יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות ונשיא אוניברסיטת בר-אילן, פרופ' אריה צבן, הציע הלילה (בין שלישי לרביעי) לקצין המילואים הראשי תא"ל בני בן ארי מתווה חדש לפתיחת שנת הלימודים האקדמית באוניברסיטאות - ללא דחייה נוספת, ובשתי פעימות, בניסיון להתחשב בחיילי המילואים.
המתווה גובש בעקבות בקשת בן ארי אתמול לדחות את שנת הלימודים האקדמית בשבועיים נוספים, לאחר שכבר נדחתה ל-31 בדצמבר. לפי המתווה של צבן, הפעימה ראשונה אמנם תחל כמתוכנן בסוף דצמבר, אך הפעימה השנייה - שמיועדת עבור משרתי המילואים - תחל ב-20 בינואר. לפי הערכות בצה"ל, עד לתאריך זה אמורים להשתחרר מרבית הסטודנטים שנמצאים במילואים.
2 צפייה בגלריה
פרופ' אריה צבן, יו"ו ועד ראשי האוניברסיטאות
פרופ' אריה צבן, יו"ו ועד ראשי האוניברסיטאות
לא מעוניין בדחייה נוספת. פרופסור אריה צבן
(צילום: אוניברסיטת בר אילן)
הכותרת
בין הסכמי אוסלו למלחמה בדרום | שמעון שיפר
32:11
לפי המתווה, ב-20 בינואר הקמפוס והסטודנטים שהתחילו את השנה בפעימה הראשונה יצאו לשבוע של "רגילה אקדמית". במקביל, המילואימניקים המשוחררים יגיעו באותו שבוע למרתון מזורז של חזרה לכשירות אקדמית, שבו ישלימו את החומר שהפסידו בשלושת השבועות הראשונים ללמידה. כמו כן, בשבוע זה יעבדו כל המרצים והמתרגלים במתכונת מלאה, על מנת להשלים עבורם את החומר. עוד צוין כי במהלך שבוע ה"חזרה לכשירות" הלימודים יתקיימו במתכונת אינטנסיבית וייחודית המותאמת לצרכים של הסטודנטים שיחזרו ממילואים. לאחר מכן, הקמפוס יחזור להמשך הסמסטר והלימודים יתקיימו כרגיל.
מתווה זה יתווסף להטבות המוצעות כבר היום לחיילי וחיילות המילואים, כולל הקלטות שיעורים, תרגולים מתוגברים, פטורים ומלגות ייעודיות למימון שכר הלימוד.
2 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
קרא לאוניברסיטאות "לפעול ישירות מול הצבא". שר החינוך קיש
(צילום: דנה קופל)
בדיון שהתקיים אתמול בוועדת החינוך של הכנסת אמר קצין המילואים הראשי כי "מרבית הלוחמים הם סטודנטים ואחד הנושאים המטרידים אותם ביותר זה הלימודים. לצערי חלק מהמוסדות כבר פתחו את שנת הלימודים וזה יוצר דאגה גדולה אצלם. נוצרו תחושות תסיסה, תסכול ודאגה גדולה בקרב מערך המילואים, כשהתחושה שמי שעושה מילואים 'יצא פראייר', ומי שלא – ממשיך את חייו ללא הפרעה. היום אנחנו מבינים שנצטרך להחזיק כוחות גם בחודש ינואר כשהסמסטר יתחיל והם ייכנסו לפיגור משמעותי".
בן ארי קרא בדיון: "אל תתנו לנו להגיע למצב שמי שעשה מילואים מגיע למצב שהוא מרגיש שפגעו בו לעומת מי שלא עשה מילואים. המסר שחשוב למשרתים לשמוע הוא שמי ששירת יסיים את שנת הלימודים יחד עם מי שלא עשה שירות מילואים. יש לנו רשימות של משרתי המילואים ואחרי אישור של ועדת החוקה נעביר את המידע למוסדות להשכלה גבוהה כדי שיעשו את ההתאמות הנדרשות".
שר החינוך יואב קיש אמר בדיון כי הנחה את המוסדות להשכלה גבוהה לפעול ישירות מול הצבא ולשקול לחיוב דחייה נוספת, גם אם המשמעות היא פגיעה בסמסטר הקיץ. קיש ציין כי בכל מקרה אם יוחלט לפתוח את שנת הלימודים בסוף דצמבר, יש לתת מענה לימודי מלא למילואימניקים, כמו גם תמיכה כספית להשלמת הלימודים בקיץ.
פרופ' אריה צבן אמר בוועדה: "דחינו את שנת הלימודים, עם כל הקשיים והמאמץ, בשל הסולידריות עם אנשי המילואים. אנחנו מגיעים לנקודה שבה יש לנו שתי בחירות רעות – האחת - להפסיד את שנת הלימודים, והשנייה - לייצר פגיעה זמנית באנשי המילואים. אם נתחיל עם עוד דחייה, אנחנו מסכנים את שנת הלימודים. המדינה לא תעמוד בסוף השנה בלי לקבל את מכסת המהנדסים, הרופאים, העו"סים. הכנו מערכים מיוחדים בכל המוסדות, כדי שכל מילואימניק שיבוא וישתלב בשנת הלימודים יסיים אותה בהצלחה. סמסטר הקיץ הוא קצר ונועד לאפשר השלמות למילואימניקים שיגיעו מאוחר. אם תדרסו לנו אותו לא תהיה לנו אפשרות אחרת".
מספר המשרתים במילואים נאמד בכ-30% מכלל הסטודנטים באוניברסיטאות, שהם כ-100 אלף סטודנטים. שנת הלימודים האקדמית אמורה הייתה להיפתח באמצע אוקטובר, אך נדחתה מספר פעמים בשל המלחמה. בחלק מהמוסדות שנת הלימודים כבר נפתחה, וכאמור באוניברסיטאות היא צפויה להיפתח ב-31 בדצמבר. עד כה, בעקבות קריאת קצין המילואים הראשי לדחות את שנת הלימודים, הודיעה מכללת תל חי כי תדחה את פתיחתה ל-14 בינואר.