העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" מפרסם היום (שלישי) סיכום שערך על אודות השפעות ארגון הטרור השיעי החות'ים שפועל בתימן על נתיבי השיט בים האדום ועל המסחר הישראלי. לפי המצוין בכתבה, עד כה אירעו מאז תחילת המלחמה בעזה שלושה אירועי תקיפות שכוונו ל"יעדים ישראליים". עוד נטען בכתבה כי הבלבול השתלט על תחום הימאות הישראלי. בשל כך, נאמר, ספינות ישראליות נאלצות לשנות את מסלולן, וההובלה מתייקרת במקביל.
4 צפייה בגלריה
תיעוד השתלטות הח'ותים על אוניית משא בים האדום
תיעוד השתלטות הח'ותים על אוניית משא בים האדום
תיעוד השתלטות החות'ים על אוניית משא "ישראלית" בים האדום
שלוש ספינות עם קשר מסוים לישראל היו נתונות באחרונה להסתערות, אך לפי הדיווח בעיתון הקטארי לא כולן הותקפו על ידי החות'ים. בתחילת השבוע הודיעה חברת זודיאק מריטיים שבבעלות איש העסקים אייל עופר כי ספינה עמוסה בכימיקלים הותקפה במים הטריטוריאליים שבין תימן לסומליה. שעות אחר כך הודיע בכיר בארה"ב כי המשחתת האמריקנית USS Mason התערבה באירוע, ושהספינה בטוחה.
בתקשורת הערבית ציטטו גורמים בחברת אבטחה בריטית שסיפרו כי ספינת נפט שקשורה לישראל הותקפה מול חופי תימן. ב"אל-ערבי אל-ג'דיד" ציינו כי המשחתת האמריקנית נענתה ביום ראשון לקריאת מצוקה מהספינה "Central Park", ושנתפסו בה חמישה חמושים. עוד דווח כי אתמול נורו טילים בליסטיים מאזורי החות'ים לעבר המשחתת האמריקנית.
הכותרת
הציפייה והאכזבות: סערת השחקנים הזרים
17:05
4 צפייה בגלריה
מכלית נפט ספינה CENTRAL PARK שלפי דיווחים גורמים שזהותם לא ברורה עלו על סיפונה מול חופי תימן
מכלית נפט ספינה CENTRAL PARK שלפי דיווחים גורמים שזהותם לא ברורה עלו על סיפונה מול חופי תימן
הספינה "Central Park"
4 צפייה בגלריה
כתבה ב"אל-ערבי אל-ג'דיד" על פעילות החות'ים התימנים בים האדום
כתבה ב"אל-ערבי אל-ג'דיד" על פעילות החות'ים התימנים בים האדום
הכתבה ב"אל-ערבי אל-ג'דיד"
(צילום: מתוך העיתון אל ג'דיד)
למרות הדיווחים, אף גורם, כולל החות'ים, לא נטל אחריות על המתקפה. רשת "אל-מיאדין" הלבנונית פרסמה ביום ראשון מפי מקורות ערביים כי "סוגיית הספינה, שלפי דיווחים השתלטו עליה ליד מפרץ עדן, מוטלת בספק. הדיבורים של התקשורת הישראלית על ספינה הקשורה לישראל הם שקר או ניסיון למשיכת כוחות זרים".
מוחמד אלבוחיתי, חבר הלשכה המדינית "אנסאר אללה" של החות'ים בתימן, כתב אתמול כי וושינגטון המציאה את סיפור חילוץ הספינה מידיהם של חמושים במפרץ עדן, וחזר על כך שההכוונה של החות'ים היא לספינות ישראליות בלבד. הוא התייחס בדבריו גם לטענה של ארה"ב שלפיה טיל שניסה לפגוע במשחתת האמריקנית התפוצץ במרחק של 10 קילומטרים ממנה, ואמר כי מערכת הטילים הימית פועלת עם מערכת שעוקבת אחר מטרות נעות והטילים או מיורטים או פוגעים במטרה, ולכן לא יכול להיות שהטיל מפספס בקילומטרים רבים.
4 צפייה בגלריה
ספינה ספינת משא ישראלית ישראל הותקפה כטבם אירני
ספינה ספינת משא ישראלית ישראל הותקפה כטבם אירני
ספינת המשא הישראלית CMA CGM Symi. "הותקפה על ידי מל"ט איראני"
מי שמיהרה להאשים את החות'ים אחרי האירוע בתחילת השבוע היא ממשלת תימן. לפי פרסום בסוכנות הידיעות התימנית "סבא", הממשלה בצנעא גינתה את המעשים הפיראטיים הימיים שבוצעו על-ידי המיליציות של החות'ים בסיוע איראן, ובכללם חטיפת הספינה "סנטרל פארק" במים הטריטוריאליים של תימן.
בדיווח הזה צוין עוד כי ממשלת תימן הזהירה שוב ושוב מפני סכנת מיליציית המורדים וקשריה לטהרן, וכי לטעמה פעולה כזאת לא משרתת את המאבק הפלסטיני. "אל-ערבי אל-ג'דיד" ציטט אתמול דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס מפי מקור בפנטגון, שלפיו מבצעי ניסיון החטיפה של הספינה במפרץ עדן ביום ראשון היו פיראטים סומלים ולא החות'ים.
עלי רדא תנרסירי, מפקד חיל הים של משמרות המהפכה באיראן, אמר לאחר התקרית ביום ראשון: "באמצעות המל"טים שלנו שלחנו אזהרה ישירה לנושאת המטוסים האמריקנית שנכנסה למי המפרץ. אחרי שנושאת המטוסים נתקלה בסירות שלנו, היא שינתה את הכיוון שלה לדרום המפרץ בהתאם להוראות שלנו. האמריקנים יודעים היטב שאנחנו עוקבים אחרי כל התנועות שלהם במפרץ, ושאנחנו שולטים באזור".

מדובר באחד מנתיבי השיט הצפופים בעולם, והמתח סביבו עלה מאז הטבח ב-7 באוקטובר לנוכח תמיכת החות'ים בחמאס וב"ציר ההתנגדות". ב-19 בנובמבר דווח כי חמושים של המיליציה החות'ית השתלטו על האונייה "Galaxy Leader" וחטפו אותה. הספינה נמצאת בבעלות חברת הספנות "Ray" של איש העסקים הישראלי רמי אונגר, אולם לא היו עליה ישראלים. עד כה לא דווח שהספינה שוחררה מחוטפיה.
ביום שישי שעבר הותקפה באוקיינוס ההודי ספינת משא ישראלית בבעלות איש העסקים עידן עופר על-ידי כטב"ם (כלי טיס בלתי-מאויש) איראני "מתאבד". רשת "אל-מיאדין" הלבנונית מיהרה לדווח כי "ספינת המשא הישראלית נפגעה ופרצה בה שריפה". גורם ביטחוני בוושינגטון סיפר כי הספינה "CMA CGM Symi", ששטה תחת דגל מלטה ומופעלת על ידי חברה צרפתית, הותקפה על ידי מל"טים מדגם "שאהד-136". גם על ספינה זו לא היו ישראלים.

לפי "אל-ערבי אל-ג'דיד", תקיפת הספינות הישראליות מתרחשת על אף שהן מכבות את מכשירי המעקב בים האדום ליד מפרץ עדן ומצר באב אל-מנדב. עוד נאמר בכתבה כי מכליות נאלצות לשנות את מסלולן ולהקיף את אפריקה לכיוון הים התיכון - צעד שמוביל להארכת זמן השילוח ולייקור ההובלה. לפיכך, איום החות'ים על הספינות עתיד להשפיע על הסחר עם המזרח, ובמיוחד עם אזור אסיה.
בעיתון הקטארי צוין כי 10% מהמסחר הימי הבינלאומי בשנה עוברים בבאב אל-מנדב. מדובר בכ-21 אלף ספינות שמעבירות שישה מיליון חביות נפט מדי יום. החלופה, כך נטען, עשויה להיות יבשתית או אווירית. אם המצב הנוכחי יימשך, צעד זה יגרור כמובן גידול בעלויות והשפעה על סחר החוץ של ישראל.

איומים מתימן לישראל

גורם בארגון החות'ים אמר בשבת, יום אחרי כניסת ההפוגה בלחימה בדרום לתוקף: "הפסקת האש נוגעת לעזה. החלטתנו לסגור את ים סוף בפני האויב עדיין בעינה. העמדה התימנית הוכרזה בבירור, לא תהיה עוד שפה דיפלומטית. מי שאומר שאנחנו פועלים למען פלסטין, שיפעל כמונו".
יחיא סריע, דובר הצבא החות'י בתימן, אמר בשבוע שעבר: "כל כלי צבאי שיגן על הספינות הישראליות יהיה יעד לגיטימי לפעולות שלנו. הפעולות שלנו מכוונות לספינות המניפות את דגל ישראל, מנוהלות על ידי חברות ישראליות או בבעלות ישראלים. נמשיך לבצע את פעולותינו נגד הספינות והאינטרסים הישראליים עד שתיפסק התוקפנות בעזה. אנו מזהירים את החברות והסוחרים מפני משלוח הסחורה או עבודה עם ספינות ישראליות. אנחנו קוראים לספינות בים סוף לא להפליג ליד ספינות ישראליות ולא לכבות את אמצעי הזיהוי".