השופט בדימוס אליקים רובינשטיין התייחס בריאיון לאולפן ynet למחקר שפורסם אתמול ולפיו רוב האזרחים לא סומכים על הרשות השופטת. לדבריו, חלק מהביקורת על מערכת המשפט היא "שטיפת מוח".
"שום מערכת היא לא מושלמת אבל מערכת המשפט הישראלית היא אחת הטובות בעולם", אמר רובינשטיין, "היא נכס אסטרטגי למדינת ישראל, הדבר הזה מתבטא גם ביחס אליה בכל מקום. מערכת נקיית כפיים עם רקורד של איכות".
1 צפייה בגלריה
אליקים רובינשטיין בריאיון לאולפן ynet
אליקים רובינשטיין בריאיון לאולפן ynet
"מערכת המשפט הישראלית היא אחת הטובות בעולם". השופט לשעבר רובינשטיין
(צילום: נדב אבס)
- ועדיין, הישראלי אומר לעצמו "אני לא סומך על המערכת הזאת". מה קרה? מה השתנה? "יש רובד אחד שמאוד קשה למערכת להיאבק איתו וזה הרובד של הפוליטיקאים והוא משפיע מאוד על כל מיני אמירות גם בלי לקרוא פסקי דין. הרובד הזה הוא קשה מאוד להתמודדות. מערכת פוליטית שלא אוהבת שפסקי דין מנומקים שמבקרים או מחליקים דברים שלא לרוחה, ואז יש סוג של עליהום - זה נשמע. יש עוד רובד וזה הרובד של הישראלי. האזרח מצפה שהמערכת הזאת תהיה יעילה, שלא תהיה סחבת".
- יש גם את הרובד הפלילי. אנחנו רואים את גזרי הדין והעונשים שמטילים על עברייני מין, על עברייני תנועה חריפים, ואולי מערכת המשפט צריכה להתבונן פנימה, במקום כל הזמן החוצה? "כל מערכת צריכה להתבונן פנימה וגם מערכת המשפט לא נקייה מפעם לפעם משגיאות, זה אנושי, בני אדם בשר ודם. כשיש התייחסות לגזרי דין שחושבים שהם לא מספיק חריפים, לא מספיק תקיפים, זו ביקורת שנשמעת, צריך לראות כל תיק לגופו. המערכת צריכה להיות קשובה לדברים האלה והיא קשובה גם כשנושא מסוים נעשה מכת מדינה, מחמירים בעונשים.
"חלק גדול מהביקורת הוא סוג של שטיפת מוח. יש דברים שהם מאוד מאוד לא נכונים ונאמרים כל הזמן. הדוגמה הכי טובה הייתה שהתחיל המשפט של רה"מ לשעבר ומתייצבים שרים בבית המשפט לתמיכה ונאמרות אמירות נגד בית המשפט, זאת סוג של הטלת אימה. דברים כאלה מחלחלים לציבורים מסוימים".
- אפשר לתקן את הנזק שנגרם, את ההתקפות? "המערכת צריכה להמשיך את עבודתה. התיקון הוא גם פנימי. כל מערכת צריכה להתבונן על עצמה, אבל גם התקשורת ועורכי הדין ומי שיודע את העובדות באולם ביהמ"ש ואת פסקי הדין צריכים לתת יד, לא רק לכל כותרת שכל פוליטיקאי משחרר חמש דקות אחרי שפסק דין ניתן בלי שקרא אותו ובלי שהוא יודע את תמציתו ותוקף את ביהמ"ש. שופטים גם לא יכולים להתגונן. מערכת פוליטית, ממשלה, כנסת, כל התקשורת לרשותה וגם היא עצמה מדברת. שופט מכהן לא יכול לדבר".