בזמן הדיונים על עסקת חטופים, ראש השב"כ וראש אמ"ן הגיעו לביקור אצל המתווכת מצרים - בין היתר כדי לדון בדילמת רפיח. ראש השב"כ רונן בר וראש אמ"ן אהרון חליוה שוחחו אתמול (שני) כמה שעות עם בכירים במודיעין ובצבא המצרי, על רקע המתיחות בין ישראל למצרים סביב תוכניות צה"ל לפעול ברפיח.
בינתיים, הערב דווח על תקיפות ישראליות באותו אזור, סמוך לגבול מצרים. לפי הדיווחים מעזה הותקפו שני יעדים, האחד מהם שייך לחמאס.
2 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים ברפיח
מחנה אוהלים ברפיח
עיר העקורים ברפיח
(צילום: REUTERS/Saleh Salem)
במצרים דנו הצדדים בין היתר במכשול התת-קרקעי שישראל מבקשת להקים באזור ציר פילדלפי המפריד בין עזה לסיני, במטרה למנוע הברחות. בנוסף דנו בר וחליוה עם המצרים בפתרונות עתידיים למעבר רפיח ובפתרונות מיידיים להכנסת הציוד ההומניטרי לרצועה מבלי שחמאס ישתלט עליו. האווירה בפגישה הייתה ככלל טובה.
למעשה, יש סדרת ביקורים של גורמי מקצוע ישראלים - הפעם היו אלה ראש השב"כ וראש אמ"ן – כנראה על הפעולה ברפיח - שם המעשה המדיני יוביל למעשה הצבאי.
2 צפייה בגלריה
אהרון חליוה, רונן בר
אהרון חליוה, רונן בר
ראש אמ"ן חליוה וראש השב"כ בר
(צילום: מוטי קמחי, יאיר שגיא)
בצה"ל מתכוונים להיכנס לעיר הדרומית ביותר ברצועה כשהמטרה היא למנוע הברחות וחדירות לרצועה, ולכן לא ניתן לעשות זאת חד-צדדית. כדי לשלוט בעזה ביום שאחרי, חובה להקים מכשול תת-קרקעי, ולפרק את המנהרות הקיימות - וזהו מוקד הדיונים.
היום פרסם העיתון הלבנוני "אל-אחבאר" המזוהה עם חיזבאללה כי ישראל ניסתה ביומיים האחרונים להפיג את חששותיה של מצרים, אחרי שקהיר כבר הודיעה לוושינגטון כי היא דנה באפשרות להכניס סיוע ישירות דרך רפיח ללא תיאום עם ישראל, בתגובה לחסימת משאיות הסיוע לרצועת עזה ול"האטה בבדיקות והשמדת סיוע מסוים".
בנוסף, ישראל מסרה למצרים כי הפעילות המוגבלת שמתבצעת בציר פילדלפי לא תשתנה והתיאום הביטחוני יימשך בעניין זה בימים הקרובים.
קהיר ביקשה מבכירים ישראלים להוכיח כי יש מנהרות בצד הפלסטיני שדרכן ניתן לעבור לצד המצרי, במיוחד לאור הבקשה הישראלית להרחיב את הפעילות לרפיח. לפי אותם מקורות, גורמים ישראלים נסוגו מחלק מהטענות שלהם, אבל הדגישו כי יש להדק את הפיקוח באזור ולא לאפשר לאיש לצאת מהרצועה ללא תיאום איתם, על רקע השיח על הברחת חטופים לסיני.