1 צפייה בגלריה
אסון מרון
אסון מרון
האסון במירון באביב שעבר
(צילום: גיל נחושתן)
המלצות הביניים של ועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון במירון הוגשו היום - וכוללות בין היתר הטלת הגבלת קהל. בנוסף מוצע בין היתר כי תתקיים הדלקה מרכזית אחת בטקס קצר (במקום כ-20 כפי שהיה עד היום) וימונה שר אחראי לאירוע באופן מיידי. כל ההמלצות מתבססות להילולה הקרובה, בחודש מאי. לעיון בדו"ח המלא ובהמלצות לחצו כאן.
יו"ר ועדת החקירה, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור, מסרה היום (ב') לראש הממשלה נפתלי בנט את המלצות הביניים שגיבשו חברי הוועדה בעניין ההיערכות להילולה השנה. ממשרד ראש הממשלה נמסר כי המל"ל יוביל את עבודת המטה ללמידת מסקנות הוועדה, ויביא בהקדם את ההמלצות בפני ראש הממשלה.
נאור כתבה בסיכום ההמלצות: "לנגד עינינו עמדה המסורת ארוכת השנים סביב הילולת ל"ג בעומר וחשיבותה עבור העולים למירון. עם זאת, עמד לנגד עינינו גם המחיר הכבד מנשוא שגבה האסון שהתרחש, וההכרח בשינוי שיבטיח שלומם של העולים למירון. מהתמונה שנפרשה בפני הוועדה בחודשים האחרונים עולה כי זוהי ככל הנראה 'שעת רצון' לשינוי ואנו מקווים שהממשלה תזכה לשיתוף פעולה מלא ביישום ההמלצות לאלתר".
בהילולת ל"ג בעומר בהר מירון התרחש אחד האסונות האזרחיים הגדולים ביותר בתולדות המדינה. 45 איש נהרגו ויותר מ-100 נפצעו, בהם 23 באורח קשה, במתחם ההדלקה של חסידות "תולדות אהרן" בהילולה כתוצאה מהדוחק הכבד.
אחת מהמלצות הוועדה היא לא לאפשר חלוקת מזון ושתייה, מה שהוביל בעבר משמעותית לדוחק ולצפיפות. "הממשלה תתקצב את אירוע ההילולה תשפ"ב בהקדם האפשרי ותסכם תוך חודש מהיום את מתווה האירוע והבטיחות", כתבו חברי הוועדה. כל זאת, כדי לעמוד בלוחות הזמנים שיאפשרו את קיום האירוע בביטחה. הם ציינו כי בכל מקרה יש "לסיים את כלל ההכנות לאירועי ל"ג בעומר תשפ"ב עד עשרה ימים לפני ההילולה".

חברי הוועדה העירו כי מאחר שהמתווה המוצע מהווה שינוי משמעותי ביחס להילולות הקודמות, יש צורך בפעולות הסברה נרחבות. "אנו ממליצים לשתף בהן את מנהיגי הציבור, ובמיוחד את מנהיגי הציבור החרדי", כתבו. הם הבהירו כי זוהי טובת החוגגים: "השינויים והצעדים המומלצים על ידינו נועדו לשמור על ביטחון הציבור ושלומו, בבחינת 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'".
הם חתמו בכך שהם רואים באסון גם הזדמנות לשיתוף פעולה נדיר בין הצדדים למען המטרה המשותפת של שמירת החיים: "זוהי, ככל הנראה, שעת רצון של כלל הגורמים המעורבים בארגון האירוע ושל המשתתפים בו, ובכללם ראשי הציבור החרדי, ראשי החסידויות, והמשתתפים אשר פוקדים את האירוע ברבבותיהם. אנו מקווים שהממשלה תזכה לשיתוף פעולה מלא ביישום ההמלצות לאלתר, כבר בל"ג בעומר הקרוב".

"אסון נורא כמו שזה שגבה את חייהם של 45 הישראלים שהגיעו להילולה במירון, אסור שיקרה שוב", אמר ראש הממשלה בנט עם הגשת דו"ח הביניים. "רשלנות, ניהול כושל, מינויים לא מקצועיים - עולים בחיי אדם. נלמד לעומק את מסקנות הדו"ח, שנועד להבטיח שהחל מהשנה הנוכחית ההילולה במירון תנוהל באופן שונה בתכלית. ההילולה במירון היא אירוע מרכזי בעם ישראל עבור הציבור המסורתי והדתי, ואנחנו מחויבים לאפשר ולסייע לאירוע לקרות, אבל בצורה בטוחה. נלמד את הדו"ח ונפעל לקיום האירוע בצורה בטוחה השנה".
הוועדה שלחה את הדו"ח גם לאנשי פורום משפחות אסון מירון, שממנו נמסר בתגובה: "ההחלטה להילחם על הקמת ועדת חקירה ממלכתית בלתי תלויה הייתה צודקת ונכונה. לו ייושמו 67 הסעיפים המופיעים בדו"ח, נוכל לוודא שמירה על חיי אדם במהלך אירועי ל"ג בעומר הבאים. תקוותנו שניהול האירוע ייצא מניהולם של אותם גופים האחראים למחדלים שהובילו לאסון, גופים שעד היום טרם לקחו אחריות".
השר לשירותי דת, מתן כהנא: "נלמד לעומק את מסקנות הביניים של ועדת החקירה. אירוע מירון 2022 יהיה שונה לחלוטין מאירועי מירון שהתקיימו עד כה, ויתקיים על פי סטנדרטים בטיחותיים אחרים. ממשלת ישראל מחויבת לבטיחות אזרחיה".
השר לביטחון הפנים, עמר בר לב: "אני מודה לחברי הוועדה על הגשת דו"ח הביניים היום, המאפשר להוציא לדרך את ההתארגנות לקראת הילולת מירון הקרובה. אסור לחזור על שגיאות העבר. חובתנו לאפשר חופש פולחן בטוח לכל אזרחי מדינת ישראל. אנו במשרד לביטחון הפנים ובגופים הכפופים לנו נלמד את מסקנות הביניים ונפיק מהן לקחים".