רשת CBS דיווחה היום (חמישי) כי ארה"ב אישרה את תוכנית הפעולה שלה, בתגובה לתקיפה שבה נהרגו שלושה חיילים אמריקנים בירדן. התוכנית כוללת סדרת תקיפות נגד גורמים איראנים, ומטרות איראניות, בסוריה ובעיראק. לפי CBS התקיפות יתפרסו על פני כמה ימים.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר שלשום כי הוא החליט כיצד להגיב לתקיפת הכטב"ם בבסיס האמריקני בצפון ירדן, סמוך לגבול הסורי. הוא לא פירט מה תכלול התגובה, אך הדגיש שהוא מתנגד למלחמה אזורית. איראן הזהירה את האמריקנים שבכוונתה להגיב לכל תקיפה נגדה.
1 צפייה בגלריה
מוצב Tower 22 בצפון-מזרח ירדן בגבול עם עיראק ו סוריה שבו מוצבים כוחות ארה"ב
מוצב Tower 22 בצפון-מזרח ירדן בגבול עם עיראק ו סוריה שבו מוצבים כוחות ארה"ב
ביידן והבסיס שהותקף בירדן
(צילום: Planet Labs PBC/Handout via REUTERS, רויטרס /Amir Cohen)
מתחילת המלחמה בעזה הותקפו הכוחות האמריקניים במזרח התיכון יותר מ-150 פעמים על ידי המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, בסוריה, בירדן ומול חופי תימן בים האדום. תקיפת הבסיס האמריקני בירדן הייתה הראשונה מפרוץ המלחמה שבה נהרגים חיילים אמריקנים. בעקבות התקיפה הקטלנית, בוושינגטון לוחצים על ביידן לנקוט יד קשה מהרגיל. ביידן, שנמצא בשנת בחירות, צריך כעת להגיב בעוצמה ולהרתיע את איראן - מבלי להיגרר למלחמה במזרח התיכון.
בתחילת השבוע פורסם שבין האפשרויות שעומדות בפני ביידן נמצאות על הפרק תקיפת מטרות איראניות במזרח התיכון – או באיראן עצמה, חיסול בכירים איראנים במזרח התיכון או פעולות תגמול זהירות יותר נגד המיליצות שתומכות בטהרן, ונתמכות על ידיה.
המיליציה העיראקית הפרו-איראנית "גדודי חיזבאללה" לקחה אחריות על הרג האמריקנים. טהרן הכחישה קשר לתקיפה, ואמרה שההחלטות של המיליציות שבהן היא תומכת מתקבלות בצורה "עצמאית" – והן לא מקבלות פקודות ממשטר האייתוללות.
אתמול דיווחה רשת NBC כי התגובה של ארה"ב צפויה לכלול פעולות תגמול רבות, שיהיו חלק מ"מבצע" שעשוי להימשך שבועות. לפי גורמים אמריקנים רשמיים, המטרות שיותקפו יכללו יעדים איראניים מחוץ לאיראן, ובנוסף לתקיפות יהיו פעולות סייבר אמריקניות.