דרמה בתוך הליכוד: בית הדין של המפלגה קבע אמש (שבת) כי את נציגי המחוזות ברשימה לכנסת יבחרו מתפקדי הליכוד במחוז שבו מתמודד המועמד – ולא חברי המרכז כפי שהיה עד כה. מדובר באחד הקרבות היצריים שהתקיימו בימים האחרונים, ובמונחי המפלגה ההחלטה אמש היא דרמה של ממש.
בליכוד אומרים כי דווקא בשיטה הזאת יוכל יו"ר המפלגה בנימין נתניהו לרסן את כוחם של ישראל כץ וחיים כץ שכוחם במרכז המפלגה גדול, ושבשיטה שהייתה עד כה הם היו יכולים להכניס לרשימה גורמים המזוהים איתם.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
הישג לנתניהו, שיוכל לרסן כך את ישראל כץ וחיים כץ - שלהם כוח רב במרכז הליכוד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הפסיקה התקבלה בעקבות עתירה של מתפקד ליכוד ותיק שדרש כי בחירת נציגי המחוזות תעבור למתפקדים ולא תופקד בידי חברי המרכז. כמשיב לעתירה הצטרף בימים האחרונים יו"ר מרכז הליכוד ח"כ חיים כץ, שהביע התנגדות לשינוי הזה. "מדובר בניסיון פסול לחסל את המרכז במחטף שבועיים לפני יום הבוחר", טען.
ועדת החוקה של הליכוד, שהיא המוסמכת לאשר את תקנון הבחירות, וכן מרכז הליכוד שמאשר את החלטות ועדת החוקה, הכריעו בשבוע האחרון שאין לשנות את השיטה שבה נבחרים המועמדים במחוזות. משמעות ההחלטה הזו הייתה כאמור שחברי המרכז הם אלו שיבחרו את מועמדי המחוזות. בבית הדין של הליכוד ביקשו מיו"ר המרכז לשקול לשנות את השיטה בכל זאת, והוא דחה זאת. כעת הכריע בית הדין בעד העתירה והעביר את הכוח מהמרכז למתפקדים.
3 צפייה בגלריה
חיים כץ
חיים כץ
חיים כץ. האשים: "זה ניסיון לחסל במחטף את מרכז הליכוד"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הפריימריז לרשימת הליכוד לכנסת ייערכו ב-3 באוגוסט. הרשימה כוללת כמה מקומות שמיועדים לנציגי המחוזות, ותתפלג באופן הבא: 1 יו"ר, 2-13 ארצי, 14 שריון, 15 ארצי, 16 שריון, 17-18 ארצי, 19 מחוז, 20 ארצי, 21-22 מחוז, 23-24 ארצי, 25 אישה חדשה, 26 מחוז, 27 ארצי, 28 שריון, 29 מחוז, 30 ארצי, 31-32 ארצי, 33 עולה חדש, 34 מחוז, 35 ארצי, 36 מחוז, 37 שריון, 38 מחוז, 40 צעיר, 41-42 מחוז, 43 שריון, 44 מיעוטים, 45 חרדי. חברי כנסת מכהנים יתמודדו במשבצת הארצית; לח"כ שכיהן פחות מחצי שנה בכנסת פעילה תינתן אפשרות להתמודד כנציג מחוז.
במסגרת התקנון שאושר בשבוע שעבר על ידי ועדת החוקה של המפלגה, ואשר הוצע על ידי נתניהו, לרשות נתניהו יעמדו חמישה שריונים ברשימה. שניים מהם נכון לעכשיו לא במקומות ריאליים, אולם לנוכח החוק הנורבגי מיקומים אלה אינם חסרי משמעות. לשריונים במקומות הריאליים יזכו כנראה עידית סילמן ועמיחי שיקלי, אם זה ירצה בכך.
3 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו בקלפי להצבעות הפריימריז בירושלים
בנימין ושרה נתניהו בקלפי להצבעות הפריימריז בירושלים
נתניהו ורעייתו מצביעים בפריימריז בליכוד ב-2019
בין השמות החדשים ברשימת המועמדים נמצאים פרופ' אבי שמחון, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה והיועץ הכלכלי של נתניהו, ומנכ"ל הליכוד לשעבר גדי אריאלי. שולי מועלם, חברת הכנסת לשעבר שהייתה שותפה ב-2019 להקמת מפלגת הימין החדש של איילת שקד ונפתלי בנט, תתמודד על משבצת האישה החדשה. גלעד שרון, בנו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, צפוי להתמודד ברשימה הארצית.
חברי כנסת בולטים בכנסת הנוכחית, כמו דודי אמסלם ואחרים, ינסו לשדרג את מעמדם אך לא בטוח שבוחרי הליכוד יעניקו להם את מבוקשם. חברי כנסת שנחשבים בולטים בעשייה הפרלמנטרית, אך לא נקטו בסגנון מתלהם, כמו אופיר כץ, ינסו להבליט את עבודתם בכנסת לקראת הבחירות. נתניהו עצמו רוצה להעמיד רשימה ממלכתית יחסית, שתיתן מענה לאנשי ימין רך ותוכל להעביר קולות לגוש שלו. ניסיון העבר מלמד שמתפקדי הליכוד שמים דגש דווקא על שיקולים אחרים.
פורסם לראשונה: 23:47, 16.07.22