משפחתו של יהודה ביאדגה, צעיר שנורה למוות בידי שוטר ליד ביתו ב-2019, עתרה אתמול (יום ה') לבג"ץ בדרישה להעמיד את השוטר לדין. זאת לאחר שהמחלקה לחקירות שוטרים הודיעה כי השוטר לא חשוד בפלילים, וגם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט דחה את ערעורה נגד ההחלטה הזו. "אנחנו רוצים צדק, סבלנו מספיק", אמרו בני המשפחה.
5 צפייה בגלריה
יהודה ביאדגה
יהודה ביאדגה
יהודה ביאדגה שנורה למוות ליד ביתו. "הזמנו את השוטרים לעזור, לא להרוג"
5 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משפחתו של יהודה ביאדגה
מסיבת עיתונאים משפחתו של יהודה ביאדגה
אמו ואביו של הצעיר, במסיבת עיתונאים לאחר הירי. "רק רוצים צדק"
(צילום: מוטי קמחי)
בינואר 2019 נורה ביאגדה בן ה-24 בידי שוטר בבת ים, לאחר שיצא נסער מביתו עם סכין בידו. בני המשפחה המודאגים התקשרו למשטרה, אך ביקשו שהשוטרים יתנהלו בזהירות, מאחר שלקה בעבר בהלם קרב. לפי המשטרה, יהודה איים בסכין שלופה על השוטרים ונורה על ידי אחד מהם. הוא פונה לבית החולים וולפסון, שם נקבע מותו.
פחות מארבעה חודשים לאחר המקרה הודיעו במח"ש כי השוטר שירה ביהודה לא חשוד בפלילים. בהודעת מח"ש ממאי 2019 נאמר כי "נמצא כי פעולתו של השוטר נבעה מתחושה של סכנת חיים קרובה ומיידית, בנסיבות שבהן קמה הצדקה חוקית לשימוש בנשק. עם זאת הוחלט להעביר מספר עניינים לבחינת הגורמים המוסמכים במשטרת ישראל, לרבות בחינת פרק הזמן שחלף עד להגעת כוחות המשטרה לזירה, ובחינת סוגיית טיפול שוטרי סיור במקרים של קריאה הנוגעת לאדם הלוקה בנפשו".
עו"ד צחי לסרי הגיש מטעם המשפחה ערעור ליועץ המשפטי לממשלה על כך שמח"ש החליטה לסגור את התיק. ערעור זה נדחה באפריל האחרון, ובכך גיבה היועץ המשפטי את מח"ש. כעת החליטה המשפחה להמשיך להילחם, ואתמול כאמור עתרה לבג"ץ בדרישה להעמיד לדין את השוטר היורה.
5 צפייה בגלריה
דוד ביאדגה אחיו של יהודה
דוד ביאדגה אחיו של יהודה
נרות זיכרון בזירת האירוע ושלטי מחאה. ב-2019
(צילום: איתי בלומנטל)
5 צפייה בגלריה
מחאת העדה האתיופית נגד אלימות המשטרה
מחאת העדה האתיופית נגד אלימות המשטרה
הפגנה בינואר 2019 בעקבות מותו של ביאדגה
(צילום: AFP)
הוריו של יהודה, מאמיי ואטלאיי ביאדגה, אמרו אתמול: "אנחנו רק רוצים צדק. הזמנו שוטרים לעזור ולא להרוג. עכשיו אנחנו מקווים שיהיה צדק, סבלנו מספיק". עו"ד לסרי טען בעתירה כי בהתנהלות מח"ש היו כשלים חמורים שקיבלו גיבוי מהיועץ המשפטי לממשלה וצוותו. כך למשל, בעתירה נכתב כי היועמ"ש לא נתן דעתו למרחק שבו היה יהודה מהשוטר, לסוגיית הירי, להיעדר מתן טיפול רפואי כנדרש ועוד.
בעתירה נטען עוד כי לפי תיק החקירה, כשהשוטר היורה זיהה את יהודה הוא כיוון אליו נשק כשהוא עם גבו אליו, ואז החל לצעוק לעברו לזרוק את הסכין. כשיהודה לא עשה זאת והתקרב אליו, השוטר ירה שתי יריות לפלג גופו העליון של הצעיר, בבטן ובכתף שלו. כשהוא שכב על הכביש מדמם, כך נכתב, השוטר עמד מעליו עם האקדח ולא סיפק לו טיפול רפואי במשך מספר דקות, ותוך זמן קצר יהודה מת מפצעיו.

השוטר, כך לפי העתירה, הבחין ביהודה כמה עשרות מטרים קודם לכן והכניס את עצמו לתוך הסיטואציה בצורה רשלנית, במקום להכיל את מצבו הנפשי של יהודה, שדווח על ידי משפחתו. עוד נכתב כי השוטר לא פעל לפי הנחיות המשטרה המורות במצבים כאלה לירות לרגליים. יתרה מכך, צוין, בדרך לזירה היו כוחות רבים נוספים והשוטר שהרג את יהודה יכול היה להמתין לבואם, כל שכן בזמן שלא היה ברשותו אקדח טייזר אשר פגיעתו פחותה.
עו״ד צחי לסריעו''ד צחי לסרי


עו"ד לסרי מסר: "לו הגופים שאמורים לבחון את נושא הריגתו של יהודה היו עושים מלאכתם נאמנה, אין לנו ספק כי גם הם היו מגיעים למסקנה המתבקשת ולפיה אין מנוס מהעמדת השוטר שהרג את יהודה לדין". לסרי הוסיף: "אנחנו מקווים שבג"ץ יעשה צדק הן עם משפחת ביאדגה והן עם הציבור, אשר זקוק להגנה מפני השוטר ששאלת אשמתו טרם התבררה".