איליה סמירין, שחמטאי ישראלי בדרגת רב-אמן, הודח היום (ד') מתפקידו כפרשן בסבב הגרנד פרי לנשים שנערך בימים אלו באסטנה, בירת קזחסטן, בעקבות אמירות שהשמיע בשידור החי באחד מסבבי התחרות אתמול, שמבקריו טוענים כי הינן סקסיסטיות. בין היתר הודה בפני צופיו כי בשיחות פרטיות תהה אם שחמט הוא משחק שמתאים לנשים. בעקבות הביקורת שהוטחה כלפיו הודיעה הבוקר פדרציית השחמט הבינלאומית על ביטול העסקתו כפרשן, ומסרה כי דבריו היו בלתי מתקבלים על הדעת ו"מביכים מאוד".
1 צפייה בגלריה
איליה סמירין שחמטאי ישראלי בשידור חי של תחרות שחמט נשים ב קזחסטן
איליה סמירין שחמטאי ישראלי בשידור חי של תחרות שחמט נשים ב קזחסטן
מתוך השידור החי של התחרות אתמול. סמירין לא ימשיך לפרשן
(צילום: פיד"ה)
סמירין בן ה-54, שבעבר דורג כאחד מ-20 השחמטאים הטובים בעולם וזכה בתואר אלוף ישראל בשנים 1992 ו-2002, השמיע את הדברים שהביאו להדחתו כשנשאל על ידי אחד הצופים אם אחת השחקניות, הסינית ז'ו ג'ינר, תוכל להתקדם בתחרות לנשים בלבד לעבר דרגת רב-אמן. ז'ו מחזיקה בתואר רב-אמן לנשים – תואר נפרד מרב-אמן רגיל שדורש ניקוד נמוך יותר בסולם הדירוג לשחמטאים, אם כי נשים יכולות כמובן להחזיק גם בתואר רב-אמן רגיל.
במהלך הדיון בשאלתו של הצופה אמר סמירין: "היא רב-אמן לנשים או מה? למה שתרצה להיות כמו רב-אמן לגברים במקרה הזה?". בשלב מסוים בשידור החי העירה לו המנחה השותפה, פיונה סטייל-אנטוני: "אתה אומר, אתה יודע, 'שחמט זה אולי לא לנשים'", וסמירין השיב לה: "לא אמרתי את זה בפומבי... בפרטי, בשיחות פרטיות". שותפתו העירה כי אמר על הרב-אמנית הרוסייה אלכסנדרה גוריאצ'קינה כי היא "משחקת כמו גבר", וסמירין הודה גם בכך: "כן, זה נכון". הוא הדגיש שאין כוונתו לכך שנשים לא יכולות לשחק היטב, אלא שאותה שחקנית משחקת ב"סגנון" שמתאים לכאורה לגברים.
דבריו של סמירין אתמול עוררו סערה בעולם השחמט, וכמה וכמה שחקניות בולטות גינו אותם. סוזן פולגאר, רב-אמנית אמריקנית שהייתה בעבר אלופת העולם בשחמט לנשים, קראה לפיטוריו ואמרה שהדברים היו "פוגעניים ביותר". בציוץ בטוויטר הדגישה כי היא מכירה את סמירין כבר יותר משלושה עשורים: "תמיד היו לי יחסים טובים עמו וכיבדתי את (משחק) השחמט שלו. אני מקווה שזה היה רק יום רע. אהיה עצובה ומאוכזבת מאוד אם זה באמת מה שהוא מרגיש". גינוי ספג סמירין גם מהרב-אמנית ג'ניפר שחאדה, בעבר אלופת ארה"ב, שצייצה: "מגעיל לראות סקסיזם כזה בשידור של תחרות לנשים... פיונה עשתה עבודה טובה בשיחה הלא-נעימה שהיא מעולם לא הייתה צריכה להיות בה".
בצל הביקורת הודיעה כאמור פדרציית השחמט הבינלאומית (פיד"ה) על פיטוריו של סמירין כפרשן. "אף שיש לנו כבוד רב עבור רב-אמן איליה סמירין כשחקן שחמט, העמדות שהביע בשידור לחלוטין בלתי מתקבלות על הדעת, פוגעניות ולא מייצגות את הערכים שפיד"ה עומדת לצדם. לפיכך, אנחנו מתנצלים בפני כל אלו שנפגעו". בארגון הוסיפו: "פיד"ה חותרת להגביר את ייצוגן של נשים בענפי ספורט מקצועיים ובתפקידים רשמיים, ולשנות את התפיסה שלפיה שחמט הוא עולם של גברים בלבד. הקהילה שלנו צריכה להיות מקום שבו נשים חשות ביטחון וכבוד. לכן כל פעולה שנושאת עמה זלזול, סקסיזם או תקיפה פיזית, מילולית ורגשית – אינה מתקבלת על הדעת".