מספר הנרצחים בחברה הערבית מתחילת השנה מתקרב כבר עתה למספר השיא של העשור האחרון, כשנותרו עוד שלושה חודשים לתום השנה. בחודש וחצי מאז פתיחת אגף סיף להתמודדות עם הפשיעה במגזר - מספר הרציחות רק גדל. אבל בשיחה שקיים עם שוטרים בתחנת לב תל אביב, מפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי העדיף להציג נתונים שמראים על שיפור.
בשיחה התייחס המפכ"ל לפשיעה בחברה הערבית ואמר: "דרשתי חוק מינימום של שנה בבית סוהר ו-60 אלף שקל קנס לכל מי שמחזיק אמל"ח לא חוקי, ואנחנו בכיוון הנכון בנושא החקיקה".
בהודעת המשטרה על הנתונים שהציג לא נראה זכר לזינוק המתמשך במספר הנרצחים. בתשעת החודשים מתחילת השנה נרצחו כבר 99 אזרחים ערבים. הפעם היחידה בעשור האחרון שמספר הנרצחים הערבים היה גדול יותר הייתה בשנה שעברה, אז נרצחו 108 ערבים - מתוך 138 נרצחים בסך הכול.
למעשה, הנתונים מראים על עלייה רציפה של שש שנים במספר הנרצחים הערבים, עלייה שעל פי כל הסימנים תימשך גם השנה. גם בשיעור הערבים שנרצחו מכלל הנרצחים חלה עלייה מתמשכת. לפני עשור 41% מהנרצחים היו ערבים, כעת אחוז הנרצחים הערבים מכלל הנרצחים כמעט כפול.
2 צפייה בגלריה
המפכ"ל יעקב שבתאי מציג את נתוני הפשיעה בישראל
המפכ"ל יעקב שבתאי מציג את נתוני הפשיעה בישראל
המפכ"ל שבתאי, בשיחה עם השוטרים
(צילום: דוברות המשטרה)
אבל בהודעה שפרסמה המשטרה לא נכתב דבר על הנרצחים, ושם התגאו בין היתר בעלייה של 22% בכמות התיקים שנפתחו בעבירות החזקת אמצעי לחימה, "מה שמעיד על עבודה משמעותית ונחושה של המשטרה בנושא". במקביל, ציינו, "יש עליה של 32% בכמות כתבי האישום בנושא זה ועלייה של 30% אחוז במעצרים עד תום ההליכים".
במשטרה אמרו כי מתחילת השנה "הגברנו את הפעילות נגד עבירות הנשק ביישובי החברה הערבית. מתחילת ינואר נעצרו ברחבי הארץ 4,732 חשודים בגין עבירות אמל"ח וירי, כ-92% מהחשודים שנעצרו הם מהחברה הערבית. כמו כן בתקופה זו נתפסו אלפי אמצעי לחימה, נשקים, חומרי חבלה, תחמושת, רימונים וכיו" ביישובי החברה הערבית בישראל, ובהם: יותר מ-430 אקדחים, יותר מ-120 תתי מקלעים, יותר מ-400 רובים מסוגים שונים, אלפי פריטי תחמושת וכן מאות רימונים, חלקי נשק, חומרי נפץ וחבלה".
2 צפייה בגלריה
המפכ"ל יעקב שבתאי מציג את נתוני הפשיעה בישראל
המפכ"ל יעקב שבתאי מציג את נתוני הפשיעה בישראל
המפכ"ל בסיור אתמול
(צילום: דוברות המשטרה)
בנוסף, כתבו, בהתפרצות לדירה חלה ירידה של 8% ובעבירות פריצה לעסק ישנה ירידה של 12%. בעבירות שאותן מגדירה המשטרה עבירות חשיפה, עבירות שהמשטרה חושפת תוך פעילות מודיעינית ומבצעית ממוקדת ויזומה, דווקא יש עלייה, מה שמעיד לדבריהם על אפקטיביות בפעילות המשטרה.
בתיקים בדבר עבירות סחיטה ציינה המשטרה כי יש עלייה של 7%. "הנתון המרשים הוא דווקא במספר כתבי האישום שם רושמת המשטרה עלייה של 44% - מ-241 כתבי אישום השנה אל מול 167 בתקופה המקבילה אשתקד, מה שמעיד יותר מכל על המאמצים החקירתיים שמנהלת המשטרה במטרה להעמיד את העבריינים לדין", כתבו וציינו כי מדובר בכמות כתבי האישום הגדולה ביותר מזה 5 שנים. בעבירות הונאה חלה ירידה של 260 תיקים, אל מול עלייה של 690 בכמות כתבי האישום - גם זו הכמות הגבוהה בחמש השנים האחרונות.