6 צפייה בגלריה
 חשד לפיגוע בצרפת: אדם נרצח בדקירות במרכז פריז, הדוקר צעק "אללה אכבר"
 חשד לפיגוע בצרפת: אדם נרצח בדקירות במרכז פריז, הדוקר צעק "אללה אכבר"
הזירה בפריז
(AFP)
טרור בלב פריז: תייר גרמני נרצח אמש (שבת) ושלושה נוספים נפצעו במתקפת דקירות בבירת צרפת. כך דיווחו הרשויות במדינה שמסרו כי החשוד, ארמנד רג'בפור-מיאנדואב (25), תקף את עוברי האורח ברובע ה-15 של העיר כמה מאות מטרים ממגדל אייפל לפני שנעצר. גורם במשטרה המקומית אמר לסוכנות הידיעות AFP כי התוקף צעק "אללה אכבר" בזמן התקרית. רשויות אכיפת החוק במדינה פתחו בחקירה.
התקיפה אירעה סמוך לשעה 21:00 (שעון ישראל), כשהחשוד תקף את התייר הגרמני (24) ואת אשתו בסכין. התייר נפצע באורח אנוש ובהמשך מת מפצעיו, ואשתו לא נפגעה. הדוקר נמלט מהזירה ותקף באמצעות פטיש שני בני אדם נוספים, צרפתי כבן 60 ותייר נוסף, לפני שנעצר. השניים נפצעו באורח קל.
שר הפנים של צרפת, ג'רלד דרמנה, מסר כי למיאנדואב יש "היסטוריה של מחלות נפש" ושהוא אמר לשוטרים כי הוא "מוטרד מהמצב בעזה" לאחר מעצרו. עוד הוא אמר לשוטרים, לדברי שר הפנים, כי הוא "כועס על כך שכל כך הרבה מוסלמים מתים באפגניסטן ובפלסטין", ואף טען שלצרפת יש חלק במצב ושהיא "עוזרת לישראל".
הכותרת
תומכת בחמאס, תשמח שיושמד: הסיפור של מצרים | סמדר פרי
30:37
6 צפייה בגלריה
 חשד לפיגוע בצרפת: אדם נרצח בדקירות במרכז פריז, הדוקר צעק "אללה אכבר"
 חשד לפיגוע בצרפת: אדם נרצח בדקירות במרכז פריז, הדוקר צעק "אללה אכבר"
"איסלאמיסט קיצוני שסובל מהפרעות פסיכיאטריות". שוטרים בזירת האירוע
(AFP)
שר הפנים דרמנה אמר כי החשוד נידון ב-2016 לחמש שנות מאסר מכיוון שתכנן לבצע פיגוע ושהוא נמצא מאז ברשימת המעקב של שירותי הביטחון במדינה. הוא השתחרר מהכלא לאחר ארבע שנים ב-2020 ומאז נמצא בטיפול פסיכיאטרי. דרמנה הוסיף שמיאנדואב נולד בניי-סיר-סן, פרבר של פריז שנחשב לאמיד מאוד, ושלאחרונה הוא עבר להתגורר עם הוריו באזור מחוז אסון שמדרום לבירת צרפת.
"האדם הזה היה מוכן להרוג אחרים", אמר שר הפנים הצרפתי, ששיבח את הפעולה המהירה של השוטרים שעצרו אותו לאחר שירו בו פעמיים בבטן באקדח טייזר. "ללא ספק היו יכולים להיות הרוגים נוספים", הוא אמר. לפי גורמים במשטרה, מיאנדואב הוא בעל אזרחות צרפתית, יליד 1997, שידוע כ"איסלאמיסט קיצוני וכאחד שסובל מהפרעות פסיכיאטריות". היחידה האחראית למלחמה בטרור במדינה הופקדה על החקירה.
גורמים במשטרה וגורמי ביטחון אמרו לסוכנות הידיעות AFP כי החשוד אף פרסם סרטון ברשתות החברתיות שבו הוא לוקח אחריות על מתקפת הטרור, סמוך למועד שביצע אותה. הגורם הביטחוני אמר שבאותו סרטון מיאנדואב הזכיר את "החדשות, הממשלה ורצח מוסלמים חפים מפשע". בשלב זה לא ברור מתי פורסם הסרטון, אך לפי אותו גורם הוא פורסם כאמור "במקביל" למתקפה. "הוא אדם עם פרופיל מאוד לא יציב שמושפע בקלות. נצטרך לבדוק אם הוא אכן היה במעקב רפואי כפי שהוא צריך להיות, וכפי שאכן היה במשך זמן מה", הוסיף הגורם.
6 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בפגישה בקהיר עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בפגישה בקהיר עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
"מישהו חושב שזה אפשרי למוטט את חמאס?". מקרון
(צילום: Christophe Ena / POOL / AFP)
נשיא צרפת עמנואל מקרון שלח את תנחומיו לקרובי משפחתו של התייר הגרמני שנרצח. "אני שולח את תנחומיי למשפחה וליקיריו של האזרח הגרמני שמת הערב במהלך מתקפת הטרור בפריז, וליבי עם שאר הפצועים שכעת מטופלים", כתב מקרון ברשת X. "אני מודה מכל הלב לכוחות הביטחון שעצרו במהירות את החשוד". גם ראש ממשלת צרפת אליזבת בורן כתבה ברשת החברתית: "לא ניכנע לטרור. מחשבותיי עם הקורבן, הפצועים ויקיריהם. אני מצדיעה לאומץ ולמקצועיות של רשויות אכיפת החוק ושירותי החירום שלנו".
מקרון עצמו התייחס אמש למלחמה בין ישראל לחמאס ואמר שהוא יגיע לקטאר במטרה לסייע בחידוש הפסקת האש שתאפשר את שחרור החטופים. מקרון אמר כי הוא "מודאג מאוד מחידוש האלימות ברצועת עזה" וקרא לישראל "להבהיר את מטרותיה נגד חמאס".
נשיא צרפת התייחס למטרה המוצהרת של "מיטוט מוחלט של חמאס", ואמר: "מישהו חושב שזה אפשרי? מלחמה כזאת תימשך עשור. לא ייתכן ביטחון אזורי לישראל אם הוא מגיע על חשבון חיי פלסטינים - דבר המוביל לשנאה ולתיעוב בדעת הקהל באזור כולו".
6 צפייה בגלריה
זירת פיגוע דקירה ב בית ספר בעיר אראס צרפת
זירת פיגוע דקירה ב בית ספר בעיר אראס צרפת
זירת פיגוע הדקירה בעיר אראס בצרפת באוקטובר
(צילום: EPA/LUDOVIC MARIN / POOL MAXPPP OUT)
לפני כחודש וחצי, ב-14 באוקטובר, הרשויות בצרפת הודיעו על העלאת הכוננות הביטחונית מחשש לפיגועים לרמה הגבוהה ביותר, אחרי שמורה נרצח בפיגוע דקירה בעיר אראס שבצפון המדינה. המחבל, אזרח רוסי-צ'צ'ני בן 20 בשם מוחמד מוגוצ'קוב, דקר למוות מורה לצרפתית בבית ספר שבו למד בעבר. הוא פצע באורח קשה שניים נוספים, מורה ועובד ניקיון, ולפי הדיווחים צעק "אללה אכבר".
מוגוצ'קוב, כך דווח, היה מוכר לשירותי הביטחון הצרפתיים בשל האידיאולוגיה האיסלאמיסטית הקיצונית שלו. הפיגוע הגיע כשבוע לאחת תחילת המלחמה בישראל ועל רקע המתיחות הגבוהה בצרפת כתוצאה ממנה, יומיים אחרי שאסרו הרשויות הצרפתיות הפגנות פרו-פלסטיניות במדינה. שר הפנים ג'רלד דרמנה אמר אז כי "אין ספק" שיש קשר בין המתקפה באראס לאותה מתיחות.