מינהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, אישר באופן רשמי הלילה (בין רביעי לחמישי) לחסן אזרחים אמריקנים בני 65 ומעלה בחיסון שלישי של פייזר. ה-FDA אימץ למעשה את המלצת פאנל המומחים שלו שהתכנס בשבוע שעבר והמליץ פה אחד על מתן ה"בוסטר" לאזרחים בגילים אלה ולאוכלוסיות הנמצאות בסיכון, או כאלה שבעלות סיכוי גבוה להיחשף לנגיף בזמן העבודה.
2 צפייה בגלריה
חיסונים בניו יורק
חיסונים בניו יורק
חיסונים בניו יורק. ה-FDA אישר את הבוסטר
(צילום: AFP)
בהתאם להחלטת ה-FDA, אמריקנים בני 65 ומעלה שהתחסנו במנה השנייה של החיסון של חברת פייזר נגד נגיף הקורונה לפני חצי שנה ויותר יוכלו לקבל את מנת ה"בוסטר", כמו גם בני 18 עד 64 שנמצאים בקבוצות סיכון, או כאמור עלולים להיחשף לנגיף בעבודתם. המנהלת בפועל של ה-FDA, ד"ר ג'נט וודקוק, אמרה כי אלו שיוכלו לקבל את ה"בוסטר" תחת ההתניה הזו יהיו עובדי מערכת הבריאות, מורים, עובדים בעסקים לממכר מזון והעובדים בבתי הכלא ובמחסות להומלסים.
אישור ה-FDA הגיע במקביל לכינוס פאנל מומחים של המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן של ארה"ב (CDC), שעשוי להצביע בהמשך היום על מתן המנה השלישית של החיסון. מומחי המרכזים התכנסו כדי לגבש המלצה למדיניות החיסון בארה"ב, והיא צפויה להיות מאומצת על-ידי הבית הלבן. ב"ניו יורק טיימס" נאמר כי גם אם ב-CDC יחליטו על מדיניות שונה מזו של ה-FDA, אנשי הרפואה בארה"ב רשאים לחסן במנה שלישית את האמריקנים שעומדים בקריטריונים של ה-FDA.
סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי בצמרת ה-FDA קיימת מחלוקת סביב הרחבת מבצע המנה השלישית. כמה מבכירי ה-FDA סבורים שיש לחסן במנה השלישית את כלל האוכלוסייה, כולל המנהלת בפועל של המינהל, בעוד שמדענים בכירים אחרים סבורים שאין די מידע שיכול לתמוך בהחלטה כזו. בכל אופן, ה-FDA צפוי לדון בעתיד בהרחבת המבצע לגילים נוספים, בדומה לישראל - שהורידה את גיל ההתחסנות בהדרגה.

האישור של ה-FDA הגיע אחרי שבשבוע שעבר המליץ פאנל המומחים של המינהל על מתן החיסון השלישי לבני 65 ומעלה ולקבוצות בסיכון גבוה לחלות בצורה קשה. ההמלצה גובשה אחרי שפאנל המומחים שלל את מתן הבוסטר באופן גורף לכל בני ה-16 ומעלה, אחרי שהמומחים העלו ספקות באשר לצורך בבוסטר לכל קבוצות הגיל - וטענו כי אין עדיין מספיק מידע המעיד על בטיחות המנה השלישית, בעיקר לבני נוער.
בדיון שקיימו מומחי ה-FDA השתתפה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, שהציגה נתונים המבוססים על יותר ממיליון מחוסנים בישראל. הנתונים הצביעו על שיפור של פי 10 בהגנה מפני הידבקות בקורונה ומפני תחלואה קשה בעקבות הבוסטר. חרף זאת, קבעו המומחים כי קיים חוסר אחידות במידע, בעיקר לגבי הבטיחות בבני נוער בני 17-16. עוד קבעו המומחים כי היקף הנתונים עדיין קטן מדי מכדי להכריע בסוגיה - והחליטו כי יידרשו נתונים נוספים ולאחריהם דיון חוזר בנושא.
2 צפייה בגלריה
החיסון של מודרנה
החיסון של מודרנה
החיסון של מודרנה. ההערכה: מספיק מידע לבוסטר תוך שבועות
(צילום: EPA)
בארה"ב, יש לציין, ניתנו גם חיסונים של חברת מודרנה ושל חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון לאזרחים רבים. חיסוני ה"בוסטר" של החברות הללו עדיין לא אושרו על-ידי הרשויות בארה"ב. יועץ הבית הלבן למחלות זיהומיות, ד"ר אנתוני פאוצ'י, אמר כי המידע הנוגע לחיסון השלישי של מודרנה צפוי להתפרסם בעוד שבועות ספורים, בעוד ג'ונסון אנד ג'ונסון הודיעה שלשום שמנה שנייה של החיסון שלה מגבירה את ההגנה נגד המחלה. כשתי מיליון מנות חיסון "בוסטר", יש לציין, כבר ניתנו בארה"ב למדוכאי חיסון.
המנהלת בפועל של ה-FDA, ד"ר ג'נט וודקוק, מסרה אחרי האישור כי "בשעה שנלמד עוד על בטיחות ויעילות חיסוני הקורונה, כולל מנת הבוסטר, נמשיך להעריך את המדע שמשתנה במהירות ונעדכן את הציבור".
דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, אמרה כי "החלטת ה-FDA היא צעד גדול במאמצים שלנו לספק לאמריקנים הגנה נוספת מפני הקורונה. התכוננו במשך שבועות לחסן את האמריקנים ונהיה מוכנים לעשות זאת אחרי ההמלצה הסופית של ה-CDC, בהמשך השבוע".