שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן ענד הערב (שישי) טלאי צהוב עם הכיתוב 7 באוקטובר במהלך נאומו בטקס השנתי לציון יום השואה הבינלאומי בעצרת הכללית, ואמר כי "האו"ם נכשל בתפקידו". לדבריו, "אני מתפלל שיום אחד האו"ם יחדל מאדישותו, משקריו, מעמידה לצד מחבלים. אנו, העם היהודי, מבינים את המשמעות של רצח עם יותר מכל עם אחר.

1 צפייה בגלריה
גלעד ארדן נואם בטקס יום השואה הבינלאומי באו"ם
גלעד ארדן נואם בטקס יום השואה הבינלאומי באו"ם
"חמאס הגיעו כדי להכחיד אותנו והם נשבעו לחזור על הזוועות הללו שוב ושוב". ארדן
"ב-7 באוקטובר חמאס פתח את הפצע הזה", ציין ארדן. "ביום השואה הבינלאומי, היום שבו בית הדין לצדק בהאג הוכיח לעולם שלקחי השואה לא נלמדו, אני עומד כאן ונשבע, לעולם לא נשכח. ב-7 באוקטובר, מרצחי החמאס רצחו, אנסו שחטו ושרפו משפחות שלמות בחיים. הם ירו מטווח אפס על מבלים בפסטיבל מוזיקה - והפכו קהילות שלמות לעפר ואפר. כל אדם הגון ומוסרי מבין שהיה זה ניסיון לרצח עם".
ארדן התייחס להתמודדותם של ניצולי שואה עם אירועי ה-7 באוקטובר, ואמר כי "שמענו עדויות של ניצולי שואה ששוב היו צריכים להתמודד עם אלו שרוצים להשמיד את העם היהודי". הוא סיפר את סיפורה של רות הרן, ניצולת שואה בת 88 מקיבוץ בארי, והוסיף: "היא תיארה כיצד ראתה גופות ילדים ותינוקות פזורות על מדשאות הקהילה שלה. בנה נרצח. בתה, נכדיה וניניה נחטפו לעזה. היא שרדה את הרגע האפל ביותר של האנושות, ומה שהיא חוותה ב-7 באוקטובר היה, במילותיה, רצח עם.
"חמאס-הנאצים הגיעו לרצוח יהודים כאילו היינו תתי-אדם. חמאס הגיעו כדי להכחיד אותנו והם נשבעו לחזור על הזוועות הללו שוב ושוב עד שישראל תיחרב וכל יהודי ירצח", אמר. "עד ליום הזה, אף סוכנות או"ם לא גינתה את הטבח הזה. אפילו בית הדין לצדק בהאג לא מצא כי זה נכון מוסרית לגנות את חמאס על הטבח הברברי. האו"ם נוסד על בסיס המחויבות למנוע זוועות, למנוע רצח עם, לשמש צוואה חיה ש'לעולם עוד' זה לא רק סלוגן אלא תכנית פעולה".
הוא התייחס בנאומו למשפטו של אדולף אייכמן שנערך לפני 64 שנים, ושחזר כי "התובע הכללי הישראלי גדעון האוזנר, פתח את כתב התביעה במסר שנצרב בתודעה ובאתוס היהודי הקולקטיבי שלנו". לדבריו, "אילו היה אומר דברים אלו היום אלו היו מילותיו: 'כשאני ניצב בפניכם, איני עומד לבד. לצדי 6 מיליון מאשימים שנספו בשואה. ולצידי גם 1,200 מאשימים שנשחטו ב-7 באוקטובר. לצידי, 136 חטופים שמוחזקים במנהרות הטרור של חמאס. אך הם לא יכולים לעמוד על רגליהם ולהפנות אצבע מאשימה, משום שעפרם מפוזר בשדות של אושוויץ וטרבלינקה, בשדות של בארי וכפר עזה. צרחותיהם לא נשמעות ממנהרות הטרור בעזה. הדם שלהם זועק הקולות שלהם לא נשמעים. לכן, אני אשמיע את קולם'.

"מהפשעים של הנאצים ועוזריהם עד לפשעי החמאס והאיסלאם הרדיקלי היום, האידיאולוגיה לרצח עם ולהשמדת העם היהודי נותרה כשהייתה", אמר ארדן. "היום הזה הוא לא רק יום זיכרון. היום הזה במשמעותו נועד למנוע פעולות עתידיות של רצח עם ולהביא ליישום והפנמה של לקחי השואה. שלעולם לא נשתוק, כשם ששתיקה, כפי שאמר אלי ויזל, מעודדת את המענים, ולא את המתענים, וכי אדישות, ולא המוות, הוא ההפך מהחיים".
בתוך כך, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש שוחח עם מפגינים שקוראים לפעול למען שחרור החטופים סמוך לביתו, ואמר כי "יש מגעים חדשים לעסקה, אני מחזיק אצבעות". גוטרש, שהיה בדרך לטקס השנתי לציון יום השואה הבינלאומי בעצרת הכללית של האו"ם, נשאל אם יגיע לביקור בישראל, והשיב: "אני צריך להיות מוזמן על-ידי ראש הממשלה. אבל ברור שאני מכבד את ישראל מאוד ויש לי הרבה חברים שם. אני מבין מה אתם עושים פה. אם הייתי במקומכם הייתי עומד פה גם. המחשבה לא לדעת מה קורה לבני משפחה היא בלתי נסבלת".