כל משפחות החטופים הנכללים ברשימת הישראלים שאמורים להשתחרר הערב (יום ב') משבי החמאס קיבלו הערב שיחות טלפון שבהן התבשרו על כך. ההודעות החלו להימסר זמן קצר אחרי שמצרים הודיעה כי על אף הקשיים שהתגלעו במשא ומתן על הפעימה הרביעית שנועדה להיום, השחרור צפוי להתבצע עוד הערב, ולכלול 11 ישראלים. בהמשך אישרו בירושלים כי הפעימה תצא לפועל, ומעט אחרי 18:00 הודיעו קטאר וחמאס רשמית כי הושג גם הסכם על הארכת ההפוגה ביומיים, שבהם ישוחררו עוד 20 ישראלים. גם ארה"ב וישראל אישרו כי סוכם על הארכה.
2 צפייה בגלריה
שיירת אמבולנסים המביאה את החטופים והחטופות לבית החולים וולפסון
שיירת אמבולנסים המביאה את החטופים והחטופות לבית החולים וולפסון
אמבולנסים מעבירים את החטופים ששוחררו אתמול
(צילום: שאול גולן)
הכותרת
המתווכת שהעבירה מזוודות כסף לחמאס: הסיפור של קטאר
27:44
רשימת המשוחררים של היום גובשה סופית הערב אחרי עיכוב ממושך בהוצאה לפועל של הפעימה, בשל השגות משמעותיות שהיו לישראל על הרכב הרשימה שהועברה לידיה בבוקר. מאז הבוקר דווח על משא ומתן שמתנהל בין הצדדים, ורשת CNN דיווחה מפי מקור ישראלי כי אחת מנקודות המחלוקת הראשיות היא העובדה שברשימה לא נכללו אימהות, בעוד לדברי ישראל הסיכום היה שילדים שנחטפו עם אימהותיהם יוחזרו יחד איתן – סיכום שכבר הופר כשהילדה הילה רותם הוחזרה ללא אמה.
דקות אחרי ההודעה המצרית אמרו גורמים בישראל כי יש התקדמות במאמץ להגיע להסדר על רשימת המשוחררים של היום, בכלל זה בסוגיית האימהות, ובהמשך עדכנו כי הושגה הסכמה, וכי הרשימה הסופית תכלול שתי אימהות ותשעה ילדים.
בהודעה המצרית אחר הצהריים, מפיו של דיא רשוואן, ראש שירות ההסברה המצרי, נמסר כאמור כי 11 אזרחים ישראלים צפויים להשתחרר היום, וכי מתנהל משא ומתן על שחרורם של 33 אסירים פלסטינים. באותה הודעה מסרה קהיר כי המאמצים של מצרים וקטאר קרובים להביא להארכת ההפוגה ביומיים נוספים, שבהם ישוחררו עוד 20 חטופים ישראלים ו-60 אסירים פלסטינים, ובהמשך כאמור אישרו קטאר וחמאס כי הושגה הסכמה בעניין.
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט בהערכת מצב בחמ"ל לאיתור שבויים ונעדרים
יואב גלנט בהערכת מצב בחמ"ל לאיתור שבויים ונעדרים
שר הביטחון גלנט בהערכת מצב בחמ"ל השבויים והנעדרים, היום
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שעה קלה אחרי הודעת קטאר אישר גורם מדיני ישראלי כי יש הסכמה על הארכה של ההפוגה ביומיים נוספים. הוא הזכיר כי לפי המתווה שסוכם מראש, 10 חטופים ישראלים ישוחררו מחר ועוד 10 ישוחררו מחרתיים.
ההודעה של מצרים קודם לכן על התקרבות להארכה של ההפוגה כדי לאפשר שחרור חטופים נוספים גובתה גם בדיווח ב"אל-ערבי אל-ג'דיד", שלפיו מקורות מצריים אישרו כי כבר הובטחה הארכה של יום אחד, משום שחמאס אישר למתווכים שיש לו קבוצה מוכנה של חטופים שתענה לתנאים להארכה – לפחות 10 משוחררים ביום. לדברי המקורות, יש משא ומתן על הארכה נוספת, ומתקיימים דיונים על ערבויות שחמאס ביקש בנוגע לסיוע ודלק לבתי חולים בצפון הרצועה.
עוד דווח הערב ב"אל-ערבי אל-ג'דיד" כי חמאס הודיע למתווכים ש"יש לו ראיות" לכך שבידי הג'יהאד האיסלאמי יש די חטופים כדי שהסכמה על החזרתם תוכל להאריך את ההפוגה בארבעה ימים נוספים, ולא יומיים בלבד. עם זאת, לפי העיתון, חמאס התנה זאת בערבויות נוספות.
פורסם לראשונה: 16:43, 27.11.23