהמחנה הממלכתי - לוועדה לבחירת דיינים. היא קיבלה 60 קולות בעד. יתר המתמודדים - אחמד טיבי ומנסור עבאס (לוועדה לבחירת קאדים) וחמד עמאר (לוועדה לבחירת קאדים מד'הב, בתי הדין הדרוזיים) לא נבחרו.
פורסם לראשונה: 18:56, 14.06.23