2 צפייה בגלריה
 ניצב אשד נגד המפכ"ל שבתאי
 ניצב אשד נגד המפכ"ל שבתאי
ניצב אשד נגד המפכ"ל שבתאי
(צילום: אלכס קולומויסקי, יאיר שגיא)
מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד, שכר עורך דין לקראת העברתו הצפויה מתפקידו הנוכחי לתפקיד ראש אגף ההדרכה - וזה שלח מכתב למפכ"ל יעקב שבתאי, שבו האשים כי "מדובר בהליך פסול ובלתי חוקי הבטל מעיקרו, ואין בכוונת אשד ליטול בו חלק".
בין היתר הדגיש אשד במכתבו כי העברתו מתפקיד מפקד מחוז לראש אגף ההדרכה היא "הלכה למעשה הדחתו בפועל מתפקידו", שכן מדובר בתפקיד בדרגה נמוכה יותר.
עורך הדין עמיחי מגער, ששלח את המכתב למפכ"ל בשמו של אשד, כינה את סבב המינויים הנוכחי במשטרה "סבב מלאכותי". לדברי עורך הדין, "לנגד עיני אשד, כמי שטובת משטרת ישראל והציבור אותו הוא משרת, מונחים במיוחד בצֹוק העתים, וזאת לאור העובדה ששיקוליך הינם זרים, אישיים, פוליטיים, לא ענייניים ומנוגדים להנחיות היועצת המשפטית לממשלה, לכללי הצדק הטבעי בכלל ולפקודות מטא"ר (המטה הארצי של המשטרה) בפרט".
"אדגיש כי כל ניסיון להעביר את מרשי מתפקידו בעת הזו, כמוה כהדחה על רקע אישי ועל רקע פוליטי על כל המשתמע מכך ואין בכוונת מרשי ליטול חלק בהתנהלות פסולה זו", הודגש.
עורך הדין כינה את סבב הריאיונות ניצבים לקראת סבב המינויים "הליך פסול של הדחה במסווה של 'ריאיון', הלכה למעשה". הוא ציין כי "לתדהמתו" של אשד, באותו ריאיון המפכ"ל הטיח בו טענות שווא, "מבלי שאפשרת לו לקבל לידיו מבעוד מועד את רשימת טענותיך המופרכות, ובכך פגעת פגיעה אנושה בזכותו הבסיסית והטבעית להתייעץ ולהתכונן להליך, ולהעביר התייחסות מפורטת לכל אחת מהטענות חסרות הבסיס".
2 צפייה בגלריה
ניצב עמי אשד בהפגנה בקפלן
ניצב עמי אשד בהפגנה בקפלן
"שיקוליך בלתי ענייניים, אישיים ואף חמור מכך - פוליטיים". אשד למפכ"ל
(צילום: טל שחר)
עוד תיאר מגער כי המפכ"ל הקריא לאשד שני עמודים מודפסים "רווי טענות שווא מופרכות, אשר מעולם לא נטענו על ידך קודם לכן והועלו לראשונה במעמד הריאיון". עורך הדין ציין כי רוב הטענות היו מלפני שנתיים, וכן כי "לא היה להן זכר" בריאיון שקיים עם ניצב אשד בריאיון קודם שקיים עם אשד ב-12 בדצמבר אשתקד, "ושעומדות בסתירה מוחלטת להצהרותיך והערכתך החיובית כלפי מרשי, שאותו תיארת בכלי תקשורת שונים, תוך הדגשת מעלותיו, כ'קצין מקצועי, מוערך ומנוסה'".
במכתב טוען אשד באמצעות עורך דינו כי הריאיון שקיים עמו המפכ"ל "נערך שלא בנפש חפצה ולא בלב פתוח", אלא לאחר שכבר גיבש מבעוד מועד החלטה להדיח אותו. "המדובר בהתנהלות פסולה, לא חוקית ושערורייתית. על פניו השיקולים העומדים בבסיסה הם בלתי ענייניים, אישיים ואף חמור מכך - פוליטיים".

סביבת שבתאי: אשד סירב לקבל את מנהיגותו כמפכ"ל

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה למכתבו של אשד כי "ריאיונות סגל הפיקוד בדרג הניצב הם חלק מסבב מתוכנן. עם סיום הריאיונות יקיימו המפכ"ל שבתאי והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דיון בנוגע לשיבוצם של הקצינים, כמקובל".
במשטרה ובסביבת המפכ"ל חיכו להתבטאות של אשד, ובחרו בטקטיקה שלא להתעמת איתו, שכן הדחתו נצבעה בצבע פוליטי. זאת במיוחד לאור דברי היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה שעצרה אז את הדחתו של אשד. בסביבתו של שבתאי טענו כי המפכ"ל "מראה לאשד את הדרך החוצה מהמשטרה, בטענה שהוא האכיל אותו מירורים מאז שמונה למפכ"ל וסירב לקבל את המנהיגות שלו".
זאת למרות שניצב אשד נתפס בציבור כמי שמשלם מחיר אישי מצד השר בן גביר והמפכ"ל שבתאי, על כך שגילה אומץ ציבורי ועמוד שדרה בבחירתו להכיל את ההפגנות בתל אביב ואת חסימת נתיבי איילון, בניגוד להנחיות ולדרישות של בן גביר בתחילת המחאה. במשטרה מקווים שהעימות הפומבי עם אשד לא יפגע קשות בארגון, ואף יעורר דמורליזציה במחוזות המשטרה תל אביב ומרכז, שעליהם פיקד, שם הוא נחשב לקצין אהוד על פקודיו.