5 צפייה בגלריה
ג'
ג'
"אני אוהבת את השדות הירוקים". ג' בת ה-12 מעזה
ביום הראשון שלה בישראל, ג' בת ה-12 מעזה לא עזבה את היד של אביה. היא אחזה בו רוב הזמן ונשארה צמודה אליו. קצת מתביישת, הרבה חוששת. ביום האחרון שלה בישראל היא כבר הייתה עצמאית, נטולת חששות, חופשיה ומאושרת, מתהלכת לבדה הרחק מאביה.
מה עבר עליה בין היום הראשון ליום הרביעי במסעה בישראל? התשובה, כנראה, נמצאת בחיוך הגדול שהיה על פניה כשנפרדו לשלום במעבר ארז. ג', שנולדה וגדלה בעזה וסובלת מפוסט טראומה כתוצאה מהאירועים הביטחוניים, סיימה "ביקור חוסן" בישראל, שניתן לה באופן חסר תקדים.
ארבעת הימים בישראל שינו אותה. תפיסת עולמה ומבטה על ישראל השתנו פלאים. ג' חזרה לעזה ילדה אחרת. העימות בין ישראל לרצועה נותר כשהיה, אבל את התקווה של הילדה, שלא קשורה לסכסוך הדמים, שיום אחד תוכל לשוב ולבקר כאן יחד עם חבריה ובני משפחה - אפילו חמאס לא יכול לקחת ממנה.
5 צפייה בגלריה
ג'
ג'
"אף פעם לא פגשתי מישהו מעזה, ורציתי לפגוש אותה". המפגש בין שוהם ל-ג'
הילדים מעוטף עזה, בני גילה, שליוו אותה וניהלו עמה שיחות ארוכות, גילו שהפחדים בישראל ובעזה הם אותם פחדים, ושאם זה היה תלוי בהם - הכול היה נראה אחרת. בתוך ארבעה ימי ביקור בישראל חומות של פחד נפלו, חששות התאדו, דעות השתנו, חשבונות אינסטגרם הוחלפו - והכול רק בגלל כמה מפגשים חמים ומלאי רצון טוב, משני צדי הגדר. "חשבתי שבישראל כולם לובשים מדי צבא ומחזיקים ברובה, אבל היהודים ממש נחמדים", סיכמה ג'.

השדות הירוקים

ראשה היה צמוד לחלון כשהתחלנו בנסיעה ממעבר ארז לכיוון צומת יד מרדכי. סקרנות של ילדה בת 12, בפעם הראשונה בישראל, אחרי ששמעה ברחוב העזתי סיפורים על "האויב" שמעבר לגדר. משמאל, על גבעת הדיונה הגדולה, מושב נתיב העשרה, ומימין מתפתל נחל שקמה. ג' ישבה במושב האחורי, דילגה מצד לצד ולא רצתה לפספס את הנוף המשתנה.
"היא לא עזבה לי את היד כל הדרך מהבית בעזה עד למכונית", סיפר לי אביה שישב בכיסא לידי. "בכל פעם שאני נכנס לישראל, היא פוחדת שיקרה לי משהו. אני מסביר לה שוב ושוב שאין מה לדאוג, שאני נכנס לישראל כדי להביא פרנסה הביתה".
אביה של ג', בשנות ה-40 לחייו, נכנס לישראל לצורכי עבודה באופן קבוע ומוסדר. בתו סובלת מפוסט טראומה כבר תקופה ארוכה. ירי רקטות מצד אחד, ומצד שני תקיפות של צה"ל על יעדי טרור ברצועה ופיצוצים בלתי פוסקים, גרמו לילדה לחרדות שמשפיעות עליה ביום-יום. מבצע "שומר החומות" הותיר בנפשה צלקות קשות. "היא כל הזמן מפחדת, מכל דבר שקורה", הסביר האב. "היא לא עוזבת אותנו, ההורים שלה. הפחדים השתלטו עליה".
5 צפייה בגלריה
ג'
ג'
ג' עוזרת לשוהם לצעוד
פגשתי את האב לפני כמה שבועות במעבר ארז. הוא סיפר לי שהחלום שלו הוא שבתו תיכנס לישראל ותראה בעצמה שלא מדובר במקום מפחיד, שתפגוש את עם ישראל, וזה אולי יסייע לה להתמודד. "לצערי, יש ילדים בעזה שחושבים שבישראל גרות מפלצות שרק רוצות להרוג ערבים", הוא הוסיף.
באופן יוצא דופן, מפקדת התיאום והקישור במעבר ארז העניקה לילדה אישור כניסה מיוחד לביקור של כמה ימים כאן. שערי הכניסה לישראל, ארץ גן עדן לעומת עזה, נפתחו עבורה. ג' שלפה את הטלפון שלה ולא הפסיקה לצלם. "איזה נוף יפה, אני אוהבת את השדות הירוקים", אמרה ג' לאביה.
אנחנו עולים על גבעה מול צפון הרצועה ומביטים על הגבול. "היא לא מאמינה שאנחנו שכנים כל כך קרובים", סיפר האב, תוך שהוא הסביר לבתו על השכונות בעזה שאנחנו רואים באופק: בית חאנון, בית לאהיא ורחוק יותר שכונת סג'עייה. ממערב רצועת החוף הדרומית, שפך נחל שקמה, שמורת כרמיה וחולות זיקים. שקט מוחלט ונעים, ציוצי ציפורים ולחשושי זוחלים בשיחים נשמעים מעת לעת. ג' מחייכת ומחבקת את אביה. אחר כך היא מתרחקת ממנו, בפעם הראשונה. כבר מתמלאת ביטחון.
באירוח הכפרי "אלדאה" של קיבוץ ניר עם נערכים לקראת הביקור של ג' ואביה. הבעלים, יניב בן שימול, שמע על הגעתם והעמיד לרשותם את אחד מחדרי האירוח, ועוד יותר מזה. בן שימול הוא תושב ניר עם, אב לילדים שחווים גם כן את המתיחות הביטחונית, וראה בכך הזדמנות שילדי הקיבוץ ייפגשו עם ג', כדי ששני הצדדים יגלו שהשד לא כל כך מפחיד. "אין דבר טוב יותר מאשר מפגש בארבע עיניים", הוא אמר. "אם זה היה תלוי בילדים, מזמן לא היו מלחמות".
5 צפייה בגלריה
ג'
ג'
"חשבתי שבישראל כולם לובשים מדי צבא ומחזיקים ברובה, אבל היהודים ממש נחמדים". ג'
(צילום: רועי עידן)
אל חדרה של ג' הגיעה שוהם ברעם, בת 12, תושבת הקיבוץ. "נעים מאוד", היא הושיטה את ידה אל ג' בחיוך נבוך. ג' ענתה לה באנגלית. שעתיים לפני המפגש שוהם נפלה תוך כדי ריצה בדשא ונקעה את הרגל. למרות זאת, לא ויתרה על המפגש עם ג'. שתי הבנות ישבו, תחילה בקצת מבוכה, אבל מהר מאוד הסכר נפרץ והן החלו לדבר בעזרת אפליקציית תרגום. השתיים נכנסו לחדר, ישבו על המיטה ודיברו במשך שעה ארוכה בעזרת הטלפוניים הניידים, על הכול: מוזיקה, אינסטגרם, לימודים, חופש גדול. מהחדר נשמעו צחקוקים. השתיים התחברו מהר מאוד.
"שאלתי אותה מה הם עושים כשיש אזעקה ואם יש לה ממ"ד בבית, אבל היא אמרה לי שאין להם דברים כאלה בעזה", שוהם סיפרה. "זה די הפחיד אותי לשמוע, כי זה ממש מסוכן. אני לא יכולה לתאר את עצמי חיה פה בלי אזעקה וממ"דים. אני יודעת שלא כולם בעזה מחבלים, יש שם גם אנשים טובים. אף פעם לא פגשתי מישהו מעזה. מאוד רציתי לפגוש אותה, זה ממש מיוחד בעיניי. כשסיפרתי לחברות שלי שאני הולכת לפגוש ילדה מעזה, הן אמרו לי: 'יאללה, לכי ותביאי לנו את השלום'".
השתיים נפרדו רק אחרי שהחלו לעקוב אחת אחרי השנייה באינסטגרם. שוהם התקשתה לצעוד ברגל מהחדר לחניה בגלל הנקע ברגל, וג' מיד הושיטה לה יד וליוותה אותה. "תישעני עליי, אקח אותך", אמרה לה ג' והשתיים החלו לקפץ יחד על רגל אחת. "הלוואי שתחזרי לבקר שוב ויהיה לנו יותר זמן לבלות ביחד", אמרה לה שוהם רגע לפני שנפרדו בחניה. ג' נתנה לה חיבוק גדול. "את חברה טובה, אתגעגע אלייך מאוד", אמרה.
בן שימול ליווה את ג' ואת אביה למפגש נוסף עם ילדי קיבוץ ניר עם. הוא היה צמוד אליהם בכל שהותם בישראל ויזם את האירוע. "באופן אישי, הילדים שלי נקשרו לג' מאוד וזה דבר מדהים", הוא אמר. "אבא של ג' פתח את השיחה עם הילדים בשאלה: 'אני גר בעזה, מי מפחד ממני?'. כל הילדים הרימו יד. אחרי שעה של שיחה, שבה הוא סיפר להם על החיים בעזה ועל ילדיו וענה על כל השאלות, הוא שאל שוב את השאלה: 'מי מפחד ממני?', ואז כבר אף אחד לא הרים יד".
5 צפייה בגלריה
ג'
ג'
ג'. מעולם לא באה במגע עם בעלי חיים עד ביקורה בישראל
(צילום: רועי עידן)
"הילדים שאלו אותו שאלות של ילדים: האם יש מגרשי כדורגל בעזה, מה עושים שם בחופש", המשיך בן שימול. המפגש שינה אצלם דעות. המשפחה שלי, אשתי וילדיי, יצאנו בתחושה שיש לנו חברים חדשים. אנחנו בקשר כל הזמן".

טעם של עוד

ג' סובלת מפוסט טראומה תקופה ארוכה. ביום השני לביקור היא הגיעה לפינת החי של מרכז חוסן בשדרות. טיפול בפוסט טראומה בעזרת חיות הוא הדרך המוצלחת ביותר. ג' נכנסה לכלובי החיות, טיפלה בארנבות, האכילה תוכים, החזיקה נחשים ואפילו הצליחה להאכיל את הצבה הסודנית "זלדה". זו הפעם הראשונה בחייה שהיא באה במגע עם בעלי חיים.
תחילה היא חששה, אך כעבור כמה דקות כבר החזיקה את החיות בשתי ידיה. היא התגברה על הפחד וניצחה אותו. זהו מהות התהליך בחוסן. את ביקורה שם ליווה איברהים אל-עטאונה, מנהל מרכז החוסן הבדואי בנגב, שדובר כמובן את שפתה של ג'. אחרי סיור בפינת החי אל-עטאונה ישבה איתה באחד החדרים לשיחה.
לא כל מה שמפחיד לבסוף מתקיים במציאות", אמר אל-עטאונה. "זה המסר שלי למטופלים שסובלים מפוסט טראומה. שוחחתי איתה על ההבדל בין פחד למציאות וגם על טובים ורעים. היה לה משפט אחד שמאוד תפס אותי: 'היהודים הם אנשים טובים'. זה משפט חזק שיצא ממנה. תמיד ליוותה אותה מחשבה שכולם בישראל מסתובבים עם מדי צה"ל ורובים, היא חשבה שהיא הולכת לפגוש פה רק חיילים. זו כנראה גם התפיסה המוטעית בקרב ילדים בעזה.
"היא דיברה על חוסר האונים שלה כשפורצת מלחמה. התרשמתי שעכשיו היא מבינה שהמציאות היא לא שחור ולבן, אבל עדיין מפחידה אותה המחשבה על מלחמה. בכל מקרה, היא אמרה שעכשיו היא תהיה פחות מודאגת כשאבא שלה ייצא לעבודה בישראל. הפחדים שלה בעיקר קשורים לפרידות מאביה. הרי בראש שלה היא אומרת לעצמה, 'איך אבא שלי יכול להיות מוגן אצל האויב?'. זה לא מסתדר מבחינה הגיונית. הביקור הזה עשה לה סדר. היא אמרה שהיא מרגישה שלאנשים אכפת ממנה. מפגש מייצר קרבה בין אנשים, הוא מוריד מחיצות".
ג' ואביה המשיכו במסעם בארץ. הם נסעו ברכבת לטייל בירושלים, יפו, תל אביב ואשקלון. ביום האחרון שבו למעבר ארז ונפרדו לשלום. לג' היה קשה לעזוב. היא רצתה להמשיך ולטייל בישראל, להכיר עוד מקומות ועוד אנשים. "רוב האנשים בעזה לא רוצים מלחמה, ולצערי בישראל לא מבינים את זה", סיכם האב את הביקור.
האב הוסיף: "אנחנו רוצים לחיות בשכנות טובה, באהבה ובשיתוף פעולה. אנחנו לא שולטים במצב בעזה כי חמאס שם. המצב הכלכלי מאוד קשה, החיים ברמה מאוד נמוכה. כשיש מלחמה הילדים מפחדים, לא ישנים בלילות. הפיצוצים מאוד חזקים וההרס גדול. אני מקווה שיום אחד הכול ייגמר וילדי עזה וישראל יוכלו לחיות בשכנות טובה. אם זה היה תלוי בהם, כבר היה שלום והכול היה בסדר. אני מקווה שהבת שלי תוכל לבקר שוב בישראל".