4 צפייה בגלריה
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב פסגת  G20 ב אינדונזיה
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב פסגת  G20 ב אינדונזיה
טען כי ארה"ב משעבדת את אירופה כדי להשמיד את רוסיה. לברוב
(צילום: AFP )
דובר משרד החוץ הישראלי ליאור חייט מתח הערב (רביעי) ביקורת חריפה על דבריו של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, שאמר היום כי האמריקנים משתמשים במלחמה באוקראינה כתירוץ למצוא "פתרון סופי לשאלה הרוסית - בדיוק כמו שהיטלר רצה פתרון סופי לשאלה היהודית". לפי חייט, "כל השוואה בין אירועים עכשוויים לבין תוכנית הפתרון הסופי של היטלר להשמדת היהודים מעוותת את האמת ההיסטורית ופוגעת בכבודם של הנספים ושל השורדים כאחד. יש לדחות כל השוואה כזו על הסף".
חייט הוסיף כי "השואה היא אירוע ייחודי והתקופה החשוכה ביותר בהיסטוריה האנושית. השוואות כאלה אינן מתקבלות על הדעת". לברוב, שקיים היום מסיבת עיתונאים מרתונית כמדי שנה, אמר בנוסף כי וושינגטון משתמשת באותה טקטיקה שבה השתמשו הנאצים – וגם נפוליאון: היא משעבדת את אירופה, כדי להשמיד את רוסיה.
4 צפייה בגלריה
ליאור חייט שובר שיא עולם במרתון ראיונות תחת הכותרת "מדברים שלום"
ליאור חייט שובר שיא עולם במרתון ראיונות תחת הכותרת "מדברים שלום"
"ההשוואה של לברוב פוגעת בכבודם של הנספים ושל השורדים כאחד". חייט
(צילום: משרד החוץ)
לדברי שר החוץ של פוטין, "בדיוק כמו שנפוליאון גייס כמעט את כל אירופה נגד האימפריה הרוסית, ובדיוק כמו שהיטלר כבש כמעט את כל מדינות אירופה וגייס אותן נגד ברית המועצות, ארה"ב הרכיבה קואליציה נגד מוסקבה. המטרה שלה היא ליצור 'פתרון סופי' לשאלה הרוסית, בדיוק כפי שהיטלר רצה לפתור את השאלה היהודית. הפוליטיקאים המערביים אומרים בפירוש שרוסיה חייבת לספוג תבוסה אסטרטגית".
עוד טען לברוב כי המערב הפר את ההסכמים שנחתמו עם רוסיה, ומנצל את "המבצע הצבאי המיוחד" באוקראינה (כך מכנה הקרמלין את המלחמה) כדי להחריב את מערכת הביטחון שקיימת באזור זמן רב. הוא הצהיר כי בעקבות ההתפתחויות היחסים של רוסיה והמערב "לעולם לא יהיו אותו הדבר".
לפי לברוב, רוסיה תשיג את מטרותיה באוקראינה למרות "המלחמה ההיברידית" שהמערב מנהל נגדה בשמה של אוקראינה. "כמות הסיוע המערבי מראה בבירור שהמערב משקיע הרבה במלחמה שלו נגד רוסיה. המערב הוא זה שמקבל את ההחלטות, והוא מקבל החלטות על אוקראינה בלעדיה".
4 צפייה בגלריה
סרגיי לברוב
סרגיי לברוב
לברוב וזלנסקי. אשתקד טען שר החוץ של פוטין: "גם להיטלר היה דם יהודי"
(צילום: AP ,EPA)
זו אינה הפעם הראשונה שבה לברוב מזכיר את השואה בהקשרי המלחמה באוקראינה, ובמאי 2022 אף אמר כי יהדותו של זלנסקי אינה שוללת את העובדה שבאוקראינה קיימים גורמים "נאצים". בהצהרה החריגה אמר לברוב שהוא מאמין שכמו לזלנסקי, גם לאדולף היטלר "היה דם יהודי". לברוב צוטט באומרו: "זלנסקי? האנטישמיים הכי גדולים הם יהודים, אפילו היטלר היה ממוצא יהודי".
לפני כשבועיים בלבד, לברוב ושר החוץ הישראלי אלי כהן שוחחו - שיחה ראשונה בין שרי החוץ של שתי המדינות מאז תחילת המלחמה באוקראינה. השיחה התרחשה ימים ספורים לאחר כניסתו לתפקיד של כהן, שאמר כבר בטקס חילופי השרים כי יש צורך "לדבר פחות" על סוגיית רוסיה.
4 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
שר החוץ אלי כהן. קרא "לדבר פחות" על רוסיה, ושוחח עם לברוב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במשרד החוץ אמרו כי שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב התקשר לכהן כדי לברכו עם כניסתו לתפקיד. השרים שוחחו על שורה של סוגיות בילטראליות ואזוריות. שר החוץ כהן התייחס בהרחבה לקהילה היהודית ברוסיה וליוצאי ברית המועצות לשעבר בישראל ולחשיבותם ליחסים בין המדינות.
כהן אמר ללברוב כי ישראל לא רואה בעין יפה את שיתוף הפעולה של מדינתו עם איראן, וציין כי היא מגבירה את מאמציה להתבסס בסוריה וממשיכה לנסות להבריח נשק לחיזבאללה. לברוב, מצדו, העלה שוב את בקשתה של רוסיה לקבל לידיה את הבעלות על חצר אלכסנדר. גורמים מדיניים אמרו כי בשיחה דנו השניים גם על נושא אוקראינה, והשר כהן העביר ללברוב את המסרים ממזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. הם הבהירו כי אין שינוי במדיניות הישראלית. השיחה, שהתקיימה כאמור לבקשתו של לברוב, הוגדרה כחיובית, והשניים סיכמו לעמוד בקשר.