שרת החינוך יפעת שאשא ביטון מארגנת כנס חירום שיתקיים בשבוע הבא בהשתתפות ארגוני הורים, מנהלים, מורים וארגוני חברה אזרחית בעקבות הכוונה להעביר את היחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות במשרד החינוך לידי יו"ר נעם אבי מעוז. כך נודע ל-ynet. בהסכם הקואליציוני שנחתם בין נעם לליכוד נקבע כי היחידה תועבר ממשרד החינוך למשרד ראש הממשלה על תקציביה ועל תקני כוח האדם שלה. מעוז צפוי להיות סגן שר במשרד ראש הממשלה, ולקבל סמכויות נוספות.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואבי מעוז
בנימין נתניהו ואבי מעוז
בנימין נתניהו ואבי מעוז. יו"ר נעם יקבע אילו תוכניות חיצוניות ייכנסו לבתי הספר
3 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון במליאת הכנסת
יפעת שאשא ביטון במליאת הכנסת
תקפה כבר אמש. שאשא ביטון
(צילום: שלו שלום )
היחידה שעליה קיבל מעוז אחריות במשרד החינוך מטפלת בעמותות הזרות ובתכנים שנכנסים למערכת החינוך. לצד מערכת לימודי החובה והבחירה המתקיימים בבתי הספר על ידי המורים, פועלות אלפי תוכניות חיצוניות שמפעילות עמותות יחד עם גורמים חיצוניים במגוון רחב של תחומים לבחירת בתי הספר או ועדי הורים. מדובר בתוכניות העשרה ותרבות ובתכנים ייעודיים במימון בתי הספר, ההורים ובחלקם בסבסוד משרד החינוך.
משרד החינוך ערך לפני כמה שנים מיפוי של אלפי התוכניות החיצוניות ויצר מאגר תוכניות שאושרו על ידו. התוכניות כוללות בין השאר פעילויות הסברה בנושא להט"בים, עידוד גיוס לצה"ל, שיעורים ביהדות, ציונות, מורשת, תוכניות הקשורות להיבטים רגשיים, מניעת אלימות ועוד. המשמעות של העברת הרשות למעוז היא שהוא יוכל לקבוע קריטריונים חדשים שימנעו כניסת תוכניות לבתי הספר. מעוז, שמתנגד לקהילת הלהט"ב, יהיה אחראי בין היתר על התוכנית "שיעור בגאווה", שמכשירה צוותי מורים לעסוק במיניות, מגדר ונוער להט"ב.

בשנה האחרונה השרה שאשא ביטון העבירה סמכויות רבות הנוגעות לתוכניות חיצוניות למנהלי בתי הספר. לידי המנהלים הועברו יותר משני מיליארד שקל, והם יכולים לבחור באופן עצמאי מתוך התוכניות המוצעות. ההסכם בין הליכוד לבין אבי מעוז, כך אומרים גורמים בכירים, מאפשר למעוז לקבוע למעשה אילו תוכניות יהיו במאגר.
שאשא ביטון עצמה תקפה אתמול את ההסכם הקואליציוני עם מעוז ואמרה כי "אדם ששנאתו אמונתו ישלוט בתכנים שילמדו ילדינו בבתי הספר. האיש עם הדעות החשוכות ביותר יקבע מה התכנים שילמדו הילדים שלנו בבית הספר ומי הגופים שיפעילו אותם, עם תקציב של מעל שני מיליארד שקל. מדובר בחרפה מוסרית שתפגע בחינוך של כל ילדי ישראל ותפרק את מערכת החינוך. את המחיר של מכירת החיסול הערכית שמוביל נתניהו - ישלמו הילדים של כולנו".
בינתיים, גורמים במפלגת נעם ניסו להרגיע את הבהלה ואמרו כי מעוז בוחן אפשרות להציב את רוני ססובר לעמוד בראש היחידה. ססובר, חילונית תושבת תל אביב, הייתה בעבר ברשימת ימינה של נפתלי בנט ואיילת שקד, ונשואה לגיל ססובר.

"עקירת הנשמה מהגוף"

לכנס שאותו מארגנת שאשא ביטון, היא מתכננת להזמין גם שרי חינוך לשעבר. שי פירון, שהיה שר החינוך בעבר, תקף הבוקר את הכוונה להעביר למעוז את האחריות על היחידה שעוסקת בהכנסת תוכניות חיצוניות למערכת החינוך. "הוא מייצג מנדט אחד בכנסת, סיעת יחיד, והוא, ורק הוא, יקבל את האחריות על תוכניות הלימודים במשרד החינוך. המשמעות היא שבמקום לנהל ויכוח ראוי על תפיסות החינוך, נקבל הוראות מקומיסר התרבות והרוח", אמר פירון.
הוא הוסיף: "המשמעות היא שליטה על שיקול הדעת של מנהלים ומנהלות, ובעיקר, שלילת הכוח של אנשי חינוך לעצב זהות ואחריות. כן, גם אני מוטרד ממצב הזהות היהודית והזהות הלאומית, ומציע להשקיע יותר בתוכניות פנים בית ספריות ופחות להסתמך על גורמי חוץ. אבל השינוי צריך להיעשות בשיח, בהשתתפות אנשי חינוך - ולא מעל הראש שלהם. תיקון אינו הריסה. אבל מכאן ועד העברת האחריות לסמכותו של אדם אחד, שעמדותיו ודעותיו זרות לרוב מוחלט של אזרחי ישראל, המרחק גדול. יש כאן עקירת הנשמה מהגוף. משרד החינוך יעסוק במתמטיקה ואנגלית ואבי מעוז יחנך את ילדינו. זהו ליקוי מאורות חמור. זהו רגע עצוב ומסוכן. וחייבים, חייבים שלא לעמוד מנגד".
ח"כ שלמה קרעי אמר בתגובה לכוונת שאשא ביטון לכנס אירוע נגד מעוז כי "אחרי שהוציאה את התנ"ך ומורשת ישראל מהבגרויות ועם ישראל שלח אותה הביתה, היא עושה שימוש פוליטי ציני במשאבי משרד החינוך. אני מצפה מהיועצת המשפטית לממשלה להבהיר לה את חומרת העניין. ‏תודה לאל שבקרוב ילדי ישראל לא יהיו נתונים יותר לטרלוליה של השרה נטולת הערכים היהודיים והדמוקרטיים".
3 צפייה בגלריה
שי פירון
שי פירון
שי פירון. "הוא מייצג מנדט אחד. במקום לנהל ויכוח ראוי, נקבל הוראות מקומיסר התרבות והרוח"
(צילום: מוטי קמחי)
ח"כ מעוז מתנגד לשירות נשים בצה"ל ומעדיף שירות לאומי למעוניינות בכך. הוא סבור שהתרומה הגדולה ביותר של נשים היא בנישואים וגידול "משפחה לתפארת", כאשר "משפחה היא אבא ואמא וילדים". את הקונספט של משפחות אחרות – למשל בני או בנות זוג מאותו מין - הוא רואה כאיום על עם ישראל ועל החברה הישראלית. הוא מתנגד לטיפולי המרה, אך תומך במתן ייעוץ-טיפול פסיכולוגי להומואים שמעוניינים להקים משפחה עם אישה.
מעוז פעל נגד משרד החינוך בכנסת הקודמת, וביוני אשתקד הפנה שאילתא דחופה במליאת הכנסת למשרד החינוך בנושא בחינת הבגרות בלשון, שבה הופיעו לדבריו "תפיסות פמיניסטיות רדיקליות", כלשונו. "בבחינת הבגרות בלשון שהתקיימה בשבוע שעבר הופיעו לכל אורכה תפיסות פמיניסטיות רדיקליות, האשמות כלפי השפה העברית בהיותה 'פוגענית ומדירת נשים' כביכול והצעות לעיוות השפה העברית ולהטמעת השפה הא-מגדרית", אמר מעוז, ובעקבות כך שאל: "מי חיברו ומי אישרו את נוסח הבחינה, שכל כולה הנדסת תודעה רדיקלית, והאם וכיצד בכוונת משרדך לפעול נגדם?".
בשבוע שעבר מעוז התייחס במליאת הכנסת להוראות שהוציא משרד החינוך ולפיהן יש לפנות לתלמיד בלשון נקבה אם הוא מבקש זאת. "גברתי שרת החינוך, איך את רוצה שאקרא לך - גברתי השרה או אדוני השר? ", פנה מעוז לשרה יפעת שאשא ביטון. "מישהו שאל את ההורים אם הם מוכנים שיטרללו את הילדים שלהם על מגדרים שונים ומשונים? ההורים יודעים שבלינה בטיולים ההפרדה בין בנים לבנות לא תהיה לפי הביולוגיה שלהם, אלא לפי איך שכל אחד מגדיר את עצמו? עד מתי תסתירו מההורים מה קורה בבתי הספר ולאן אתם מסלילים את הילדים שלהם? לא הפנמתם את תוצאת הבחירות?".