2 צפייה בגלריה
רעות נגר
רעות נגר
רעות נגר
(צילום: יריב כץ)
רעות נגר (38) הייתה בסך הכל בת 19 כשנפגעה מינית על ידי דוד שלה. "הוא היה אדם קרוב שסמכתי עליו, והוא גזר עליי שני עשורים של התמודדות עם טראומה, טריגרים, ניתוקים רגשיים, אובדן ערך עצמי וערעור תפישת המציאות". כשהחליטה להתלונן, החוק כבר לא איפשר לה. "הדבר שהכי פגע בי זה סיפור ההתיישנות. לקח לי 14 שנה להבין שמה שעברתי נקרא אונס, כל הזמן קראתי לזה 'הדבר הזה שעברתי', סיפרתי לעצמי סיפור שאולי לא הבנתי את הסיטואציה. עברתי הרבה עד שהפסקתי להכחיש את זה, כשהבנתי שאני מוכנה לתבוע כבר פספסתי את הרכבת".
נגר, כמו נפגעים ונפגעות רבים, משלמת כל חייה את מחיר המעשים של התוקף – מתקשה להחזיק בשגרה, להתמיד במערכות יחסים ולתת אמון. "הפושע ממשיך לחיות את חייו, כי יש התיישנות. אין התיישנות לכאב שלי. החוק צריך להשתנות, המערכת צריכה להכיר במורכבות ולא לתחום את הזמן שבו אני יכולה לקבל את הצדק שמגיע לי".
במלאת ארבע שנים למהפכת MeToo, הכנסת תציין היום (שלישי) לראשונה את היום למלחמה באלימות מינית. ועדות הכנסת השונות יתכנסו על מנת לדון בשינויים מערכתיים וחקיקתיים הנדרשים לצמצום הפער בין ההבנה שהציבור כבר הגיע אליה, לבין המענה הדל שנותנת המדינה לאלו שנפגעו – מרשויות אכיפת החוק עד למוסדות הרווחה והבריאות.
נתונים חדשים של המשרד לביטחון פנים שמתפרסמים כאן לראשונה מוכיחים שוב עד כמה מדובר בתופעה נרחבת, שמצריכה טיפול דחוף. על פי המשטרה בשנת 2020 נפתחו 5,205 תיקי עבירות מין בישראל, 61 אחוז מסך עבירות המין כלפי נשים התבצעו בנפגעות בנות 12-24, ו-18 אחוז מכלל התיקים הם בעלי זיקה משפחתית.
"הנפגעים והנפגעות מאחורי הנתונים מצפים ובצדק שנעשה הכל בכדי להילחם בתופעת האלימות המינית", אמר השר לביטחון פנים, עמר בר-לב. "אני יודע היטב שזוהי תמונה חלקית בלבד של היקף הפגיעות. יש קשב במשטרה לנושא, לכן יצאנו לאחרונה להליך בחינת והתאמת הליכי הגשת התלונה. נצא לדרך יחד עם נפגעות ונפגעים, בכדי שאותן נשים שנמנעות מהגשת תלונה יזכו גם הן לצדק והגנה".
"מדובר בנתונים חשובים, אבל יש לזכור שרוב אלו שעוברים פגיעה מינית לא מרגישים שיש להם כתובת והם לא מגישים תלונה במשטרה, ולכן האומדן של כמות המקרים משמעותית גבוה יותר מהתיקים שדווחו וזה משהו שחייב להשתנות", מסבירה יעל שרר, מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית. "השינוי שנדרש הוא שינוי מערכתי, הממשלה צריכה להציע פתרון שמתכלל את כל משרדי הממשלה הרלוונטיים, תוכנית לאומית למלחמה באלימות מינית. והיא פשוט חייבת לשתף את ציבור הנפגעות והנפגעים בתהליך. דברו איתנו, לא עלינו".